Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Får legge ut noen til nå som jeg kom i siget bak stikken...

Har testet litt nye vingematerialer. Vi saltvannsfluegutta er jo glade i syntetiske materialer og fluene 26 - 30 er en test for å se hvordan dette materialet (Extra Select Craft Fur) egner seg som laksefluevinger. Foreløpig synes jeg det ser lovende ut, men det er kun etter enkel badekartest - får vel stikke opp på Frysja og teste dem i strømmen før det bindes flere. Evt vente til etter sesong og se hvordan de klarer hardtesten med store lakser. Så ADVARSEL: Dette er på forsøkstadiet enda. Jeg har i hvertfall bundet nok med materialet til å få testet det.

Som man også ser så måtte jo de nye F.I.T.S-tallerknene testes også og de var forsåvidt greie å binde med, men DAMN du skal være gjerrig på innbindingsplassen til vinge og fronthackle for å få det pent. Dette er så absolutt ikke det mest ideelle å kaste seg på om du sliter med å få pene avslurninger på vanlige koner. Et "juksetips" i såmåte er å spinne f.eks en dubbingløkke med kanin og legge som hackle helt fremme - det skjuler det meste. Evt spinne hacklet helt i front, men personlig liker jeg ikke så godt å spinne hacklet over vingen - det er bare noe som gjør at jeg synes det ser penere ut uten...

Forhåpentlig til inspirasjon for enkelte (Materialer osv til fluene kommer på hovedsidene bare jeg rekker å sette meg ned litt...):

24. 20665_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20665.jpg

25. 20666_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20666.jpg

26. 20667_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20667.jpg

27. 20668_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20668.jpg

28. 20669_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20669.jpg

29. 20670_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20670.jpg

30. 20671_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/8445/20671.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppklarende ting som jeg føler burde stå her i denne tråden:

Robertl: hvis du er så tøff i trynet å påstå at noen her er verdensmestere, så kan du for pokker meg si hvem det er du sikter til?

om det skulle være meg, så ber jeg deg om å finne et sted her på forumet der jeg ordlegger meg med at jeg mener jeg er verdensmester?!!

Dette synes jeg er meget frekt og ikke minst totalt ubegrunnet å mene. her sitter det mange svært dytkige fluebindere og legger ut detaljer og tips selv den mest erfarne har noe å lære av. altså ting de har lært, brukt mye tid og penger på og så mener folk at dette er bedrevitere og verdensmestere????????

For min egen del så er jeg klar over at jeg kanskje har vært noe kritisk på endel ting. dette har jeg iallefall vært meningen at skulle være konstruktivt og at det skulle være MIN mening. om noen har følt seg støtt av noe jeg har sagt, så beklager jeg dette på alle måter...

Rent personlig har jeg syntes at det er svært gøy og ikke minst lærerikt å legge inn fluer her og se andres flotte skapninger. forøvrig noe jeg ikke blir lei av å se fluer, samme hvem som har bundet dem, mikke frødin eller sølvreven eller en hvilken som helst annen...

Det er mange svært dyktige fluebindere her på dette forumet og jeg har meget respekt for dem. stå på og legg inn flere fluer! Denne tråden er sikkert den emst besøkte av fluebindertråder på norske nettsider og jeg _VET at det inspirerer mange der rundt omkring..

UANSETT!!

så har jeg valgt å trekke meg tilbake fra fiskersiden nå. Ettersom denne tråden er forpestet med bullshit og dårlige holdninger, er det lite igjen for meg å følge med på her på siden. Det er alt for mye meite og svært lite fokus på fluefiske, enten det gjelder laks eller vanlig ørret. Er dog noen meget interessante fangsrapporter som dukker opp i ny og ne...kommer allikevel til å legge ut endel fluer på bloggen min om noen skulle være interessert..

hvor lenge jeg blir vekke vet jeg ikke. men jeg vil foreløpig bare nøye meg med å lese siden innimellom og ta en passende pause...har vært medlem siden 2001 eller 2002 så det er ikke noen enkel avgjørelse..vil forøvrig takke Fordprefect, som var så voksen å be om unnskylding for sitt utspill, VOKSENT gjort!

