Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger hjelp til meite utstyr


fiskern86
 Share

Recommended Posts

Jeg har sjekket med trådløst ekkolodd og fiskestimene jeg skal prøve meg på ligger i ett dypt hull midt ute i glomma. Jeg har prøvd alt, men uansett hvordan stenger jeg prøver, sneller, sene tykkelse. Kommer jeg alltid 20-50 meter for kort. Hvilke stang, snelle, sene (mm) skal jeg bruke for å kaste laaaangt? Har prøvd med 17" meite stang og beastmaster stenger, uten resultat. Får jo fisk, men er overbevist om att jeg endelig har funnet ett perfekt meite sted. Hvis jeg bare kommer langt nok ut. Må nok kaste rundt 110 m hvis jeg skal nå denne plassen. Men må vell ha alt for tungt søkke til att det blir vellykket uansett. Sukk.

Eller er det noen som har ett supert råd, til tackle og utstyr? Uansett skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om søkket blir for tungt er litt avhengig av hvilke arter du er ute etter, hvilke rigger du bruker, samt hvilke agn .

Med en karpestang på 2,5 pund burde det ikke være noe problem å kaste over 100 meter med ett søkke på 85 gram. Hvis du går opp til 3 pund får du kastevekter på noe over 100 gram, og da bør det i hvertfall ikke være noe problem.

Kastelengden begrenses også av agnet. Hvis du for eksempel bruker agnfisk eller andre store agn, så blir kastelengden betydelig begrenset i forhold til mindre og lettere agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, men er sant det med strømmen.. Blir vell vanskelig å komme til uten båt. Får eventulet kjøpe meg en kraftig karpe stang da.

Hvordan fikk du ekkoloddet over plassen?

Du nevner 110m.. Er det et alternativ å fiske fra andre siden kanskje? Høres kanskje flåsete ut, men er ment som et seriøst forslag..:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en karpestang på 2,5 pund burde det ikke være noe problem å kaste over 100 meter med ett søkke på 85 gram. Hvis du går opp til 3 pund får du kastevekter på noe over 100 gram, og da bør det i hvertfall ikke være noe problem.

Kastelengden begrenses også av agnet. Hvis du for eksempel bruker agnfisk eller andre store agn, så blir kastelengden betydelig begrenset i forhold til mindre og lettere agn.

Kastelengder over 100 meter er aldri problemfritt. Jeg trodde også jeg lett kastet 100 meter helt til den dagen jeg målte opp skikkelig på en gress-slette. Jeg tror ikke det er veldig mange som klarer 100 meter med karpestang i Norge, men det er sikkert mange som tror de klarer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengder over 100 meter er aldri problemfritt. Jeg trodde også jeg lett kastet 100 meter helt til den dagen jeg målte opp skikkelig på en gress-slette. Jeg tror ikke det er veldig mange som klarer 100 meter med karpestang i Norge, men det er sikkert mange som tror de klarer det...

Helt problemfritt er det selvfølgelig ikke, men med litt trening er det slett ikke umulig. Kommer an på vinden også så klart, mye hjelp i en del medvind:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastelengder over 100 meter er aldri problemfritt. Jeg trodde også jeg lett kastet 100 meter helt til den dagen jeg målte opp skikkelig på en gress-slette. Jeg tror ikke det er veldig mange som klarer 100 meter med karpestang i Norge, men det er sikkert mange som tror de klarer det...

Har målt kast over 100meter med 12fot, 3lbs og 100gram søkke. Og jeg er langtfra noen ekspert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.