Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken line bruker du på din marker og spod rod?


Remy
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker en av kystmeite-snellene til spod. Der sitter det powerpro 0,35 eller noe sånt. Shock lead der er 1,5 stanglengde 0,60. Hvis jeg bruker hanske kan jeg vel droppe leaderen.

Marker rod har jeg ikke satt opp ennå, men den vil vel inneholde powerpro den også. Men da blir det en annen diameter. 0,20 tenker jeg med 0,40 leader. 1 meter tror jeg holder.

Ei 2punds stang tror jeg gjør jobben i de fleste situasjoner.

Markeren vil jeg ikke bruke som markør under fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 5,5 og en 4,25, ene en fox andre en jrc som spod stenger, eller, som er spod stenger. På de bruker jeg bigpit 5000 snelle med 0,19 powerpro. Har kanskje tenkt å øke til noe tykkere, kanskje.

På marker roden (med 4 ringer) er på 3lbs og har samme powepro. Er vel kanskje denne stangen som er den viktisgte både med tanke på kastemaskin og snelle?! Iom at man kanskje skal kaste 100 meter etc med en stor float marker og bom!

Potkemin: Noen meninger gjort opp mtp søkke i de forskjellige bunnforhold? Jeg syns grip søkker er fine der det er lite eller ikke vegitasjon, og bombeformede søkker der det er vegitasjon. Enda mer spennende er hva er dine eller ders sikkre tegn på: stein, grus, mudder, sand, weeds??? Mine: weed: seigt, holder igjen for så løsne, stein, butt og humpete inntrekk når søkket glir over, grus, raske hopp og ristninger i stang, sand, glatt og myk bevegelse, mudder, nesten samme som sand, men litt mer gele aktig. Lite respons fra søkket...

Når du bruker marker rod, etter å ha funnet gromplassen i vannet, kaster du da spod litt forbi, kanskje ett par fot når man forer og til slutt agnet ca et par fot bak når det er ca 3meter grundt eller mindre? Pga pendel effekten, slik at agnet kommer rett oppå senga med spodmix?! Videre, jeg har funnet ut at et prøvekast, feks om man skal ha på pvc etc er greit, slik at man kan klipse fast lengden på kastet. Deretter kaste ut og holde stanga høyt og flekse den ned i posisjon?! Videre, binde på markørtråd på lina for å ha lengden etter kroket fisk eller agn bytte. Eneste JEG sliter med her er vinkelen, jeg bruker gjerne landemerker til å bestemme hvor sånn ca, feks mellom noen trær, midt i en bukt etc etc. Noen gode tips anyone på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig har jeg ikke satt meg helt inn i alt som har med marker bly riktig ennå.

Men jeg har en fantastisk artikkel i Advanced carp fishing som tar for seg dette. (bare jeg finner bladet igjen)

Men som du sier er valget av riktig bly viktig i forhold til at du skal kunne lese bunnen riktig. Med feil type bly kan du være på bærtur med hva du tror du fisker på. Her trengs det uansett mye trening.

Kastemaskinen vil vel helst være spoden spør du meg. Marker stanga skal være følsom og duppen behøver ikke være noe særlig stor. Jeg bruker fox sin gjedde dupp med styrefinne.

På dagen er jo spoden suveren som blink sålenge det ikke er vind som drifter den vekk fra swimmen.

På natta er det mulig å merke snøret med tush over en 0,5 lengde + en stoppknute. Overkaste å sjekke at knuten sitter ved tush merket når du har kommet til knuten.

Man kan spodde før og etter at kastet er gjort, så korrigering kan gjøres innenfor swimmen.

Pendeleffekten spiller ingen rolle hvis du har merke på sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig har jeg ikke satt meg helt inn i alt som har med marker bly riktig ennå.

Men jeg har en fantastisk artikkel i Advanced carp fishing som tar for seg dette. (bare jeg finner bladet igjen)

Men som du sier er valget av riktig bly viktig i forhold til at du skal kunne lese bunnen riktig. Med feil type bly kan du være på bærtur med hva du tror du fisker på. Her trengs det uansett mye trening.

Kastemaskinen vil vel helst være spoden spør du meg. Marker stanga skal være følsom og duppen behøver ikke være noe særlig stor. Jeg bruker fox sin gjedde dupp med styrefinne.

På dagen er jo spoden suveren som blink sålenge det ikke er vind som drifter den vekk fra swimmen.

På natta er det mulig å merke snøret med tush over en 0,5 lengde + en stoppknute. Overkaste å sjekke at knuten sitter ved tush merket når du har kommet til knuten.

Man kan spodde før og etter at kastet er gjort, så korrigering kan gjøres innenfor swimmen.

Pendeleffekten spiller ingen rolle hvis du har merke på sena.

Pendel effekten vil ha noe å si på agnet du legger ut, men ikke ellers så lende det ikke skal synke. Men si du skal fiske 100 - 110 meter ut da! Da trenger du en kastemaskin på markerrodden, vil jeg anta :D Stoppknute sier du? Et par tørn rundt lineclippen holder vel! Samt markeryarn på snøret etter endt kast.

Ønsker en debatt på dette, men er vel ikke sikkert de som KAN bruke dette utstyret så godt ønsker å delta eller dele av seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.