Gå til innhold
Fiskersiden

Snødybde i Gaulas nedslagsfelt


h1rik
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker ovenfor brua.

Håper du ikke får prissjokk :)

Mulig prisene forblir de samme ovenfor brua (?)

Men de som fisker nedenfor har iallefall fått et aldri så lite sjokk. Så en av mine kompiser flykter derfra fom. 2009 og flytter tilbake til et tidligere vald. Grunnen er at grunneier nå har delt ut valdet på ukesbasis, og de som hadde sesongkort må finne seg i å betale leie for hver uke de fisker. Og da blir det svimlende summer for et evt. sesongkort ;) Pluss at man må betale en god slant for å få lov til å ha vogna på valdet. Dette til tross for at de gamle traverne har fisket der i en mannsalder :blush:

Ja nå er det ikke mange lokale fiskere igjen i vassdraget, det blir for dyrt. Stakkars pensjonister, de klarer ikke denne pengegaloppen mere :)

Men som sagt Rogna, jeg vet ikke hva det blir til ovenfor brua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det prismessige får tiden vise. Men etter hva jeg har forstått, har de som fisket nedenfor brua hatt en svært rimelig leie?

Ja, de har hatt det tidligere. Men ikke de siste 2 årene da prisen er blitt mangedoblet :)

Og neste år blir det bortimot 4-doblet igjen, hvis man skal basere på "sesongkort" da. Så det er slutt på kvantumsrabatt, og lang og tro tjeneste :)

Jeg misliker sterkt utviklingen, men det er ingenting å gjøre med. Laksefisket blir mere og mere en rikmannssport, dessverre. Hva med ungdommen ? Og pensjonistene ? Og allmennheten, de med normal lommebok ?

Og hva med meg, er jeg iferd med å ramle av greina jeg også snart ? :-) Skumle greier.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiske slik vi lokale Gaulafiskere kjenner det, lever nok farlig ja.

Da mener jeg det å ha tilgang på fiske hele sesongen, kunne sitte på elvebredden og kose seg og ta noen kast i ny og ne. Ha muligheten for å kaste seg i bilen og rase opp i elva ved værskifte.

Det spørs om man nok ikke må belage seg på at laksefisket blir av typen "Tilreisendefiske" dvs noen tilmålte dager med intensivt fiske.

Da blir det slutt på trivselen slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har hatt det tidligere. Men ikke de siste 2 årene da prisen er blitt mangedoblet :lol:

Og neste år blir det bortimot 4-doblet igjen, hvis man skal basere på "sesongkort" da. Så det er slutt på kvantumsrabatt, og lang og tro tjeneste :)

Jeg misliker sterkt utviklingen, men det er ingenting å gjøre med. Laksefisket blir mere og mere en rikmannssport, dessverre. Hva med ungdommen ? Og pensjonistene ? Og allmennheten, de med normal lommebok ?

Og hva med meg, er jeg iferd med å ramle av greina jeg også snart ? :-) Skumle greier.

:) Du får klora deg fast, Silver, og spissa albogane slik at det vert råd å bada marken innimellom alle som skal fiska rundt og over deg. :lol: Prisgaloppen i Gaula er skremmande og det burde vera eit offentleg organ som kunne sikra allmenheten rimeleg tilgang til elva. Men einaste gangen grunneigarer vil ha innblanding frå offenlegheten er når dei treng penger til forbetringstiltak for seinare å hausta meir mammon til eiga lomme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har hatt det tidligere. Men ikke de siste 2 årene da prisen er blitt mangedoblet :)

Og neste år blir det bortimot 4-doblet igjen, hvis man skal basere på "sesongkort" da. Så det er slutt på kvantumsrabatt, og lang og tro tjeneste :blush:

Jeg misliker sterkt utviklingen, men det er ingenting å gjøre med. Laksefisket blir mere og mere en rikmannssport, dessverre. Hva med ungdommen ? Og pensjonistene ? Og allmennheten, de med normal lommebok ?

Og hva med meg, er jeg iferd med å ramle av greina jeg også snart ? :-) Skumle greier.

Ut fra det du skriver, skal det bli spennende å se prisnivået. Når jeg skriver at det prismessige får tiden vise, så er ikke dette ensbetydende med at jeg er villig til å betale hva det skal være. Ett sted går grensa, og den ligger ikke mye høyere en fjorårets nivå.

