Gå til innhold
Fiskersiden

Helge's bildetråd.


Helge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det jeg mener er at objektiver ikke virker skarpt - dette kan selvsagt være to grunner til. Enten at du bommer med fokus, eller at objektivet ikke er så skarpt som det burde være.

Når jeg ser på fullversjon av sommerfuglbildet så finner jeg ingen steder hvor det er "tack sharp" - noe det jo burde vært ? Ideelt sett på øynene... Men jeg vet jo ikke hvor du har lagt fokus - men, kan heller ikke finne noe sted hvor det er skikkelig skarpt

Slik som f.eks dette :

http://www.flickr.com/photos/thorhakonsen/...57600856564302/

Jeg savner altså skikkelige skarpe detaljer...

PS :

Jeg ser at du har ganske lav lukkerhastighet for en såpass lang brennvidde... Bruker du stativ/VR/håndoldt/blits ?

Det kaaan jo være bevegelsesuskarphet... med med VR'en innebygget i K20D så skulle det vel gå greit ? Om ikke, så ville jeg bestrebet meg på å bruke høyere lukkerhastighet, eller funnet bedre støtte (eller blits)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje det er noko galt med objektivet. Det er nok heller fokusbom eller shaky hands som er årsaken. Det første wobblerbildet synes eg er skarpt, det andre har eg bomma litt med fokus på. Sommarfuglbildet er nok litt soft pga "shaky hands" men eg synes det er bra likevel.

Her er et bilde tatt med Voigtlanderen der eg meiner eg har truffe bra med fokus og eg kan ikkje sjå at det ikkje skal vere skarpt:

210520090426e418f431764440b9be.jpg?25

Edit; så skjer det igjen at bildefunkjonen på forumet klikkar.

Her er fullversjonen:

http://www.fotoknudsen.no/archive156/18112...4440b9be.jpg?25

Jeg ser at du har ganske lav lukkerhastighet for en såpass lang brennvidde... Bruker du stativ/VR/håndoldt/blits ?

Det kaaan jo være bevegelsesuskarphet... med med VR'en innebygget i K20D så skulle det vel gå greit ? Om ikke, så ville jeg bestrebet meg på å bruke høyere lukkerhastighet, eller funnet bedre støtte (eller blits)

Bildet er tatt håndholdt uten VR men med blits.

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det så skarpt ut jeg, veldig sammenlignbart med det Vivitaren min produserer.

Forøvrig så ser jeg poenget til Thor med sommerfuglbildet, men bildet blir på ingen måte dårligere av det slik jeg ser det. Hadde det derimot vært virkelig nærbilde så..

Hva skjer med bildefunksjonen på forumet da?

Edit: Hvorfor håndholdt og uten SR?

Endret av Svendinfiskervenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuglbildet lider vel litt av å ha feil format - jeg tror det ville gjort seg mye bedre i høydeformat, med mer av blomsten. Om det ikke er en mulighet, hva med en noe tettere crop på sommerfuglen ? Men bildet har en flott bakgrunn !

Det siste er det jo mye bedre skarphet på... men ikke helt der jeg forventer av ett slikt objektiv allikevel...

Linerla... Er den i Pentaxgalleriet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linerla... Er den i Pentaxgalleriet ?

Ja, som sagt tidligare; Pentax likar tydeligvis fuglebilder. :lol:

Det siste er det jo mye bedre skarphet på... men ikke helt der jeg forventer av ett slikt objektiv allikevel...

Har sett litt på dei andre bildene eg har tatt med det objektivet og det er ikkje noko gale med objektivet. Det er nok heller mannen bak kamera som er problemet. ;)

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta bilder av tommestokk langsetter og legge fokus på bestemte streker på forskjellige blendere - både for å bli kjent med objektivet og dybdeskarpheten og også finne ut om det er f.eks frontfokus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 months later...

Svaneportrett tatt på kloss hold med kitobjektivet.

gallery_image_8450009.jpg

Pentax K20D

Pentax DA 16-45 f4 ED AL

Blender: f/9

Eksponeringstid: 1/125sek.

ISO 100

Brennvidde: 45mm.

Et til:

210320100742b29888968d6a4750b8.jpg?99

Pentax K20D

Pentax DA 16-45 f4 ED AL

Blender: f/8

Eksponeringstid: 1/160sek.

ISO 100

Brennvidde: 45mm.

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.