Gå til innhold
Fiskersiden

Fotball, fotball, fotball og litt fiske.


Jarl Fr.
 Share

Recommended Posts

Og poste rapport fra utlandet etter Audun's Guinea-rapport blir som å hoppe etter Wirkola, men jeg får jo prøve..... selv om fangsten er litt mindre imponerende.

Forrige uke var jeg på La Manga i Spania for å fotografere norske fotballlag på treningsopphold på NIF sitt anlegg. Jeg lurte fælt på om jeg skulle gidde å ta med noe fiskeutstyr etter fjorårets fiasko kystmeitetur til samme sted. Jeg endte med å ta meg meg litt utstyr. En Shimano 1000 snelle, ei Shakespeare 8 fot 3-15 teleskopstang og en lite pose med noen Ownerkroker og et par søkker. Planen var å prøve seg på frilinemeite etter noen multer jeg så i ei havn den siste dagen i fjor.

06032008_18.jpg?t=1205186230

Her skulle multa lures, i kanalen inn til havna. Det stod hele tiden lokale helter og fisket her, men jeg så aldri at de fikk noe.

Taktikken var å pakke en liten Owner Mosqito krok, i størrelse 10, inne i en liten brødbit som ble frilemeitet. Det var stadig stimer med multer somtrakk forbi der jeg satt. De var ikke så store, opp til 3-400 gr. tipper jeg. Dette var et spennende fiske. Vannet var helt klart, så jeg kunne så tydelig når multene smakte på agnet. De var stadig bort på, men jeg fikk ikke kroket noen. Da prøvde jeg å agne med en brødbit som jeg presset ganske flat, planen var at da skulle den lettere komme inn i den spesielle multemunnen. Det gjorde susen! På første kast satt min første....

havna.jpg?t=1205186399

Den var ikke stor, men moro var det like vel. Etter hvert ble det flere multer, og den største var rundt 300 gram.

multetryne.jpg?t=1205186876

Merkelig munn på disse multene. Ikke så rart at et flatt agn fungerte best. Er det noen som vet hvilken multeart dette er?

Jeg prøvde også og angne med reke for å se om det gikk an å lure noen av se andre fiskene jeg kunne se patruljere kanalen. Jeg satte på en halv reke, og vippet den uti da jeg så en stim på 5-6 fisk nærme seg der jeg satt. En av de stoppet opp for å sjekke ut agnet mitt.... svupp, og reke var borte, jeg ga tilslag...fast fisk!

fisk1.jpg?t=1205192852

En lekker sak med fine striper i gull. Munnen var litt nebb-aktig med harde lepper/tenner. Noen som vet hva det er?

Små rekebiter luret også opp mengder av disse her:

06032008_16.jpg?t=1205192987

De oppførte seg som bergnebb, heiv seg over alt som ble senket ned av agn i nærheten av fjellveggen eller bryggekanten. Fin fisk, men ikke så spennende etter at man har fått et par, tre stykker.

Turens høydepunkt kom ytterst på moloen. jeg vippet uti en halv reke igjen, uten noe form for søkke.... Den drev sakte rundt med strøm og bølger. Endel småfisk er stadig borti agnet, men de ikke store nok til å kunne kroke seg.... Da kommer det plutselig en større rovfisk fra høyre som lyn fra klar himmel! Jeg ser tydelig at den jager etter småfiskene som gnager på reka mi. Kjeften er vid åpen.... da ser jeg at reka jeg angnet med også er borte.... jeg strammer opp, og den sølblanke rakkaren der nede går bananas...Fast fisk...! Den er ikke veldig stor, men den har et par fine utras, jeg fisker med en 1000 snellle med 0.18, så det skal ikke så mye til før det blir spennende... :)

Etter en morsom fight på det lette utstyret får jeg landet fisken...

