Gå til innhold
Fiskersiden

isfiske Linnerudsjøen


2fast4you
 Share

Recommended Posts

Det er ikke umulig at det finnes karuss i vassdraget også. Øverst i vassdraget (Melstjern?) skal det visstnok ha blitt tatt en del små karuss. Dette kan i så fall være rester etter munkenes "herjinger" i middelalderen. Og er den i Melstjern så er den garantert i Linnerudsjøen og Viksdammen også. Jeg bor 30 meter fra vannkanten, men har ikke fått fiska så mye som jeg burde der ennå på de tre årene jeg har bodd her. Men vi skal nok få klarhet i dette etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melstjern? Er det det som ligger på Kolomoen?

Er det ikke Karuss i Bryhnitjernet da? Ved skytebana der?

Mvh

elPerro

Mulig det var det ja. Fulgte bare bekken oppover på kartet i Map Source jeg! :lol:

Åkke som, da burde det være karuss i Linnerudtjernet og Viksdammen også! Skulle nesten satt noen prøvegarn, bare for å se hva som finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bryhnitjernet er det karuss, men Brynhitjernet ligger i et annet vassdrag som til slutt renner ut i Svartelva.

Melstjern skal i utgangspunktet kun finnes mort, abbor og gjedde. renner ut Fosselva og ned til Linnerudsjøen.

Var forresten en liten tur på Linnerud i dag med sønnen min. Fikk en liten abbor og en gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bryhnitjernet er det karuss, men Brynhitjernet ligger i et annet vassdrag som til slutt renner ut i Svartelva.

Melstjern skal i utgangspunktet kun finnes mort, abbor og gjedde. renner ut Fosselva og ned til Linnerudsjøen.

Var forresten en liten tur på Linnerud i dag med sønnen min. Fikk en liten abbor og en gjedde.

Ja vet det er et annet vassdrag. Det ligger ca 1000 meter unna Melstjernet, og mye myr i mellom + 400 år gjør det jo ikke usannsynlig at de hang sammen en gang. Skal sjekke ut nærmere med min kilde, som bor like ved Melstjernet. Det var mye større enn det er nå for 20-30 år siden vet jeg, og jeg tror faktisk det må ha vært der han mente. Han kan jo ha tatt feil da, men det er neppe mange som har fiska i Melstjern de siste 30 åra! -Ligner mest ei myr med vannliljer i midten, slik Linnerudsjøen og Viksdammen vil bli om ca 20 år pga senkningen på 80-tallet :lol:

Nordre Starelv Senkningslag får ikke mye honnør fra meg i hvertfall. Det de gjorde den gangen ville de aldri fått lov til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Turut! De har ødelagt elva helt! Og det som en gang var Musethtjernet er jo bare sump nå!

Jeg fiska mye i Starelva som smågutt... Mang en abbor og mort har falt for marken min der :lol:

Akom; vet at Bryhnitjennet hører til et annet vassdrag, tenkt bare man hadde koblet litt feil....

Turut; sett et garn i Melstjernet da og se om det er mulig med karuss der :) Tviler på at noen tar deg på det gitt.... som du skriver; veldig lite fiska der- Har sjøl kun pilket der en gang, for 15 år siden...hihi

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilder? Høres merkelig ut om det skulle være flire der...

Har nok desverre ingen bilder,er nok 3-5 år siden vi fikk flire der sist,men jeg skal da jammen prøve å fiske litt mere med mormyska utover våren,så får vi se hva som kommer opp :lol:

Var forresten på omtalte Melstjennet nord på kolomoen her en efta,vi prøvde 8-10 hull der,men ikke ett bitt!

Der var iallefall fisk der før vassdraget /tjennet ble senket(ca midt på 80-tallet?)

Da var det abbor og gjedde der,og sikkert mort. Er mere usikker på karuss,men i Brynhi-tjennet 1000m vest

blir det sagt at det finnes.

Arti at så mange er engasjerte i hva som lever uti Linnerudsjøen,som av mange blir sett på som en "gjørmedam",men som er rene skatten for oss ivrige fiskere :);)

Øystein

Endret av 2fast4you
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein; er for lite ørret der til at folk bryr seg :)

Det stemmer!

Men for meg som er alergisk mot å spise fisk er det det samme hva slags fisk som biter,morro er det lell!

Kommer faktisk fra der nede nå,har prøvd en drøy time etter jobb,fikk ca 25 bitte små abborer,

tror seriøst at dem ikke veier over 250 g til sammen!

Var en kar til der som fisket gjedde med stø-krok,han fikk 4-5 små på på den vesle stunda jeg var der :lol:

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo hvor er denne linnerudsjøen. har da vokst opp i Romedal :D

Hei!

Den ligger langs fylkesveien mellom Gata og Tangen.

omtrent her: http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=8&...llX=0&scrollY=0

Hvis noen skal fiske der i dagene som kommer,så vær obs i sundet der jeg har merket på kartet,der

er isen DÅRLIG/ÅPEN!!! Det er der og i innoset i nordre enden,men i innoset synes det bedre at isen er dårlig.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Den ligger langs fylkesveien mellom Gata og Tangen.

omtrent her: http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=8&...llX=0&scrollY=0

Hvis noen skal fiske der i dagene som kommer,så vær obs i sundet der jeg har merket på kartet,der

er isen DÅRLIG/ÅPEN!!! Det er der og i innoset i nordre enden,men i innoset synes det bedre at isen er dårlig.

Øystein

takk-takk. :P

da er jeg med, ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forhørt meg med kjentfolk som for en laaang tid tilbake (før senkinga) satte ruser i Melstjernet, og de mener de fikk opp masse små karuss. Hvis dette er korrekt så vil karuss ganske sikkert være å få i Linnerudsjøen/Viksdammen også. Skal sjekke mere rundt dette, og til sommeren blir det nok litt prøvefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forhørt meg med kjentfolk som for en laaang tid tilbake (før senkinga) satte ruser i Melstjernet, og de mener de fikk opp masse små karuss. Hvis dette er korrekt så vil karuss ganske sikkert være å få i Linnerudsjøen/Viksdammen også. Skal sjekke mere rundt dette, og til sommeren blir det nok litt prøvefiske.

Si i fra så blir jeg med :hailfs:

Tror det finnes ei slik stor-ruse som kan brukes i RVJFF.

Kommer innom deg i butikken en dag :D

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.