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver, skal det bli spennende å se prisnivået. Når jeg skriver at det prismessige får tiden vise, så er ikke dette ensbetydende med at jeg er villig til å betale hva det skal være. Ett sted går grensa, og den ligger ikke mye høyere en fjorårets nivå.

;)

Galopperende priser med det resultat at lokale fiskere presses bort til fordel for firma og tilreisende er nok dessverre snarere regelen istf unntaket foran årets sesong, det er unisone tilbakemeldinger om dette over hele linja :lol:

Kan i denne sammenheng være interessant å spekulere i hvor mange av de lokale fiskerne som gidder å ta telefonen når grunneier i neste omgang må ringe rundt for å fylle plassene på valdet sitt etter noen sesonger med dårlig fiske, gjerne i kombinasjon med en ny runde finanskrise.....Vi møtes nok i døra igjen, kjære grunneiere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om laks? Kjerringa påstår at jeg er stein koko. Hun tok meg på fersken en kveld etter at vi hadde krypi i køya. Jeg trodde hun hadde blundet av. Plutselig bråslo hun på lyset. Og hva fikk hun se? Lå ikke gubben der og trente speycast!! :o Forrige dagen var jeg ute og kjøpte nye markkroker. Nå har jeg sittet noen dager og kjent på krokspissen, og hun påstår at jeg gjør det med et drømmende og fjernt uttrykk. Nå har hun fått det for seg at jeg trenger hjelp av psykolog. Og det til og med etter at jeg har tilbudt henne et stort glass cognac! :o

Jeg har sagt det bestandig; Hun forstår meg ikke. :)

Ta med deg stanga ut det er lettere det :lol: tok frem stanga i dag skal prøve litt i morgen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette hjelper atskillig på :)

Tror det vil sitte igjen mye snø i fjellene i mai i år. Med noen snøstormer nå og da i fjellene så får vi de enorme skavlene som legger seg i nordhellingene som vi skal tære på langt uti juni :)

Det er disse snømengdene som ligger lengst. Husker dere i 2005 ?

Snøskavler i Ålen-fjellene store som en 3 etasjers blokk. Og vi fikk meget høy vannføring, med dertil iskald elv i hele juni (på tross av at hele juni var iskald). Tør ikke tenke på hvis det hadde blitt en varm juni det året, slik vi hadde i fjor.Det ville blitt en aldri så motbydelig flom som ville rasert elva i nedre deler for noen år igjen ja. Men vi fikk stabil og meget høy vannføring dette året som gjorde sitt til at laksen gikk i slow motion, og den holdt seg i nedre deler i lang tid :D

Ganner på slike forhold igjen, meget spennende når Megalaksen kommer sigende inn på grunna :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe at "finans-krisen" heller litt kaldt vann i årene på enkelte. Jeg har vært i kontakt med "min" grunneier som fremdeles holder på at det skal være elv åpen for alle og fikk mail med beskjed om at kortet var reservert til meg for 2009 også ;) prisene har steget mye de siste årene, men er gudskjelov fremdeles til å leve med - men alt har en smertegrense.

Ellers så satt jeg akkurat og drømte meg bort vedrørende været som kommer hit til Rogaland på søndag, skulle heller kommet til Namsen ca. 10. juni med meg halsende etter 3 dager etterpå - fytti katta det var en våt drøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette hjelper atskillig på :) ...

Ganner på slike forhold igjen, meget spennende når Megalaksen kommer sigende inn på grunna ;)

Silver, nå holder vi pusten, krysser alt vi har - og den offisielle kommentaren er:

-Nei det blir en trist sesong i 2009..ingen grunn til å komme hit og fiske..dra heller til Nord-Norge der vil det sikkert bli veldig bra...

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.senorge.no/mapPage.aspx

Här kan du själv se hur mye snö det är och annan nyttig information. Du kan se hur mye snö det är i jämförelse med "normalt". Du kan också hoppa ett eller flera år tillbaka för att se hur det såg ut vid motsvarande tidpunkt. I år verkar det vara ungefär lika mye snö (se vannekvivalent) som i fjol. .

Jeg lurer på hvilke målestasjoner som ligger til grunn for dette snøkartet, for da jeg sjekket sist så stemte det overhodet ikke med min oppfatning av snødybde her og der.

F.eks (sakset fra Adressa):

"Leinstrand er for tiden den eneste offisielle målestasjonen for snødybde i Trondheim.

