Gå til innhold
Fiskersiden

Snødybde i Gaulas nedslagsfelt


h1rik
 Share

Recommended Posts

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det er godt med snø i fjellene. Men klok av erfaring så trenger det ikke å ha noe som helst å si for elvas vannføring de første 3-4 ukene :blush:

Alt avhenger av hvilken vår vi får fremover, og ikke minst hvilke temperaturer det er oppe i fjellet pluss Budals-området (begge sider) siste del av mai og utover. Det har også skjedd at vi har fin og stor elv i de første ukene i juni, tross lite snø i fjellene. Pga. regn. Så langtidsprognoser for elva i juni er meget vanskelig. Men det er nå bedre med en god del snø, enn ingenting. Oddsen er litt høyere da. Håper du ble klokere av dette :lol:

Det ideelle er alltid en kald og sur mai (ikke regn i fjellene !)

Og at det er jevn varme utover i juni, og gjerne en god del regn også som holder elva i fin vannstand.

Året 2000 var eksepsjonelt bra med skikkelig Kola-vær om sommeren. Slik vi vi ha det (forhåpentligvis). Finvær er for kjerringer :)

Ro ned nå, ikke tenk så mye på vannstand. Man kan bli sprø av mindre :lol:

Legg deg heller på sofaen, lukk øya, gå gjennom strekket i fantasien, "fisk" deg nedover. Og se for deg laksen og redskapen.

Planlegg at storlaksen tar. Det er meget god terapi :)

Har kjørt mang en storlaks i halvsøvne allerede jeg

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg heller på sofaen, lukk øya, gå gjennom strekket i fantasien, "fisk" deg nedover. Og se for deg laksen og redskapen.

Planlegg at storlaksen tar. Det er meget god terapi :)

Har kjørt mang en storlaks i halvsøvne allerede jeg

:D

Hei

..det jo er jo det jeg holder på med..men så får jeg problemer med "bildene"fordi jeg ikke vet hvilken vannstand jeg skal legge inn i drømmen...

..men fisken er klar, en sølvskimrende torpedo som på tross av kaldt juni-vann, bryter overflata med noen kontante dask (ikke små eller viltre plask, den er da av en viss størrelse) og viser at det ikke er uten grunn at dette kalles edelfisk.

Imidlertid tar jeg poenget ditt, det er for tidlig å kunne spå, til det er det for mange variabler som spiller inn. Jeg vil ta opp dette igjen når vi nærmer oss, for å få en kvalifisert gjetting basert på erfaring, når feilmarginen din blir mindre. :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil minne om fjoråret. Jeg var flere ganger i elva. Og "sykdommen" ble ikke akkurat bedre av å se på ei alledeles nydelig elv i de siste 2-3 ukene før sesongstart :) Den var omtrent hva jeg vil kalle litt over middels, og lys cognac. Fantastisk gå-elv for bamselumsene våre.

Og hva skjer 31/5 ?

Storflom de luxe. Nå tør jeg ikke å spå (eller håpe på) fine forhold før jeg står der 1. juni og skal kaste uti redskapen.

Men uansett, det er lurt å gå gjennom alle faser av elvas beskaffenhet på forhånd :)

Flom, små fluer kan godt vente litt. Du vet hva man bruker da !

Stor og klar elv, sluk. Men hvilke sluker ?

Det viktigste av alt er å forberede hva man skal ha med seg.

Valium står høyest på lista mi. Da sovner man ikke på en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil minne om fjoråret. Jeg var flere ganger i elva. Og "sykdommen" ble ikke akkurat bedre av å se på ei alledeles nydelig elv i de siste 2-3 ukene før sesongstart :) Den var omtrent hva jeg vil kalle litt over middels, og lys cognac. Fantastisk gå-elv for bamselumsene våre.

Og hva skjer 31/5 ?

Storflom de luxe. Nå tør jeg ikke å spå (eller håpe på) fine forhold før jeg står der 1. juni og skal kaste uti redskapen.

Men uansett, det er lurt å gå gjennom alle faser av elvas beskaffenhet på forhånd :)

Flom, små fluer kan godt vente litt. Du vet hva man bruker da !

