Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til seifiske?


michaelpc15
 Share

Recommended Posts

Spørs vel litt hvor du skal fiske.

Vanligvis er det bare å bruke to tre gummimark og pilk og slippe ned til bunn og fiske seg oppover i vannlaget til du treffer seien.

Litt innover i fjordene er makrellagn bra. Også i forskjellige vannlag.

Bra metode for større sei er havfiskebom og stor shadjigg eller magnumwobbler som slep,dette blir vel mest brukt litt nordover i landet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har tatt mest sei på er gummimark.

Hva som er riktig farge, blir litt "flavor of the day", og kan variere. Anbefaler derfor enten å ha mange tackler ferdig med fargevarisasjoner, eller aller best tackler der du kjapt kan bytte hver enkelt kror/mark. Varier fargene og prøv deg fram.

Ellers er det veldig viktig å fiske aktivt. Ikke slipp direkte til bunn, men bruk tommelen og stopp nedsleppet ofte, med påfølgende rykk/pilkebevegelser. Gjør det samme på vei opp igjen. En dybdeteller er et must, finner du fisken, er det greit å treffe på riktig dybde med engang. Der det er en, er det flere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig på hvor du fisker etter seien tror jeg. Hører jo til stadighet historiene fra Røst o.l. hvor shadjigg er genialt. Selv har jeg fisket en del timer på vestlandet, hvor seien er betraktelig mindre, med shadjigg og gummimarkopphengere. Seien har utelukkende tatt på marken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyttebær kroker har jeg hatt bra hell med spesielt på slep på bommen.Jeg pleier og fiske midt i vannet først så ca 10-15 meter over bund . Agn sild og makrellstrimmel er fint ellers bruker jeg mye 6.0 kroker på slepern og hjemmelagde fluer type flash over på opphengern .Treffer du stor sei type over 6kg er det greit og bruke svirvel midt på ophengs sena for og ungå masse tvinning på sene .Ellers om det er det mye sei tar den jo gerne på veg ned om du har en del bly på .Eller på veg opp om du sveiver på litt :) ser mange står og river og røsker i stanga for og få fiskens oppmerksomhet men det gjør aldrig jeg . Holder agn rolig(ps grønn blekksprut er konge fra drøbak til holmestrand fåes hos forhandler som er på forumet

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyttebær kroker har jeg hatt bra hell med spesielt på slep på bommen.Jeg pleier og fiske midt i vannet først så ca 10-15 meter over bund . Agn sild og makrellstrimmel er fint ellers bruker jeg mye 6.0 kroker på slepern og hjemmelagde fluer type flash over på opphengern .Treffer du stor sei type over 6kg er det greit og bruke svirvel midt på ophengs sena for og ungå masse tvinning på sene .Ellers om det er det mye sei tar den jo gerne på veg ned om du har en del bly på .Eller på veg opp om du sveiver på litt :hailfs: ser mange står og river og røsker i stanga for og få fiskens oppmerksomhet men det gjør aldrig jeg . Holder agn rolig(ps grønn blekksprut er konge fra drøbak til holmestrand fåes hos forhandler som er på forumet

Hvilken blekksprut tenker du på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stkkordet er å finne seien. :lol: Ellers er den som regel en takknemlig fisk å fiske etter.

Tror nok dette er essensen ja. MEN; jeg har opplevd at både tidevann og tid på døgnet har betydd mye. Når det gjelder småsei har det omtrent null å si, de fiskene der er stort sett så kørka i huet at de hiver seg over hva som helst, men storseien er helst på hugget på stigende flo, samt gjerne tidlig på morran eller seint på kvelden. Om stigende flo sammenfaller med soloppgang eller -nedgang har du oddsene på din side. Får du ikke kontakt får du teste en annen plass, alternativt finne fram strikketøyet. Husk at seien digger fart på greiene, så ikke sveiv som ei kjerring! Agnet skal serveres raskt, kjappere enn hva man tror selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette er essensen ja. MEN; jeg har opplevd at både tidevann og tid på døgnet har betydd mye. Når det gjelder småsei har det omtrent null å si, de fiskene der er stort sett så kørka i huet at de hiver seg over hva som helst, men storseien er helst på hugget på stigende flo, samt gjerne tidlig på morran eller seint på kvelden. Om stigende flo sammenfaller med soloppgang eller -nedgang har du oddsene på din side. Får du ikke kontakt får du teste en annen plass, alternativt finne fram strikketøyet. Husk at seien digger fart på greiene, så ikke sveiv som ei kjerring! Agnet skal serveres raskt, kjappere enn hva man tror selv!

Fikk tips fra en fiske skipperpå hitra om og sette på så mye bly du nesten klarte og holde så slippe blyet/tacklet ville lage en lyd som seien gikk etter og det funker på stor sei de tar på veg ned men det er klart det er jo tungt da tar på arma om man ikke har en elektrisk snelle (men det er det jo bare de som har problemer med arma som har :lol::lol: ) for og svare på spørsmål ovenfor grønn blekksprut

ikke de om er slaskete men kjøp de som er faste husker ikke hva de heter Tom ole har de i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har fiska etter sei, har det foregått på følgende måte.

Oppsøk aktuelle plasser.

Blank sluk/ pilk kanskje med innslag av svart.

Slippes helt til bunn.

Dras rykkvis, men jevnt, helt til overflata.

Slipp ned på nytt.

Gjentas par- tre ganger.

Bytt plass om nødvendig.

Da det biter, merker du deg dybden, og slipper ned dit neste gang.

Treffer du en skikkelig stim er sannsynligheten for at du overhodet når bunn liten.

Skitt fiske.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hei=) jeg lurer på om noen har noen heftige sei tips til meg som er umulig og slå feil.

det ville vert fint om dere kunne hjelpe meg!)

Beste måten å fiske sei på, er å leie meg :)

Men seien med en bra størrelse er en pussig fisk. Den kan bite som besatt i 30 min, for så å ta pause.

Har selv vært med å dratt sei over 15 kg med jeg orket, for så at det plutselig har blitt helt stille.

Men tipset om å finne en plass er nok det beste, da får du vanligvis finfin sei, og ofte store mengder. (og masse jobb med å gjøre den til etterpå) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei=) jeg lurer på om noen har noen heftige sei tips til meg som er umulig og slå feil.

det ville vert fint om dere kunne hjelpe meg!)

har dratt greit med sei på rød og grønn blekksprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent problemstilling dette her. På sunnmøre er det bare å slippe ned det man har, så lenge fisken kan sitte fast på det. PÅ sommeren tar seien på absolutt alt, bare du finner den på ekoloddet. Kan fort bli plagsom når man vil fiske med agn ved bunnen. Kommer ikke ned, med mindre man flytter seg minst 100 meter. Virker som den har en innebygd evne til å spolere all bunnmeite.

Endret av Arachnida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.