Den nye snødybderekorden for begynnelsen av januar kan tyde på at det for tiden er rekordstore snømasser i Trondheim.

En sammenligning av snødybden mellom ulike målestasjoner i Trondheim fra 1960-, 1970- og 1980-årene viser at det er betydelige forskjeller mellom de ulike målestasjonen.

Den store snøvinteren 1975/76 ble det målt 92 centimeter snø 5. januar på Øvre Leirfoss. Samme dato var det bare 33 centimeter snødybde på Leinstrand, altså en forskjell på 59 centimeter eller 178 prosent.

Dersom man legger samme prosentforskjell til grunn i en beregning av dagens snødybde skulle det tilsi en snødybde på minst 139 centimeter på et annet snørikt sted i Trondheim.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra 1960-, 1970- og 1980-årene viser at det er betydelige forskjeller mellom de ulike målestasjonen.

Den store snøvinteren 1975/76 ble det målt 92 centimeter snø 5. januar på Øvre Leirfoss. Samme dato var det bare 33 centimeter snødybde på Leinstrand, altså en forskjell på 59 centimeter eller 178 prosent.

Dersom man legger samme prosentforskjell til grunn i en beregning av dagens snødybde skulle det tilsi en snødybde på minst 139 centimeter på et annet snørikt sted i Trondheim. :)

Om dette er riktig, burde det vaere gode nyheter for alle som fisker i Gaula! :)

PS: Gratulerer med ny PB forresten, oensker all vel til babyen og moren (for aa ikke nevne faren da! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Både uenig og enig i det du skrev her sølvreven. Laksefiske i seg selv blir vel ingen rikmannssport da det heldigvis finnes uendelige muligheter rundt omkring. Enkelte vald derimot blir rikmannsvald, det er det vel ingen tvil om. Men når det er sagt så er det vel egentlig et fett for ungdommen, pensjonistene og de med normal lommebok hva som f.eks skjer på Valdøyan/Måsøra. Nå er det umulig å komme inn pga pris, mens før var det umulig å komme inn pga fisket var forbeholdt noen få utvalgte. Dersom lang og tro tjeneste utelukkende skal gi fiskerett blir rekruttering klin umulig foruten ved dødsfall...

Jeg skjønner godt hva du mener Sølvreven og skjønner deg godt og har mye av de samme følelsene selv. Imidlertid er vel ikke alt sort hvitt... :)

Ja, de har hatt det tidligere. Men ikke de siste 2 årene da prisen er blitt mangedoblet :)

Og neste år blir det bortimot 4-doblet igjen, hvis man skal basere på "sesongkort" da. Så det er slutt på kvantumsrabatt, og lang og tro tjeneste :)

Jeg misliker sterkt utviklingen, men det er ingenting å gjøre med. Laksefisket blir mere og mere en rikmannssport, dessverre. Hva med ungdommen ? Og pensjonistene ? Og allmennheten, de med normal lommebok ?

Og hva med meg, er jeg iferd med å ramle av greina jeg også snart ? :-) Skumle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både uenig og enig i det du skrev her sølvreven. Laksefiske i seg selv blir vel ingen rikmannssport da det heldigvis finnes uendelige muligheter rundt omkring. Enkelte vald derimot blir rikmannsvald, det er det vel ingen tvil om. Men når det er sagt så er det vel egentlig et fett for ungdommen, pensjonistene og de med normal lommebok hva som f.eks skjer på Valdøyan/Måsøra. Nå er det umulig å komme inn pga pris, mens før var det umulig å komme inn pga fisket var forbeholdt noen få utvalgte. Dersom lang og tro tjeneste utelukkende skal gi fiskerett blir rekruttering klin umulig foruten ved dødsfall...

Jeg skjønner godt hva du mener Sølvreven og skjønner deg godt og har mye av de samme følelsene selv. Imidlertid er vel ikke alt sort hvitt... ;)

Du har nok rett i at akkurat dette valdet har det ikke vært så lett for nye å få tilgang. Slik har det vært siden Børre Pettersen fisket der :) Men noen nye tilskudd har det vært hvert år, men de gamle har stort sett stått stand. Så dette valdet, som må sies å være av de helt ypperste i Gaula har nok vært ganske så spesielt. Og det er jo også ganske mange som fisker der, og det er flere tilreisende langveis fra som kun fisker der i noen dager, så mange slipper jo til på valdet vil jeg si.