Stor og klar elv, sluk. Men hvilke sluker ?

Det viktigste av alt er å forberede hva man skal ha med seg.

Valium står høyest på lista mi. Da sovner man ikke på en stund :)

ja jeg fikk en motor vask jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Men uansett, det er lurt å gå gjennom alle faser av elvas beskaffenhet på forhånd :)

Flom, små fluer kan godt vente litt. Du vet hva man bruker da !

Stor og klar elv, sluk. Men hvilke sluker ?

Det viktigste av alt er å forberede hva man skal ha med seg.

Nå forsøker jeg "å lytte til erfarne....." og å bruke det jeg har lært/har tro på.. Videre satser jeg på å bli guidet i god tid av kjentmann før sesongen, ta Nils Masters råd om å se elva når den er lav osv...

Videre har jeg allerede pakket omkring 100 kolli som må medbringes i semitrailer, herunder underfundige tackle som trolig går MAO en høy gang.......

Om jeg vet hva man bruker på stor elv..trolig blir det (har lest de rådene som er gitt her i forumet, og vil nok prøve å følge disse med en personlig touch) mye bly, feitmark, Pirat, Buck, Møresild og 30-40lb snører til å begynne med før det blir litt mindre bly,feitmark, woblere, mindre sluker og avsluttes med svært lite bly, feitmark, dupp, litt enhånds, mindre woblere..håper at dette i grove trekk kan hjelpe meg til å få drømmelaksen min, i tillegg til det viktigste - at jeg forhåpentligvis håndterer redskapen riktig og blir godt kjent med elvas særegenheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt fisk i søvne, halvsøvne, fullt våken.... lenge nå.

Det som er det verste er at jeg antageligvis ikke får dyppet snøret før 21. juni etter laksen, mens mine fiskekompiser er på plass 1. juni. Det er det verste (og beste) døgnet i hele året, når ALLE andre er ute å fisker mens jeg sitter hjemme, meldinger tikker inn og kona blir surere og surere fordi jeg er et "annet sted"... :lol:

Ellers så er det Sølvreven sier riktig. Men det er en del av forventningen, spillet, tankene, drømmene og tenke på snø, varme, regn, vannstand m.m. i ukene frem til starten.... Vet at det er liten vits men likevel :lol:

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h1rik :)

det er bra du er klar for sessongen,

tror at elva vil gå på en ca 900 kub 1 juni :lol:

så store søkker 120gr å mye fet mark så er du redda, det beste døgne blir den 4 juni :)

Takk for kvalifisert råd. Da parkerer jeg meg (må kjøpe meg en fiske-combicamp skjønner jeg) og de 100 kolliene ved elva fra 31.05 til 09.06 så får jeg tro jeg klarer å få en opp en fisk......men 4 juni vil det bli gutset spesielt aktivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kvalifisert råd. Da parkerer jeg meg (må kjøpe meg en fiske-combicamp skjønner jeg) og de 100 kolliene ved elva fra 31.05 til 09.06 så får jeg tro jeg klarer å få en opp en fisk......men 4 juni vil det bli gutset spesielt aktivt :(

Det var bare hyggelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Kan noen av de erfarne Gaula-fiskerne spå noe med hensyn til vannføring i Gaula i år..

Er det et normalår mht. snø i nedslagsfeltet til Gaula, eller er det mer/mindre og hva kan dette bety for vannføring ol. kommende sesong ?

:D Sølvreven, våkne - hva skjer? Hva kan vi forvente? start spekulasjonenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Sølvreven, våkne - hva skjer? Hva kan vi forvente? start spekulasjonenen!