MVH Erik Røysland fluebinder og sportsfisker, Kristiansand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så har jeg valgt å trekke meg tilbake fra fiskersiden nå. Ettersom denne tråden er forpestet med bullshit og dårlige holdninger, er det lite igjen for meg å følge med på her på siden. Det er alt for mye meite og svært lite fokus på fluefiske, enten det gjelder laks eller vanlig ørret. Er dog noen meget interessante fangsrapporter som dukker opp i ny og ne...kommer allikevel til å legge ut endel fluer på bloggen min om noen skulle være interessert..

hvor lenge jeg blir vekke vet jeg ikke. men jeg vil foreløpig bare nøye meg med å lese siden innimellom og ta en passende pause...har vært medlem siden 2001 eller 2002 så det er ikke noen enkel avgjørelse..vil forøvrig takke Fordprefect, som var så voksen å be om unnskylding for sitt utspill, VOKSENT gjort!

MVH Erik Røysland fluebinder og sportsfisker, Kristiansand...

det er synes jeg er synd,trodde at dette forumet var for alle :D men jeg håper at du legger inn bilder får fine fluer lager du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var deg jeg siktet til ErikR. Jeg synes du virker litt verdensmester, og kommer med endel kritikk til mange som har mye mer erfaring en deg selv. Synes du er litt for opptatt av din "Gud" Frødin, og for meg virker det som det er kun det han gjør som riktig.

Dette er min mening, og jeg kommer ikke til å komme med noen unnskyldning.

Frødin fluer kjenner vel alle til, de finnes vel i omtrent alle sportsfiskebutikker idag?

Denne tråden kommer nok til å overleve fint uten deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, gutter, gutter....

Det her er jo en tråd til glede og inspirasjon. Man kan selvsagt være uenig om hvordan en flue skal se ut uten å gå i tottene på hverandre. Jeg har helt klare formeninger om hvordan mine fluer skal se ut og hvilke funksjoner de skal fylle. Det har sikkert de fleste andre også. Det burde ikke være noe problem å uttrykke sin soleklare filosofi uten at andre nødvendigvis bør føle seg støtt av det. Gjennom å legge ut fluene her bidrar man med inspirasjon til en rekke andre som legger fluer. Man vil også motta en del tips og råd. Så er det jo opp til en selv hvilke råd en vil ta til seg og hvilke man vil hoppe over.

Det burde kanskje vært som i et fotoforum jeg er på innimellom - der legger man ut bilder og får bedømning, men kan i profilen sin spesifisere om man vil ha råd, kritikk og i hvilken grad. Også der diskuteres det jevnlig tilbakemeldingsgrader. Konstruktiv kritikk er sjelden feil og i hvertfall sjelden vondt ment. Tenk på det når man får noen tips.

Selv har det gått på dødgang med binding i vinter, men denne tråden har isnpirert til å sette seg ned og få limt sammen noen greier jeg også kunne dele. Fordi jeg har hatt glede av inspirasjonen. En del fluer her er ikke så aktuelle for min fiskesituasjon, men duverden - det spenner jo fra klassiske fluer til nymotens greier med tallerkner og syntetiske vinger, så det burde være rom for de fleste her.

Ellers så er det som vanlig lett å missoppfatte andre om man ikke har lest alt eller f.eks bare skumlest. Mange kan f.eks med et glimt i øyet referere til en sak eler hendelse i en annen tråd uten å oppgi det og poenget vil gå hus forbi de som ikke har lest den tråden. Så her er det muligheter for å gi litt slakk. Det gjelder forøvrig ikke bare denne tråden, men en rekke andre tråder også - det er ikke nødvendig å slipe øksa hver gang man ser noe man ikke er 100% enig. (Det er forsåvidt ikke noe ukjent vinterfenomen - det kan jeg trygt si etter 7 år med drift av forumet. Men fenomener man er oppmerksom på eller blir gjort oppmerksom på er fullt mulig å gjøre noen med)

Så det så.....!!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var deg jeg siktet til ErikR. Jeg synes du virker litt verdensmester, og kommer med endel kritikk til mange som har mye mer erfaring en deg selv. Synes du er litt for opptatt av din "Gud" Frødin, og for meg virker det som det er kun det han gjør som riktig.

