Gå til innhold
Fiskersiden

Røyevann i Tromsøområdet.


Lillegutt
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Jeg er nyflyttet til Tromsø, og har så og si ingen erfaring med isfiske.

Jeg har dog gått til investering av isbor, pilkestikker, maggot og alt som skal til. Så no er jeg sugen på å få prøvd litt..

Jeg var på Ringvassøya igår å prøvde, men fikk ingenting. Etter som jeg har skjønt det så er det røya som er lettest å ta på isen. Så da er spørsmålet om det er noen som vet om noen gode røyevann i området rundt Tromsø? Helst max 2-3 timer med bil. Jeg kan gjerne gå et stykke på ski for å komme til det, det er ingen problem.

Jeg vet at det sikkert er litt hemmelighold rundt hva som er gode røyevann, men hadde vært hyggelig dersom noen kunne hjulpet en nybegynner litt :lol:

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så godt kjent selv, men Takvann og Sagvann i Målselv skal huse en del røye, men er visst en del smårøye for hver storrøye. Ellers skal det være noen vann ved Storsteinnes. Send en pm til trulsolsen, han vet bedre enn meg!

Hvilke andre fiskeformer driver du med? Vi er et par stykker som driver med kystmeite, så det er bare å gi et lite pip hvis du vil være med på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisann! Jeg er ny på forumet og det er en stund siden du postet innlegget, men det er is i flere uker enda så her er noen tips:

Jeg bor på Ringvassøya og her er det mengder av gode ørretvann. De mest tilgjengelige ligger attmed veien mot skogsfjorden. F.eks Soltinndvannet, Grønnlivannet, Gamvannet, Engelskmannsvannet(øvre) Svartvannet, Rundhaugvannet, Tverrfjellvannet. Alle disse vannene ligger innenfor 10 minutt fra veg og alle huser grov ørret. Hvis du går en time vil du finne vann med ørret av eksktremt god kvalitet og kondisjon. Eksempelvis Holmevannet, Rødbergvannet, Trollvannet m.fl - start fra Grønnliskardet sportell. Ellers kan nevnes Holmevannet, langvannet, Solvannet og Bjørnskardvannan oppfor Gamnes

Når det gjelder Røyevann er det Glimvann og Ringvannet som gjelder. Mitt favorittvann er Glimma. Det ligger på kommunegrensa mellom Tromsø og Karlsøy. 5min. å gå fra bilen. Her er røye av særdeles god kvalitet, men vær obs på at dette er et atypisk røyevann i den forstand at fisken går dypt. Vi fisker som regel fra 10-25 meter dyp. Det har liten hensikt å fiske grunnere enn 5 meter. (men du kan få ørret da).

For Glimma gjelder fritt fiske med stang eller håndsnøre. Det er noen som tar seg til rette med garn, men det jobbes med å få bukt med problemet. For alle vannene i soltinddalen samt de bak sportellet får du kjøpt kort på ICA Hansnes. Trollvannet er privat, men det selges kort der også. Vannene opp for Gamnes får du kjøpt kort hos Ingrid Heika 77748613 eller Sabine Cochrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Nicolaisen om Ringvassøy - de vannene han nevner er gode valg!

Nær Tromsø bør du kanskje prøve Tverrfjellvannet på Kattfjordeidet. Her er det femti små pr stor fiske, men til gjengjeld kan de store veie over 2 kg. Ta med forlenger til boret! Ellers er det et vann ut mot Ulfstind ikke så langt unna DNT-hytta der, der det også er mange små pr stor fisk, men plutselig husker jeg ikke navnet på det? Var det Trollvannet? :)

Isen er trygg lenge ennå, hvis det har vært rimelig normal vinter der oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne gå et stykke på ski for å komme til det, det er ingen problem.

Spar noe av kreftene til borringa! Forbered deg på og borre mange hull hvis du er ukjent på vannet. Det er ikke uten grunn at aktivt isfiske er noe av det mest energikrevende fiske som eksisterer. Skitt fiske!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.