I fjor begynte diskusjonen rundt dette emnet midt i mars, i år er vi altså fattige to dager inn i det nye året før feberen tar overhånd :D

Regner med det er det kraftige snøværet i Trondheim som har trigget stakkars h1rik, men nå må vi ikke få Oslo-tendenser her oppe i Trøndelag også da, hvor de kondisjonerte borgerne på beste vestkant roper over seg bare det daler ned noen filler....rådet som Silver ga i fjor har fortsatt gyldighet i år også :

Finvær er for kjerringer :)

Ro ned nå, ikke tenk så mye på vannstand. Man kan bli sprø av mindre :glare:

Legg deg heller på sofaen, lukk øya, gå gjennom strekket i fantasien, "fisk" deg nedover. Og se for deg laksen og redskapen.

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det verste av alt. Jeg måtte innom met.no for å se om det snødde oppi Gauldalen idag. Og det enorme feltet som har dekket Midt-Norge i noen dager nå går omtrent helt sør mot Røros.

Ja kjære gutter, jeg har IKKE sovna, jeg følger med. Fytti katta vi er sjuke !!!!!!!!!!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det verste av alt. Jeg måtte innom met.no for å se om det snødde oppi Gauldalen idag. Og det enorme feltet som har dekket Midt-Norge i noen dager nå går omtrent helt sør mot Røros.

Ja kjære gutter, jeg har IKKE sovna, jeg følger med. Fytti katta vi er sjuke !!!!!!!!!!!

Ja og God helse, det faar man av konjakken og roed vin, skrev noen jeg kjenner i sin signatur!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Sølvreven, våkne - hva skjer? Hva kan vi forvente? start spekulasjonenen!

Nå glemte jeg å svare på ditt spørsmål, hva kan vi forvente ja. Et meget godt spørsmål som jeg selvsagt kan gi et meget godt svar på allerede nå. Ihvertfall hva jeg kan forvente :) For natt til igår hadde jeg en meget behagelig drøm (jeg er sanndrømt).

Jeg har hele drømmen festet til netthinna som en film, og der vil den ligge frem til åpningen :D

Joda, jeg stod og "fisket" i drømme, som vanlig. Hele den lange hølen på toppen av valdet ble saumfart av mine store, vakre ormer tidlig på morran 1. juni. Men ikke et eneste lugg. Jeg fisket meg "uforsvarlig" langt ned i hølen, helt til opphenget kom ned i den megaharde strupen ovenfor stryket. Og langt der nede i hvitskummet, ganske så langt over til den andre siden på renna eller stryket nedenfor så jeg beistet komme opp som en delfin. Og når man "antar" at laksen er bortimot 15 kilo på så lang avstand, så er den fryktelig stor. Kanskje over 20 kilo ?

Et tyngre søkke ble hektet på i en fart, her måtte det 150 gram til ! Trua var liten, har opplevd slike syn flere ganger tidligere, men man må alltid prøve. Hvorfor i huleste skal de største stille seg så vanskelig til ?

Skjelven tok meg fullstendig idet jeg langet det tunge søkket nesten helt på grunna på den andre siden av strupen. Løftet stanga så høyt jeg klarte og der begynte søkket å subbe langs mælkanten på den andre siden. Hovedstrømmen tok ubønnhørlig tak i hovedlina og flyttet hele opphenget i en jafs 5 meter lenger ned, like ovenfor der jeg så Gigalaksen ! Kjære Gud, vær så snill, la opphenget ligge noen få sekunder akkurat der.

Men hovedstrømmen ble for sterk, hovedlina lå allerede i en kraftig og spent bue over stryket. Men jeg fikk lirket opphenget slik at det subbet rolig de 2-3 viktige metrene foran laksen. Jeg visste at like etterpå ville hele sulamitten løfte seg og forsvinne ned i det frådende stryket. Jeg fikk en ubeskrivelig herlig følelse idet opphenget subbet ned mot laksens indre organer, følte nesten at marken forsvant ned i det store gapet.

Og det skjedde faktisk, rykket kom voldsomt og jeg stod som tjoret fast i torvkanten på min side og ventet på århundrets kamp. Ingen vits å nøle, her var det ingen vits å gi etter line, søkket hadde allerede passert Gigalaksen i en helsikkes fart. Så jeg dundret stanga i været momentant ! Den satt !

Laksen ble illsint, den kom opp i overflata og sprutet infernalsk, men den gikk rett ned i gryta og stilte seg. Så jeg stod der med spent stang og ventet, og ventet..........