Dette er min mening, og jeg kommer ikke til å komme med noen unnskyldning.

Frødin fluer kjenner vel alle til, de finnes vel i omtrent alle sportsfiskebutikker idag?

Denne tråden kommer nok til å overleve fint uten deg.

jeg blander mig nødig i denne diskussion. men jeg føler jeg lige vil gi min mening med.

jeg har kendt og fisket med Erik R i et par sæsoner i Mandal og man skal lede længe etter så koselig en fyr som han. han har vært utrolig hjælpsom med fisketips o.l.

desuden er han svært modtagelig for konstruktiv kritik selv og blir ikke sur om han kritisere hans fluer. har selv gjort det på en anden tråd omkring sjøfluer. dette ble ikke taget ilde op.

om Erik R er optatt af Frödins fluer er vel en smagssag. er man av den mening af det er de bedste fluer der findes er det vel også ok at ytre sin mening. jeg har selv haft en enkelt flue inde på denne tråd og dette var absolut ikke en Frödin inspirert flua. ikke desto mindre roste Erik R denne flue ind i himlen.

alt i alt vil jeg bare sige, at jeg mener at der skal være plads til kritik på denne tråd, men brug den dog for gud skyld på fluerne og lad være med at personificere den. har du eventuelt kritik av en anden person, kan du jo bare sende en PM til ham/hende, da slipper vi andre for at se den og kan derimod konsentrerer os om alle de spændende fluer der findes på tråden.

Skitt fiske

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så: Tilbake til fluene - er det noen som har noen innspill, formeninger eller lignende ang det syntetiske materialet brukt i vingene i 26-30 av de siste jeg la ut? Er det noen som har forsøkt noe lignende med eller uten hell? Alle innspill taes i mot med takk da jeg har vært fast bestemt på å teste dette i minst et år, men har desverre ikke rukket gjøre noe med det før nå. Når man går og pønsker på ting såpass lenge er det fort gjort å gå seg "fast" i et spor og ikke tenke på evt andre ting som kan være vesentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så: Tilbake til fluene - er det noen som har noen innspill, formeninger eller lignende ang det syntetiske materialet brukt i vingene i 26-30 av de siste jeg la ut? Er det noen som har forsøkt noe lignende med eller uten hell? Alle innspill taes i mot med takk da jeg har vært fast bestemt på å teste dette i minst et år, men har desverre ikke rukket gjøre noe med det før nå. Når man går og pønsker på ting såpass lenge er det fort gjort å gå seg "fast" i et spor og ikke tenke på evt andre ting som kan være vesentlig...

Hei

Brukte grå polarfiber i ei grå flue for dagfiske og gråværsfiske....fungerte ypperlig, polarfibrene er tynnere enn de fleste andre fibere, man får en fin "farge" på vinga, mindre fargegjengivelse var min opplevelse. Får ett litt "gjennomsikitig" look. Gikk utrolig fint i vannet, bygget opp med stiv undervinge da polarfiber er nokså mykt, tynne fine hår. Ska se om jeg kna få lagt ut bilde.

En dag jeg gikk med denne fikk jeg to stk. på rappen, fikk troa og gikk med den videre ut sesongen og fikk vel ett par til. Som fiskeflue mener jeg at de fibrene du har brukt er like så gode som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ErikR, kom tilbake.

Vi trenger alle på dette forumet, også deg. Det var du som startet denne tråden, avslutt den med stiiil!

Hvis den blir avsluttet noengang da :)

Jeg vil ikke blande meg inn i kritikken, blir for personlig.

La oss holde oss til fluene og være konstruktiv, vi har mye å lære hverandre.

Dette med fluebinding er en eviglang læreprosess, og ingen er bedre enn andre her på forumet.

