Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Trondheimsområdet


amatør
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

Kjørte rundt Jonsvatnet for litt over en uke siden, da var det nesten ikke noe åpent vann der. Hverken innved land eller åpne råk. Kan hende det har bedret seg litt siden da pga mye regn og litt solskinn, men tror ikke det har løsnet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg leste et eller annet sted at Jonsvannet var åpent for en måneds tid siden. Kanskje jeg husker feil. Gleder meg som en unge til å fiske i åpent vann igjen, og den turen Nils hadde i Melhus så fin ut. Det er mye artigere å fiske i områder som er mindre slitt en marka rundt Trondheim. Det blir liksom mer park enn natur mange steder. Hvor er det mulig å parkere og hvor skal jeg gå for å finne fine fiskeplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel i store hovedtrekk si at situasjonen er litt "hverken eller" akkurat nå mht isforhold....og nei, du husker ikke feil mht Jonsvatnet, har på div. skiturer oppe fra åsene rundt Jonsvatnet observert at Storvatnet stort sett har vært isfritt i hele vinter, noe jeg sjelden eller aldri kan huske har skjedd før....men videre fiskbart fra land er det vel neppe så tidlig uansett

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som fisker i Vikelva og tilhørende kulper for tida? Fisket mye der før, og hele vassdraget leverte flott ørret og diverse gjeddefangster. Min oppfatning er at det ble mye dårligere etter at vestsida av byen fikk vann fra Jonsvatnet - virker som om vannføringen ble merkbart dårligere etter det, og at fangstene avtok. Hadde imidlertid vært artig om jeg tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fisket en del der i fjor vår/sommer, og fikk en del meget pen ørret. Spesielt i mai og juni. Er stort fiskepress der, og det lønte se4g for min del å være der fra 4-tida om morgenen og utover. Fryktelig mye smågjedde utover sommer/høst.

Ellers fikk jeg også noen pene ørreter nedenfor demningen i ett par store kulper. Da på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Fisket en del der i fjor vår/sommer, og fikk en del meget pen ørret. Spesielt i mai og juni. Er stort fiskepress der, og det lønte se4g for min del å være der fra 4-tida om morgenen og utover. Fryktelig mye smågjedde utover sommer/høst.

Ellers fikk jeg også noen pene ørreter nedenfor demningen i ett par store kulper. Da på høsten.

Stort fiskepress???? Bor like ved og er oppvokst i dette området, har aldri vært no fiskepress her??? Svogern min har den offisielle norgesrekorden på ål der, 3,85 kg. En uofisiell verdensrekord, men mannen gidder ikke å melde det inn til IGFA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig "smågjedde"? Større eller mindre enn 2.3 Kg, som enkelte fjoller har som pers? ;)

2,3 kg er helt klart smågjedde ;) Ta deg en tur i Vikelva eller litjvatnet når isen går, da sprenges nok den persen glatt :)

Stort fiskepress???? Bor like ved og er oppvokst i dette området, har aldri vært no fiskepress her??? Svogern min har den offisielle norgesrekorden på ål der, 3,85 kg. En uofisiell verdensrekord, men mannen gidder ikke å melde det inn til IGFA.

Det er nok noe fiskepress her, Espen, mange som fisker med flue etter ørreten, samt endel som prøver etter gjedda om våren. Det er jo snakk om en liten elv, som på ingen måte er utømmelig. Men mulig noe slipper seg ned jennom kraftverket?

Ad Ålen: Den rekorden står nok i hundrede år til, planer om å prøve ålen til sommeren, men ikke en gang håp om å komme opp i slike vekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og for den som måtte ha interesse av det : Isen har nå gått på Jonsvatnet (både Litjvatnet og Storvatnet), kun noe "slush" langs land enkelte steder men dette vil vel forsvinne kjapt gitt temperaturen og vinden vi har for øyeblikket..... og fiskerne er allerede på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Stilig, da blir det nok en gjeddetur der etterhvert. Men jeg antar at man MÅ ha fiskekort for områdene og at det ikke holder å si at man kun fisker etter ufisken gjedde? :)

Og Triturus: Hvor er Vikelva; er det bare sleng for et sted eller er det en plass her i byen som heter det?

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Issesongen er i gang i bynære vann igjen. Tok en kjøretur til Bymarktriangelet (Hauk-, Ky- og Lianvannet) idag. Isen var mellom 5 og 10 cm tykk, gjennomsiktig og knallsterk (stålis). Var et tynt lag vann oppå så tilfeldige forbipasserer trodde vi gikk på vannet. Er meldt rundt null frem til tirsdag, etter dette kommer det et mildvær med regn. Da tærer det sikkert endel.

Vi prøvde bare inne ved land, så ikke sikkert den er like tykk lenger utpå, men tipper den holder over det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.