Nå skal jeg ikke røpe mere, resten tar vi på ettermiddagen den 1. juni år 2009 :D

Så jeg forventer at det blir litt action fra første dag. Var det noe mere Hr. h1rik ville vite ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om laks? Kjerringa påstår at jeg er stein koko. Hun tok meg på fersken en kveld etter at vi hadde krypi i køya. Jeg trodde hun hadde blundet av. Plutselig bråslo hun på lyset. Og hva fikk hun se? Lå ikke gubben der og trente speycast!! :blush: Forrige dagen var jeg ute og kjøpte nye markkroker. Nå har jeg sittet noen dager og kjent på krokspissen, og hun påstår at jeg gjør det med et drømmende og fjernt uttrykk. Nå har hun fått det for seg at jeg trenger hjelp av psykolog. Og det til og med etter at jeg har tilbudt henne et stort glass cognac! :)

Jeg har sagt det bestandig; Hun forstår meg ikke. :)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om laks? Kjerringa påstår at jeg er stein koko. Hun tok meg på fersken en kveld etter at vi hadde krypi i køya. Jeg trodde hun hadde blundet av. Plutselig bråslo hun på lyset. Og hva fikk hun se? Lå ikke gubben der og trente speycast!! :blush:

Forrige dagen var jeg ute og kjøpte nye markkroker. Nå har jeg sittet noen dager og kjent på krokspissen, og hun påstår at jeg gjør det med et drømmende og fjernt uttrykk. Nå har hun fått det for seg at jeg trenger hjelp av psykolog. Og det til og med etter at jeg har tilbudt henne et stort glass cognac! :)

Jeg har sagt det bestandig; Hun forstår meg ikke. :)

Jeg kjenner meg igjen og jeg som trodde at det var bare meg som kunne vaere saa gal!! Naa vet jeg at vi er i hvertfall to!!!! Rogna og jeg :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innmari godt å høre :) Jo flere vi er sammen, jo bedre er det :)

Pøh det er jo ikke i nærheten av galskap - litt entusiastiske ja, men ikke galskap....

Jeg bandt marktacklene mine for 2009 ferdig 2september...jeg har kjøpt 40kub.markjord og lagt det ut over plena for å kunne være klar til marklystring 01.03...jeg laget fremdriftsplan med delmål frem mot 2009 sesongen 01.09...da snakker vi om galskap :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av de erfarne Gaula-fiskerne spå noe med hensyn til vannføring i Gaula i år..

Er det et normalår mht. snø i nedslagsfeltet til Gaula, eller er det mer/mindre og hva kan dette bety for vannføring ol. kommende sesong ?

http://www.senorge.no/mapPage.aspx

Här kan du själv se hur mye snö det är och annan nyttig information. Du kan se hur mye snö det är i jämförelse med "normalt". Du kan också hoppa ett eller flera år tillbaka för att se hur det såg ut vid motsvarande tidpunkt. I år verkar det vara ungefär lika mye snö (se vannekvivalent) som i fjol.

Men jag håller med Sölvreven. Hur mye snö det finns är en sak men absolut viktigare är hur snabbt våren kommer och hur varmt det blir i maj.

Endret av olavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får satse på en pen og pyntlig snøsmelting med lett regn i slutten av mai og begynnelsen av juni, med en vannføring på rundt 150 - 200 kb. når jeg kommer søndag 14 juni for å fiske på Valdum fram til 20 juni. Jeg tar meg helt sikkert en tur ned på B/L for å hilse på. Og da bør det henge minst like mange storlaks der som på valdum. ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får satse på en pen og pyntlig snøsmelting med lett regn i slutten av mai og begynnelsen av juni, med en vannføring på rundt 150 - 200 kb. når jeg kommer søndag 14 juni for å fiske på Valdum fram til 20 juni. Jeg tar meg helt sikkert en tur ned på B/L for å hilse på. Og da bør det henge minst like mange storlaks der som på valdum. :blush::)

Fisker Du ovenfor eller nedenfor brua? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.