Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske med reke. ???


krheldal
 Share

Recommended Posts

Ettersom det har blitt åpnet for rekefiske etter laksen i elven min, så lurer jeg på om noen kan fortelle meg noen triks...

Har hørt at noen "marinerer" rekene i rødbete saft, men det er vel alt jeg vet. Om dette er et godt triks, så hvordan gjør man dette? Hvor lenge skal rekene ligge etc.

K.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir solgt reker på glass beregnet på laksefiske - Nordsjøreka.

Eller kan du legge ned reker med å bruke en blanding av konditorfarge (rød) eller rød beispulver+formalin+glyserol.

Formalin og glyserol får du kjøpt på et apotek og beispulveret på en velassortert fargehandel.

Rognreker tines og legges på avispapir for å trekke mest mulig fuktighet ut av rekene.

Jeg husker ikke helt blandingsforholdet av glyserol og formalin, men jo mere formalin du bruker jo sprøere blir rekene - og det er ikke noe fordel med sprøe reker, bedre at de blir litt seige.

......................

Ellers takler du reker med å binde en treblekrok og surrer over reka (rikelig) med en type rød strikk som du får kjøpt i fiskeutstyrsbutikker. Kroken legger du under reka omtrent der hvor hodet går over til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips - bruk plasthansker under behandling av disse rekene, både hvis du evt farger selv og når de skal på kroken. Kan nevne at det ikke er videre lurt å dukke opp ved andre lakseelver om du er "rød til over albuen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbudet har vel litt sammenheng med at folk tidligere taklet reka med en haug med svære treblekroker slik at det utgjorde stor fare for huking av fisk, samt at det at det ble fisket med søkke langs bunnen gjorde at det ble slitt av mye sene o.l. som ble liggende på bunnen og lagde problemer for både fiskere, fisk og de som evt badet eller dykket etter sluker.

Det er ellers veldig vanlig å bare bruke vanlig kokt reke også. I Døvikfossen (lenger opp i Drammenselva) tas det hvert år mange titalls lakser på kokt reke, gjerne egnet på enkeltkrok. Har også sett det har blitt brukt en del i vestlandselver. I Sævaræva (elva som renner ut i Sævareid i Fusa - heter nok noe annet enn ræva) blir det vel nesten ikke brukt noe annet - men her er det stort sett rømt oppdrettslaks som taes.

Kokt reke er forresten veldig godt å spise, så biter ikke laksen kan man spise opp agnet selv og la laksen ha det så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare prøvd meg et par ganger etter laksen, og det var i klosterfossen. Og det nærmeste laks jeg har vært, er den jeg mistet forran bena mine i fjor. Men her brukte man Pater Noster med en enkeltkrok. Denne ble agnet med mark, men med en rekebit på enden av kroken. Dette så ut til å virke bra( for de som fikk fisk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et godt reke takel er:

Bind en reke på en stang Dynamit samt et tungt Lod, tend dynamitten og kast den i en høl hvor du er 100% på at der står fisk,iøvrigt virker det sikkert også med andre agn.

Joke til side, jeg har intet imot reke fiskerer hvis det er lovlig fiskeri, men en lille bøn, den del i ikke bruger av Reken leg den i en pose og kast i Boss sækken efter på.

Noget av det verste jeg ser når man kommer til en elv, er reker der ligger på elvebreden, har prøvet det flere gange hvor der ligger reke hoveder/skal for hver meter man går ned av elven.

Kogte reker er billigerer og like effektive som købte farvede reker. Har selv fanget utallige Laks på reker i dk.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.