Gå til innhold
Fiskersiden

stam eller vederbuk ?


 Share

Recommended Posts

2,2 så er det jo Norgesrekord uansett så sant du oppfyller de muligens noe innskjerpede kravene. Sikreste tipset for å skille buk og stam er konkav eller konveks gattfinne. Vederbuk eller Stam på 2,2 kilo er uansett sinnsykt fin fisk. Så du bør være fornøyd med denne mye bedre en en Laks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en Stam gutta..... Skjerpings! Ingen tvil i det hele tatt[^].

Skjellene avslører fisken glatt (store og blanke), men gattfinnen er sikkert også mer konveks enn konkav hvis den hadde blitt strukket ut litt.[^] Hodefasongen er også kraftigere (bredpannad Id på svensk.., cephalus=hode på latin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til Mester Frisch; det må være cephalus, ikke id! Gattfinnen er ikke strukket ut nok til at dette kan brukes som kriterium, dessuten er stam blankere og kraftigere, men det er skjellene som avslører arten.

Edit:

Egen erfaring fra Drammenselva tilsier også at man kan se forskjell på vederbuk og stam langt ute i vannet, bare man ser litt mer enn bare konturene av de. Stammens finner er som oftest mer rødlige og kroppen blankere, mens buk ofte har mer burgunder finner og mer bronsefarget kropp (kan jo være helt blank den også, vet det). Silhuetten i vannet er også klart forskjellig og kraftigere for stam enn for buk, sjekk bildet av ryggen til ene stammen til Fredrik Mortvedt i storfiskregisteret til Avkroken:

http://avkrokenfiske.com/downloads/images/...erikmortved.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Frisch sier noe annet er jeg ikke sen om å bøye meg i støvet..

Er ikke noe karpefiske ekspert, men det som først slo meg var jo stam (uuhh.. helgardering), men siden jeg som sagt ikke er så stø på disse fiskene slo jeg opp i boka for å sjekke dette med gattfinnen, dermed min konklusjon (syntes enda at gattfinna ser konkav ut jeg da..)

Legger ellers merke til at KIS ikke uttalte seg før ETTER ekspertisen [ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klar stam. The scales gives it away any time. Jeg tror at selv om man hadde fjernet hode og finner på vederbuk og stam hadde jeg og Frisch plukket rett allikevel. Det har med generelt inntrykk å gjøre. Skjell og kroppsform først og fremst. Er liksom aldri i tvil når de ligger i håven. Har imidlertid forståelse for at gutta vestpå ikke har den samme muligheten til å holde den egenskapen ved like. Synd i grunn, stam er en av de tøffeste fiskene vi har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.