Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor finner jeg sik,suter og sørv


loite
 Share

Recommended Posts

I Åmli kommune er det jo mengder av sik! Og da mener jeg vannene som ligger mellom Nidarå trelast, eller Bergene Holm som det vel nå heter og Vegårshei. Jeg husker ikke navnene på disse vannene, men det er vel Nidelvvassdraget..? :D Siken ble vel introdusert i Fyresdalsvannet og Nisser for rundt 100 år siden og finnes vel helt ned til Hisøya kan jeg tenke meg.

Ellers så er det vel vanskeligere å finne vann uten suter enn med suter i Arendal..? :) Og sørv finnes vel ikke i dette området siden dette er en østlig innvandrer..? Bare kødda... Jeg vet bare ingenting om sørven på denne landsdelen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Åmli kommune er det jo mengder av sik! Og da mener jeg vannene som ligger mellom Nidarå trelast, eller Bergene Holm som det vel nå heter og Vegårshei. Jeg husker ikke navnene på disse vannene, men det er vel Nidelvvassdraget..? :D Siken ble vel introdusert i Fyresdalsvannet og Nisser for rundt 100 år siden og finnes vel helt ned til Hisøya kan jeg tenke meg.

Ellers så er det vel vanskeligere å finne vann uten suter enn med suter i Arendal..? :) Og sørv finnes vel ikke i dette området siden dette er en østlig innvandrer..? Bare kødda... Jeg vet bare ingenting om sørven på denne landsdelen. ;)

Sørv finnes ikke i område naturlig nei, den finnes egentlig bare vest til Oslo, og er (som du sier) en østlig innvandrer. Den har imidlertid vært offer for mye spredning utover øst/sørlandet. Suter også for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandal? åmli? ligger det i arendal? hehe... ???

Da vil jeg først si: Versågod for at noen svarte deg!

Ok! Om du ønsker mer detaljerte svar så skriv mer detaljerte spørsmål! Greit..? Med andre ord, gå kritisk gjennom spørsmålet før du kritisk går gjennom svaret.

Nå vil jeg at du definerer "Arendalsområdet" for meg... Og så vil jeg at du forteller meg hvor Nidelva renner ut. Gjerne med navn på kommunen. :)

Og om ikke "loite" klarer det så kanskje noen andre kan gjøre det...

Ellers så må jeg bare beklage at jeg kom med uinteressant informasjon som jeg ga i tillegg til et svar som jeg mente var relativt relevant til slik jeg oppfattet et spørsmål...

Edit: Jeg endret et ord fra ille til ikke... Trykkleif! :D

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det gjør jo ikke det, men det er verdt turen fra arendal til mandal om det er ny art du er på jakt etter? Tur tar den på ca 30sekunder, hehe. Er jo mye annet som er gøy å fiske på sørlandet sett med en artsfisker sine øyne

Tips om arter mottas med takk.. tenkte å få litt mer arter på lista i år...

mandal? åmli? ligger det i arendal? hehe... ???

Da vil jeg først si: Versågod for at noen svarte deg!

Ok! Om du ønsker mer detaljerte svar så skriv mer detaljerte spørsmål! Greit..? Med andre ord, gå kritisk gjennom spørsmålet før du kritisk går gjennom svaret.

Nå vil jeg at du definerer "Arendalsområdet" for meg... Og så vil jeg at du forteller meg hvor Nidelva renner ut. Gjerne med navn på kommunen. :)

Og om ikke "loite" klarer det så kanskje noen andre kan gjøre det...

Ellers så må jeg bare beklage at jeg kom med uinteressant informasjon som jeg ga i tillegg til et svar som jeg mente var relativt relevant til slik jeg oppfattet et spørsmål...

Edit: Jeg endret et ord fra ille til ikke... Trykkleif! :D

takker for svarene jeg, var ikke sånn ment med det svaret mitt! var mer ment som en liten spøk

Arendalsområdet kan være så mangt, fra min side definerte jeg det som i arendal. Men det kan vel ikke andre folk en meg skjønne.. Men takker for tips og svar. Og kansje det blir en mandals tur på meg i løpet av sesongen... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å fiske i Longum uten å få sørv, så er du ... ja dårlig :D Vi snakker ikke 1000brødre, men fantasillionbrødre.

Er det bare for å notere arten så er det jo greit.

Nidelva huser alle 3, men er jo kortbelagt, med mindre du fisker ovafor Eivindstad, men der oppe tror jeg ikke det er sørv eller suter. Største sørv fra elva var på 38cm, vet ikke vekta, og de jeg har fått der er i snitt større enn de fra Longum.

Og Vilhelm, read my letters, NIDELVAAAAA, er ikke bergen det er snakk om her.

Michael

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å fiske i Longum uten å få sørv, så er du ... ja dårlig :D Vi snakker ikke 1000brødre, men fantasillionbrødre.

Er det bare for å notere arten så er det jo greit.

Nidelva huser alle 3, men er jo kortbelagt, med mindre du fisker ovafor Eivindstad, men der oppe tror jeg ikke det er sørv eller suter. Største sørv fra elva var på 38cm, vet ikke vekta, og de jeg har fått der er i snitt større enn de fra Longum.

Og Vilhelm, read my letters, NIDELVAAAAA, er ikke bergen det er snakk om her.

Michael

takk takk........ var det jeg trodde, får nok ha en liten longum tur og få kryssa av noen arter.. pleier jo bare fiske etter gjedda der...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørv finnes ikke i område naturlig nei, den finnes egentlig bare vest til Oslo, og er (som du sier) en østlig innvandrer. Den har imidlertid vært offer for mye spredning utover øst/sørlandet. Suter også for den saks skyld.

Sørven i Skien/porsgrunns området er jeg rimelig sikker på er der naturlig...

Er litt vest for oslo det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørv finner man i Kvisla og Kigevannet i mandal iallefall, både de vanlige og den gullvarianten. Det ene vannet er kun 3 minutters gåtur fra meg og er fullt av sørv rundt 200-300g med noe større.

Siv har jeg kun hørt om i Åmli området og Arendal er nok den nærmeste for suter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hær dei alle i hølen.

Som skrevet, Hølen er en kjempeplass. Ta gjerne turen ned til kokkeplassen og langs tangenlandet til Kitron. Skulle tro du greide å få både Sørv og Sik. Suddra er det litt verre med, men den er der. Molandsvannet, Jovannet og solborgvannet er gode fiskeplasser etter suddra. Tror Jovannet var en av de første vannene i Norge som det ble fisket suddre over 2 kilo i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.