Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken stang til gjeddemeite?


Tomas_K
 Share

Recommended Posts

Stitter å ser litt på stenger til gjeddemeite med angnfisk og er litt usikker på hva jeg skal gå for!

Har egentlig frem til nå tenkt på "tradisjonelle" karpestenger, men så fant jeg denne: Avkroken

Siden jeg ikke har hatt Tysk på skolen, er det ikke stort annet jeg skjønner enn at stanga er 3,60m som vil si 12". Er det noen som har noen råd å komme med? Skal benytte Shimano xtea 6000.

Det er jo tanken at den kanskje skal brukes til karpe også. Er det stor forskjell i aksjon osv.

Men det som i utgangspunktet gjorde at jeg syns denne var fin er at den har kork håndtak, noe som ikke er lett å få på karpestenger til en "normal" pris... Takker for alle gode råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker karpestenger på 2,75lb og er godt fornøyd med det. Skal jeg bruke stort agn bruker jeg to karpestenger på 3,25lb.

Jeg liker godt at det ikke er korkhåndtak, det gjør det ekstra spennende og kjøre stor fisk når stanga bøyer seg helt ned i håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei relativt kraftig karpestang (testkurve rundt 3 pund) med ryggrad til å slenge ut voksne agn funker fint til gjeddemeite. Tross alt skal den stort sett kun brukes til to ting; slenge ut agnet og fighte fisk. Til såpass passivt og "rølpete" fiske som tross alt gjeddemeite er ser jeg absolutt ingen grunn til å blåse de største summene på stang. Riktignok kan man kanskje slenge noen meter ekstra med en ekstra dyr kastemaskin, men i den store sammenhengen er det gjerne helt andre ting som avgjør om man får storfisken enn prislappen på stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei relativt kraftig karpestang (testkurve rundt 3 pund) med ryggrad til å slenge ut voksne agn funker fint til gjeddemeite. Tross alt skal den stort sett kun brukes til to ting; slenge ut agnet og fighte fisk. Til såpass passivt og "rølpete" fiske som tross alt gjeddemeite er ser jeg absolutt ingen grunn til å blåse de største summene på stang. Riktignok kan man kanskje slenge noen meter ekstra med en ekstra dyr kastemaskin, men i den store sammenhengen er det gjerne helt andre ting som avgjør om man får storfisken enn prislappen på stanga.

Enig at prisen på stanga ikke har så mye (noe) å si for om storfisken kommer på land... Skal nå uansett oppgradere utstyret mitt.. Har tidligere brukt multi sneller og litt for korte stenger, noe jeg ble lei av. Med tanke på store angn og kastelengder. Men noen formening om hoved forskjellen på stanga hos Avkroken og andre karpestenger? Siden den ser ut til å være laget for agnfiske etter Gjedde spesielt.

Men det blir vel uansett karpestenger det ender på tilslutt. Var vel planen det, artig med flex ned i håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg drev med dette fisket, men har ikke karpestenger mye raskere aksjon enn gjedde-stenger? De hadde ihvertfall det før i tida. Karpestenger skal kaste et middels tungt søkke langt, og har dermed en raskere aksjon enn gjedde-stenger, som skal lobbe en diger agnfisk.

Tok forresten persen min på karpe (12kg, ikke i Norge!) på en gjedde-stang (Drennan), og det var en artig fight på den meget bøyelige stanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Cato at penger (store summer) ikke er det begrensende ved inne kjøp av gjedderstenger (strengt tatt alle stenger og alt fiske), med det er å finne tid og sted. Men så var det dette med nostalgi, at hobby skal koste litt og at den var jo litt dyrer, men litt finere osv. :)

Har to stenger fra Eddie Turner som jeg meget fornøyd med!

http://www.etpredatortackle.com/

http://www.etoriginal.co.uk/

(hvorfor det opereres med to sider er jeg ikke sikker på)

Drennan har jo alltid vært en sikker vinner her!

Fox har jo stenger.

Men som sagt, tid og ikke minst sted.................................

Endret av StigH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.