Men det var jo noen vald fra Frøset-hølen og ned til munningen hvor enhver fisker (med litt interesse) lett kunne få innpass til å fiske på veldig mange vald. Utrolig mange gode vald er det nedover, som nå enten er kjøpt opp, eller at prisene har gått sånn i været at den vanlige fisker med normal lommebok frafaller. Samtlige av de gode valdene (hvor kjenninger av meg) fisket tidligere er folk blitt kastet ut. SAMTLIGE ! Og nå er de "ekslusive" og leies ut av utlendinger.

Med skyhøye priser alle sammen. Men slik er markedet, intet å gjøre med. Det var jo på disse valdene mange lokale fiskere eller allmennheten fisket. Som idag er borte. Jeg vil si at tidligere var det mye enklere altså å få fisket på et godt vald i Gaula, bare man var interessert. Mange gode muligheter.

Når det gjelder Måsøra så er det kun noen få lokale fiskere der. Noen er tyskere, noen dansker, og nordmenn fra flere kanter av landet. Og jeg tipper at endel av disse forsvinner nå. Jeg vet at flere synes dette er veldig kjekt. De tenker jo kun på seg selv, og kan nå få lettere tilgang til de meget gode valdene, koste hva det koste vil. Og jo flere villige rikinger (fiskere) som blar opp mere gryn, jo dyrere blir det. Det er jo de som styrer markedet :) Så mitt syn på dette er bare at det er så synd at vanlige folk ikke lenger skal få tilgang til elva. Uten å måtte ty til fisket nede ved flomålet, der prisene er lavere. Og der er det jo en helt annen verden enn lenger opp i elva. Men slik er nå utviklingen.

En annen ting som er blitt så populært er at flere vald innfører fiske med losji, og kun det. Altså ikke noe alternativ. Man må betale for losji, ikke alle er interessert i det. Men grunneier ser jo flere muligheter for inntekt. Så man må inngå i en pakke for å slippe til, uansett om man bor i nærheten ! Dette passer sikkert innmari bra for noen, men ikke for alle. På noen vald får man heller absolutt ingen info lenger fra grunneier, så hvor skal man lete på nettet. En eller annen utlending har tatt over på kontrakt og formidler selv hvem som skal få fiske der. Så å troppe opp på trappa til grunneier og be nådigst om ett par tre døgnkort går ikke lenger. :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Heldigvis" kom finanskrisen og surret litt til da :lol: Selskapene kikker på kostnadene igjen og flere kommer nok til å kutte også i blant annet laksefiske. I tillegg er arbeidsledigheten på tur opp rundt omkring i verden, flyprisene øker og på noe sikt er det rimelig å anta at kronen kommer endel opp igjen. Dette kan bety mindre fiskepress fra firmaer og utlendinger de neste sesongene. Det kan derfor være at det til en viss grad betyr økt innpass for lokale igjen...om de er interessert...noe jeg er svært usikker på. Kanskje er vi inne i en lakseboble tilsvarende eiendom (og aksjer før krakket)? Prisene kan da bli satt ned når det nærmer seg sesongen pga manglende salg... Mulig dette er helt feil, men på enkelte vald skal man iallefall ikke se bort ifra dette...

Beklager ellers for å ikke snakke om snødybde i denne tråden...men nå er iallefall ordet snødybde nevnt to ganger da... :wacko:

Du har nok rett i at akkurat dette valdet har det ikke vært så lett for nye å få tilgang. Slik har det vært siden Børre Pettersen fisket der :wacko: Men noen nye tilskudd har det vært hvert år, men de gamle har stort sett stått stand. Så dette valdet, som må sies å være av de helt ypperste i Gaula har nok vært ganske så spesielt. Og det er jo også ganske mange som fisker der, og det er flere tilreisende langveis fra som kun fisker der i noen dager, så mange slipper jo til på valdet vil jeg si.

Men det var jo noen vald fra Frøset-hølen og ned til munningen hvor enhver fisker (med litt interesse) lett kunne få innpass til å fiske på veldig mange vald. Utrolig mange gode vald er det nedover, som nå enten er kjøpt opp, eller at prisene har gått sånn i været at den vanlige fisker med normal lommebok frafaller. Samtlige av de gode valdene (hvor kjenninger av meg) fisket tidligere er folk blitt kastet ut. SAMTLIGE ! Og nå er de "ekslusive" og leies ut av utlendinger.

