Gå til innhold
Fiskersiden

Amatør Jerkbite fiskere trenger hjelp!


Recommended Posts

Hei og hopp, nå er endelig fiske sesongen startet for min del. Startet for en 3-4 dager siden, med en gjedde på hi-lo wobbler i nitelva.

Men i år skal jeg satse på det så mye omtalte jerkbite fiske, har gått til innkjøp av en drøss med utstyr og lurer nå på hvor jeg skal fiske med dette? Er det spesielle plasser her i Akershus hvor dette fisket er bedre en andre. Fisker mye i Glomme fra rånåsfoss og nedover til øyeren, samt alle side elver, vann osv..

Lønner seg vell kansje å fiske sakte på dypt vann nå tidlig, eller? Jeg vet liksom ikke, har aldri fisket med jerbite før. På forhånd takk til alle tips og råd. Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder selve sveive/jerke teknikken så brukte jeg Youtube flittig til å begynne med for studier.

Når jeg begynte med praksisen, i vann, syns jeg det største problemet var å klare å holde kontakt med jerken mellom "rykkene". Å finne rett vekt på baitsa ifht. stanga var også litt masete, samt det å begynne å kaste med multi igjen uten å få kråkereir på hvert kast.

Ellers syns jeg det er greit å prøve å lære seg et par ulike jerkemetoder. Feks en til siden, og en nedover, det er greit å kunne variere litt, man blir fort sliten i jerkearmen.

Ellers så er det egentlig "bare" å begynne på samme måten som du er vant med å fiske med wobbler, for å så utvide etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Jeg prøvde så godt jeg kunne og selv om det tok en halvtime å sjønne snella. Fant jeg ut att jeg måtte bruke tommelen på sena. Når det var gjort, kastet jeg langt ut og der på mitt første ordentlige kast og prøvetur satt gjedda på 1,5kg i nitelva. Snakk om flaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

Jeg prøvde så godt jeg kunne og selv om det tok en halvtime å sjønne snella. Fant jeg ut att jeg måtte bruke tommelen på sena. Når det var gjort, kastet jeg langt ut og der på mitt første ordentlige kast og prøvetur satt gjedda på 1,5kg i nitelva. Snakk om flaks :)

Gratulerer! Men det er ikke flaks vet du, det er jerking :o

Tommelen på spolen, absolutt ja. Snella mi har en sånn trykk-knapp utløser, men det funker ikke. Bruker den for å gjøre snella klar til kast. Stiller kastebremsen nær 0 og kjører tommel på trommel i kastet. Med litt øvelse så skjønner man hvor i kastet man må bremse litt, og sef. ved nedslaget. Men så kommer jo alle variasjonene ifht. hvordan man kaster, vind, baits osv. Har vel ikke blitt en tur uten kråkereir på meg enda, men jeg er jo nybegynner.

Finnes helt sikkert sneller som har så bra kastebrems at man slipper å bruke tommel, men det er i grunnen like greit å lære seg "hands on" metoden.

Nå må jeg få ut båten, fikk litt tenning på jerkefiske igjen nå, lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Men det er ikke flaks vet du, det er jerking :)

Tommelen på spolen, absolutt ja. Snella mi har en sånn trykk-knapp utløser, men det funker ikke. Bruker den for å gjøre snella klar til kast. Stiller kastebremsen nær 0 og kjører tommel på trommel i kastet. Med litt øvelse så skjønner man hvor i kastet man må bremse litt, og sef. ved nedslaget. Men så kommer jo alle variasjonene ifht. hvordan man kaster, vind, baits osv. Har vel ikke blitt en tur uten kråkereir på meg enda, men jeg er jo nybegynner.

Finnes helt sikkert sneller som har så bra kastebrems at man slipper å bruke tommel, men det er i grunnen like greit å lære seg "hands on" metoden.

Nå må jeg få ut båten, fikk litt tenning på jerkefiske igjen nå, lykke til videre!

Så heldig du er som har båt :) Jeg har faktisk ikke hatt kluss på snella enda, bruker en amasadør snelle og 0.38 power pro, med ikke alt for mye snøre på.. Synes jerking er kjempe gøy, tror virkelig att jeg skal klare å lure stor gjedda ... Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest catch em all

0.38 på grunn av mindre sjanse for kluss. Og med så tunge agn som jeg bruker, kaster man ikke lenger med tynnere sene uansett. Og en fordel når stor gjedda sitter der.. :)

oi! hvor er det du fisker? for hvis du bruker 0,38 så må det være noen enorme gjedder der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0,41mm power pro til jerk, og det gjør de fleste jeg vet om. Brukte 0,28mm før, men angrer ikke på at jeg bytta til en tykkere sene. Mye lettere å løsne fuglereir, og mister aldri et bete lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har båt :)

Hvis du ikke stiller store krav til båten, bare at den flyter, og har en liten motor, så ordner du deg fort en båt for nesten ingenting på finn.no.

Kjekt med staslig båt, men nesten hva som helst, som flyter og går fremover, kan øke fiskegleden betraktelig.

Har selv en steingammal, slitt og stygg 14 foter med en gammel 5 hester. Gidder ikke å bruke mye penger og energi på båt pr. nå, så det passer meg greit med noen som bare funker, så og si uten vedlikehold. Hadde ikke klart meg uten båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke stiller store krav til båten, bare at den flyter, og har en liten motor, så ordner du deg fort en båt for nesten ingenting på finn.no.

Kjekt med staslig båt, men nesten hva som helst, som flyter og går fremover, kan øke fiskegleden betraktelig.

Har selv en steingammal, slitt og stygg 14 foter med en gammel 5 hester. Gidder ikke å bruke mye penger og energi på båt pr. nå, så det passer meg greit med noen som bare funker, så og si uten vedlikehold. Hadde ikke klart meg uten båt.

Det må jeg også ha, takk for tipset...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.