06032008_7c.jpg?t=1205193456

06032008_1.jpg?t=1205193489

Jeg veide den ikke, den veide sikkert ikke mere enn 400gr. Men den ga meg en artig opplevelse, og kjempet knallhardt. Artig var det! Noen som kjenner arten? (nok en gang)

bt.jpg?t=1205193762

Fiskebåt på vei inn til havna.

himmel.jpg?t=1205193829

Det var en herlig dag...godt over 20 grader i sola.....

Dessverre var det ikke så mye tid til fiske. Mesteparten av tiden tilbrakte jeg sånn:

_MG_2219c.jpg?t=1205193928

På NIF's treningsanlegg på La Manga. Ganske kjedelig egentlig..... jeg som ikke er fotball interessert engang... men noe actionbilder ble det jo....

_MG_1965.jpg?t=1205194060

Moldes Mame Biram Diouf og Per Verner Rønning på Bodø-Glimt.

sx542349.jpg?t=1205194179

Mame Biram Diouf fikk gult kort for angrep på keeper Antti Kuismala fra finske MyPa. Keeperen ble fly forbanna for hans angrep på keeper.... :-)

Turen ble en fin blanding av jobb og litt fiske. Det ble ingen stor fisk, like greit med 0.18, str. 1000 snelle og 3-15gr stang, men jeg fikk noen morsomme opplevelser med småfrekke middelhavsfisker..... :P

jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvste under multa er ein Salpa, Boops salpa, i midten sannsynlegvis ein juvenil Boga, Boops boops. Den nedste er ein Anjova, Pomatomus saltator eller bluefish om du vil. Namna er på spansk og latin. :)

Spanande å få noko anna på kroken enn dei vanlege hysene og bleikane sjølv om det er smått. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må ikkje du spora av den fine tråden, Karl Inge.. Neida, artig med ein rapport som kombinerar desse to fine tinga.

Det må vera utruleg spanande å fiska i heilt ukjend farvatn der ein ikkje kan namnet på noko av det som potensielt kan bita på kroken. At det blei fleire ulike artar kan du jo også vera nøgd med. Hvis den øverste er tjukkleppa multe, er dette då den samme som me finn i våre farvatn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilder og fin rapport. Hvilke innstillinger bruker du til sånne "action" bilder på banen? Skal på U21-landskamp snart og vil ha med kamera.

Er trikset å følge spiller(ne) med kamera?

De to bildene er tatt på 640/sek på blender f2,8. Iso 800. Jeg bruker følgefokus og alle fokusfelt aktivert. Kameraet var Canon 20D med en Canon EF 400mm F2,8L IS.

Takk for identifisering av fiskene. Da mangler kun en, den gull-stripete.....

:angry2:

Endret av Jarl Fr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, definitivt ikke - men lysstyrken er igrunn viktigere enn litt extra brennvidde. Da du er helt lost i dårlig belysning uten lysstyrke, f/6.3 hjelper ikke selv om du har 300mm KIS :) Da er du ikke i nærheten på lukkertid :D Da takker vi gudene for at vi har 200, men med f/2.8 - så får man heller croppe litt.

Tenkte forresten jeg skulle fotografere kamp på fredag - heng med, så kan vi se hva som hjelper mest - litt brennvidde eller lysstyrke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel med en gang si at 18-55 blir mildt sagt håpløst.. Ikke er det noe mer lyssterkt enn 100-300'en din heller. Da ville jeg nok brukt 100-300, ISO 800, laveste blender (blenderprioritet) og dermed så kjapp lukkertid som det klarer... Alt etter lys, så vil vel det være 1/60 til 1/500 tenker jeg. Går kampen på dag eller kveldstid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f/2.8 er noe KIS'ern kan glemme :P

Men hvorfor 20D ? Har du solgt 1D og venter på at D3 skal ankomme ??? :D

Neida, jeg foretrekker små lette kameraer som 20D. Jeg har aldri likt Canon 1D, altfor stor og tung. Jeg skal bytte de ut til to 40D, og kanskje en 5D.

" Jarl visste hva som kom når han la ut bilde av seg selv med det objektivet tror jeg"

Jepp, regnet med litt fotodiskusjon... bare morro det :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.