Gå til innhold
Fiskersiden

DN vurderer forbud mot laksefiske


Labrax
 Share

Recommended Posts

erfaring viser jo at overlevelsen er nær 100% hvis man gjør ting riktig. Dette er mest et spørsmål om holdninger og ferdigheter. Så dette er ikke så opplagt som du forsøker å fremlegge det. Derfor er dette et tåpelig argument.

Tenk hvor mye som hadde vært lovlig her i verden om vi hadde gjort alt riktig til en hver tid! Men slik er det dog ikke. Og selv om en release blir gjort 100% perfekt så har du overhode ingen garanti for at fisken overlever! Se for deg tusenvis av laksefiskere da som du sier dere er. Det blir mange lakser det gitt som skal inn og ut, og inn og ut, og ikke fortell meg at fisken i elva ikke blir upåvirket av det! Ta en put and take sjø her i danmark f.eks, hvor det er mange som fisker og hvor det faktisk er meningen at man skal kakke fisken. Her er det noen som velger å sette fisken tilbake (til grunneierens store vrede!!), noe som medfører at dusinvis av skadede fisker svømmer rundt i "svime" i vannet. Har dessuten selv sett med mine egene øyne (takket være en krystallklar blå liten elv!) laks som har blitt sluppet ut etter læreboka, men som sannsynligvis pga. langvarig kjøring og høy temp. døde allikevel da den kom i hølen sin. Tror ikke dere selv vet helt hva dere står og romantiserer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroversielt vil det bli å innføre totalforbud mot laksefiske, det vil ramme mange mennesker og menneskers økonomiske interesser rammes kraftig. Men siden det faktisk vurderes totalforbud mot laksefiske er dette for VILLAKSENS skyld - ikke menneskets, og menneskets iboende egoisme mht videre lek, med en sårbar bestand må vike.

Utsagn som "nær 100% vellykket gjenutsetting" forteller meg at DA er det bedre med 100% overlevelse ved at fisken IKKE utsettes for fisketrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroversielt vil det bli å innføre totalforbud mot laksefiske, det vil ramme mange mennesker og menneskers økonomiske interesser rammes kraftig. Men siden det faktisk vurderes totalforbud mot laksefiske er dette for VILLAKSENS skyld - ikke menneskets, og menneskets iboende egoisme mht videre lek, med en sårbar bestand må vike.

Utsagn som "nær 100% vellykket gjenutsetting" forteller meg at DA er det bedre med 100% overlevelse ved at fisken IKKE utsettes for fisketrykk.

Enkelt og greit . Enig så enig.Og utsagn som: Nær 100% overlevelse er etter mine begreper sterkt missvisende.Tall som dette er målt til noen og 90% i Alta av fiskere som var bevist på dette.D e ble merket og sluppet uti igjen. Virkeligheten er nokk en annen vil jeg tro. Ser stadig heller slett håntering av fisk som skal" relises".

Daggers i går, 11:44 Post #19

Steng alle elvene noen år. Innfør baglimit. Det å fiske i en elv med kun c&r er helt uaktuelt. En gjeng med knehøner som skal stå leke seg med fisk som har svømt dritlangt for å ha seg, for så å bli drilla rundt i alt for lang tid, heisa opp av vannet tatt bilde av sammen med en eller annen fjott for så å settes tilbake i elva... Njaa, jeg er nok en nisse som syntes slik lek er etisk i gråsonen.. Da kam man heller finne seg annen hobby[/color]

Flott. helt enig og sikker på jeg har en del i ryggen på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.