Med skyhøye priser alle sammen. Men slik er markedet, intet å gjøre med. Det var jo på disse valdene mange lokale fiskere eller allmennheten fisket. Som idag er borte. Jeg vil si at tidligere var det mye enklere altså å få fisket på et godt vald i Gaula, bare man var interessert. Mange gode muligheter.

Når det gjelder Måsøra så er det kun noen få lokale fiskere der. Noen er tyskere, noen dansker, og nordmenn fra flere kanter av landet. Og jeg tipper at endel av disse forsvinner nå. Jeg vet at flere synes dette er veldig kjekt. De tenker jo kun på seg selv, og kan nå få lettere tilgang til de meget gode valdene, koste hva det koste vil. Og jo flere villige rikinger (fiskere) som blar opp mere gryn, jo dyrere blir det. Det er jo de som styrer markedet :lol: Så mitt syn på dette er bare at det er så synd at vanlige folk ikke lenger skal få tilgang til elva. Uten å måtte ty til fisket nede ved flomålet, der prisene er lavere. Og der er det jo en helt annen verden enn lenger opp i elva. Men slik er nå utviklingen.

En annen ting som er blitt så populært er at flere vald innfører fiske med losji, og kun det. Altså ikke noe alternativ. Man må betale for losji, ikke alle er interessert i det. Men grunneier ser jo flere muligheter for inntekt. Så man må inngå i en pakke for å slippe til, uansett om man bor i nærheten ! Dette passer sikkert innmari bra for noen, men ikke for alle. På noen vald får man heller absolutt ingen info lenger fra grunneier, så hvor skal man lete på nettet. En eller annen utlending har tatt over på kontrakt og formidler selv hvem som skal få fiske der. Så å troppe opp på trappa til grunneier og be nådigst om ett par tre døgnkort går ikke lenger. :lol:

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det noen som kan si hvor mye snø det er i traktene nå :)

kan det bli som 2005 eller :)

Nei, det er nesten ikke snø nå...det vil nok ikke være særlig vann i Gaula 2009 og laksen vil nok søke mot andre elver..Tror ikke det er lurt å komme til Gaula i 2009..best for alle å reise et helt annet sted tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nesten ikke snø nå...det vil nok ikke være særlig vann i Gaula 2009 og laksen vil nok søke mot andre elver..Tror ikke det er lurt å komme til Gaula i 2009..best for alle å reise et helt annet sted tror jeg :)

:D:D:o

nei da så, da må nok jeg finne meg en anen elv da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjære lille Mao-gutten min :D

Nå må til og med schjeptiske meg innrømme at det begynner å bli en passelig mengde snø. På tross av nesten 1 mnd. nedbørfri sone i Midt-Trøndelag tidligere så har det lavet ned snø jevnt og trutt igjen. Titter litt på met.no når det snør som verst i Tr.heimsområdet. For å se om det er andre som har det like "vondt" som oss <_< ("Vondt" for det snør her, men det kan gjerne snø lenger sør, snøen hos oss renner ikke ut i Gaula likevel :D)

Og til min glede så har det også snødd i så og si hele nedslagsfeltet til Gaula. Røros (vannskillet) og sørover har hatt lite nedbør i forskjell. Midt-Norge med senter rundt Trondheim har fått dosene med snø i vinter tydeligvis. (Pluss Oslo da, men Akerselva er ikke så interessant). Så det blir nok et godt tilsig med vatn oppi Gaula de første ukene, uten tvil.

Men hvor mye det blir etter premieren er jo igjen avhengig av hvor varm juni blir. Får vi en varm mai, blir det nok vann likevel i juni i flere uker tror jeg nå.

Spørsmålet er:

Vil vi ha sjokkelv i 14 dager, eller jevn og høy vannføring i minst hele juni ?

Begge ting kan skje, så mye snø trenger ikke gi flom eller meget høy vannføring :)

Men krympelv allerede etter noen dager, det slipper vi nok i år. Har skjedd det også under snøfattige vintre :glare:

Nedbør pr. 19/2 kl.19:45 Symptomatisk for årets vinter. Og sør for Røros er det som vanlig glissent. Men det har ikke noe å si.

19022009194805qqpY4exTkPLk.jpg?49

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.