Jeg tipper det klør i deg allerede etter å vise noen knallfluer :angry:

So come on man, let the flies rock it out, babe !

mvh. toillingen fra Trøndelagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så: Tilbake til fluene - er det noen som har noen innspill, formeninger eller lignende ang det syntetiske materialet brukt i vingene i 26-30 av de siste jeg la ut? Er det noen som har forsøkt noe lignende med eller uten hell? Alle innspill taes i mot med takk da jeg har vært fast bestemt på å teste dette i minst et år, men har desverre ikke rukket gjøre noe med det før nå. Når man går og pønsker på ting såpass lenge er det fort gjort å gå seg "fast" i et spor og ikke tenke på evt andre ting som kan være vesentlig...

I fjor sommer bandt jeg opp noen små tuber med syntetisk svart hår som ligner veldig på det du har brukt, i noen av dine tuber. Jeg fikk fisk så det holdt, så jeg er meget godt fornøyd med syntetisk :angry:

Må i samme slengen si at dine fluer Espen er veldig flotte,og er mine favoritter. Du binder pent og forholdsvis lettdresset. Synes du kombinerer farger og materialer på en nyyyydelig måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Hei

Brukte grå polarfiber i ei grå flue for dagfiske og gråværsfiske....fungerte ypperlig, polarfibrene er tynnere enn de fleste andre fibere, man får en fin "farge" på vinga, mindre fargegjengivelse var min opplevelse. Får ett litt "gjennomsikitig" look. Gikk utrolig fint i vannet, bygget opp med stiv undervinge da polarfiber er nokså mykt, tynne fine hår. Ska se om jeg kna få lagt ut bilde.

En dag jeg gikk med denne fikk jeg to stk. på rappen, fikk troa og gikk med den videre ut sesongen og fikk vel ett par til. Som fiskeflue mener jeg at de fibrene du har brukt er like så gode som alt annet.

Enig. Fluene til Espen kommer nok til å fiske like godt som alt annet.

Polarfibre har jeg også prøvd. Men det var litt begrenset hvor lang vinge en kunne lage med dette materiellet. Men det passer jo utmerket til mindre tuber og krokfluer.

Noen som vet hva disse syntet materiellene er laget av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg så absolutt MAO !

Og disse så jo lekre ut. Jeg husker Hørgård-nymfa, den var en klassiker til både sø og laks.

Spesielt et godt stykke ut i sesongen når elva var krystallklar og forholdsvis liten (middels) på laks som hadde stått en stund på elva.

Kan ikke du lage imitasjoner av denne. Du finner den sikkert på nettet.

Den med forlenget krok (stone-fly) brun (silhuett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg så absolutt MAO !

Og disse så jo lekre ut. Jeg husker Hørgård-nymfa, den var en klassiker til både sø og laks.

Spesielt et godt stykke ut i sesongen når elva var krystallklar og forholdsvis liten (middels) på laks som hadde stått en stund på elva.

Kan ikke du lage imitasjoner av denne. Du finner den sikkert på nettet.

Den med forlenget krok (stone-fly) brun (silhuett)

Hørgård Stonefly var den med horisontale vinger, nærmest 'spent'.

Den andre het May Fly Nymph og var et forsøk på døgnflueimitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørgård Stonefly var den med horisontale vinger, nærmest 'spent'.

Den andre het May Fly Nymph og var et forsøk på døgnflueimitasjon.

Ja selvsagt, jeg sitter jo med Hørgårdplakaten rett bak PCèn

:lol:

Det er May Fly Nymph nr.6 med forlenget krok, som ble brukt mye i Gaula ihvertfall tidligere.

Men 3/0 går også på litt større elv. Så hadde de en Tubefly nr.12 May fly nymph.

Den oransje utgaven er heller ikke så dum på flomelv, når den begynner å klarne, fisket på grunt vatn !

Gråt mine fisketårer når Hørgård ble nedlagt.

Her er de, måtte ta bildet litt på skjeven for at ikke blitz blendet på glassfronten av motivet.

