Gå til innhold
Fiskersiden

Kongesnegler


Vansjø Havfiskeklubb
 Share

Recommended Posts

Kongesnegler er vanlig mat blant annet på franske sjømatrestauranter. Der serveres de normalt naturell - det vil si at de bare er kokt, man må rense selv.

Jeg har gjort et par forsøk med disse sneglene, men har ikke blitt helt venn med de. Jeg har da kokt sneglene noen minutter i lettsalta vann, tatt de ut av skallet og fjerna det som ikke er selve muskelen. Muskelen har jeg forsøkt å steke i god olje med litt hvitløk og urter, eller koke raskt i en eller annen saus (tror det var en cognac-variant). Det ble godt, men sneglene ble litt seige. Jeg skal forhøre meg med en kompis som har prøvd disse noen flere ganger, og se om jeg kan få innspill.

I utagngspunktet burde sneglene ikke inneholde diare- eller nervegift, slik blåskjellene gjør. Skjellene lever jo av å sile ut mat fra vannet, mens sneglene spiser byttedyr og åtsler. Men det har jo vært tilfeller hvor blant annet krabbe har blitt påvirket av de samme algegiftene, så man er vel i hvert fall sikrest hvis man spiser snegler når man også kan spise blåskjell.

EDIT: Sneglene du spiste på restaurant er nok vingårdsnegler. Dette er landsnegler som smaker annerledes enn kongsnegl.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist (smakt) de fleste skjell og snegler her hjemme i gamlelandet, med blandet resultat.

Men det meste kommer an på tilberedningen. Veldig viktig å få bort all sanden...

Og noen av sneglene er utrolig seige.

Har plukket en del østers på vestlandet, men bare spist en gang. Eklere mat enn østers skal man lete lenge etter!

men kamskjell og blåskjell er favoritten, strandsnegl går an hvis man liker litt seig mat.

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongesnegler er vanlig mat blant annet på franske sjømatrestauranter. Der serveres de normalt naturell - det vil si at de bare er kokt, man må rense selv.

Jeg har gjort et par forsøk med disse sneglene, men har ikke blitt helt venn med de. Jeg har da kokt sneglene noen minutter i lettsalta vann, tatt de ut av skallet og fjerna det som ikke er selve muskelen. enn kongsnegl.

Skal man fjerne det som ikke er selve muskelen på de man får på restaurant også?

Spiste hele skiten jeg.. :excl:

De jeg spiste var sandfargede og litt mindre enn en golfball.

Endret av Vansjø Havfiskeklubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fjerne det som ikke er selve muskelen på de man får på restaurant også?

Spiste hele skiten jeg.. :excl:

De jeg spiste var sandfargede og litt mindre enn en golfball.

Var vel ikke på Long Horn vel? Snegleforretten der er herlige greier. Men mener det er vingårdsnegler ja. Kommer en 6-7 snegler i herlig flytende smør og gorgonzola ost! Får vann i munnen bare ved tanken. Der skal du ikke fjerne noe. Hiv innpå hele klumpen. Snadder. Ran er det dog! Hundrelapp for en smørklatt, litt muggen ost og noen små dyr som egentlig kan sammenlignes litt med et blåskjell på smak. Plukker heller skjell selv og koser meg med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, som folk er engasjert i snegleeting på dette forumet. Min konklusjon hittil er at kongsnegl er godt på smak, men har blitt litt vel tennisball i forsøkene mine hittil. De har for øvrig hatt samme konsistens når jeg har betalt spenn for servering i Frankrike. Men konsistens har ofte med varmebehandling å gjøre, og for denne type dyr er det som regel slik at lang tids varmebehandling øker tennisballeffekten. Jeg skal snuse litt rundt, i mellomtida kan jo noen prøve med kort koketid (et minutt eller to).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.