1403200721074KuCC6vpPhqDfWGuEp.jpg?54

140320072103CgM7LpPfLFiUzibYkZ.jpg?91

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk inspirasjon til bruk av syntetiske materialer i kveld og har funnet en flue jeg skal benytte endel neste sesong. En Jerk Fly variant fra meg. Spennende fiske der flua skal fiskes i zik zakk. Drive nedover strømmen gjerne deaddrift, når buen starte skal man trekke en halvmeter/meter og deretter slippe, dette gjøres hele veien innover og den vil surfe på overflaten og kanskje overliste en døsig sommerlaks?

Gleder meg til å prøve!! Fint alternativ til normal riffling og bomber, flyter sikkert som bare det!

Kropp: Fritz chenille, "lokket over" 2 mm foam. Enkelt og genialt spørr du meg. Ei kjekk bok som ga meg oppskriften.

DSCN3520.jpg

DSCN3522.jpg

Beklager lite lys da bildene ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på syntetiske og naturlige hårmaterialer tror jeg nok blir at det naturlige trekker vann og vil "pulsere" i vannet (spørs selvfølgelig hvor stivt materialet er), mens de syntetiske vil mer bare "følge bevegelsene til strømmen". Ikke vet jeg om noe funker bedre enn det andre. :lol:

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende den foamfluen... Foam er et utrolig spennende materiale å leke med. Har prøvd med diverse tørrfluer med hackle som gir flyteevne og foam ryggskjold. Disse kantret bare over på siden... Tror din løsning er lurere. Denne vil henge i celleplasten mens flashet vil leve litt. Utrolig mye spennende å teste foamet i lag med: Har prøvd det litt på nymfer. Ryggskjold på Montana. Har noen foam-muddlere som jeg driver og tester ut nå. Kan bli bra. Har også begynt å eksperimentere med noen siluettfluer som ligner vanlig wolly bugger med et ryggskjold av celleplast. Utfordringen er å finne passe mengde foam slik at flua "henger" fint i overflata...

Har prøvd "Fatboy tsjernobyl ant," som var Alt om fiske noen år tilbake, i Bjerkreim uten hell under greie nok forhold. Fikk fisk på vanlige fluer. Dette er en ren foamflue med gummiben. Har også prøvd foam-fluer med en lang levende hale etter laksen. Men det blir lett som speydork sier: "Slike fluer setter man på når ingenting annet virker..."

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foam er et utrolig spennende materiale å leke med. Har noen foam-muddlere som jeg driver og tester ut nå. Kan bli bra. Har også begynt å eksperimentere med noen siluettfluer som ligner vanlig wolly bugger med et ryggskjold av celleplast. Utfordringen er å finne passe mengde foam slik at flua "henger" fint i overflata...

Har prøvd "Fatboy tsjernobyl ant," som var Alt om fiske noen år tilbake, i Bjerkreim uten hell... Dette er en ren foamflue med gummiben. Har også prøvd foam-fluer med en lang levende hale etter laksen. Men det blir lett som speydork sier: "Slike fluer setter man på når ingenting annet virker..."

Du må også prøve å fiske disse foamfluene med synkesnøre slik at de "svever" over bunnen. På lav varm elv etter sjøørreten kan dette være verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen varianter til det og. Til sjøørret i sjøen med hurtigsynk og kort fortom.

Mønster:

Krok: etter ønske

Hale: Marabou og flash

Kropp: Mylar slange spent opp av tjukk sen som bindes inn nesten som en liten gressbeskytter...

Ryggskjold: Foam

Lim på øyne med epoxy.

Ser nydelig ut. Vanskelig å få fin balanse i flua, men kan bli bra etter litt justering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tres Bien, slike foamfluer som de du har lagd har jeg brukt en del i elva etter sjøørreten, men med varierende hell. Men jeg har bare prøvd på lita varm elv når det alt annet ikke har funket he he

Bommer fisken?

Fisker du zikk zakk, dead eller stripende?

Skal teste flytegenskapene i vasken i dag, håper den popper opp :lol:

Gleder meg til å prøve også når det er gang, utrolig kjekt når de tar helt i overflata, det slår litt mer, tenker på "taket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.