Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

tøff flue se-sten, selv om jeg ikke er så veldig begeistret for tubefluer uten conehead;)

har i farten ikke sett det før nå, men denne tråden har passert 40 000 visninger!!!!

håper at også andre medlemmer kan bidra med fluer. jeg personlig blir aldri lei av å se bilder av fluer, så kom igjen folkens gi deres bidrag! en stor takk til alle dere andre som har bidratt!

kommer selv med nye fluer senere ikveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne i en orange periode. en sikker vinner i de elvene jeg fisker i. fluene er ment til junifiske og fiske på høy vannstand selv om størrelsen ikke er av de største:

12022007184854gXg9krKrGVCA.jpg?74

Denne har miragetinsel både til rib og bakkropp, samt shrimp firestar i fremkropp. hot orange tempelhund iblandet mirrorflash og angelhair. x-small fl. rød conehead

12022007184854vWG2DoLq76d4.jpg?46

Vet ikke hva som har skjedd med dette bildet, men de fluoreserende fargene kommer veldig frem, noe jeg egentlig synes er tøfft.

fl.rød fits tuber. ellers har vingen fl.orange/coral farge noe som jeg har veldig troen på. et fronthackel av en liten hegrefjær farget fl.orange

12022007184854yv5sySF2r622.jpg?58

Denne fluen skal jeg servere laksen 1.juni. mirage tinsel bakkropp, gullrib og sort ice dub fremkropp. vingepartiet består av coralfarget og sort tempelhund, iblandet blå mirrorflash og gull angelhair. en coralfarget hegrefjær som fronthackel..

som jc substitutt har jeg klippet ut en bit mirage som jeg har formet som en dråpe. skal visstnok være effektivt.

conehead i str x-small i fargen sølv..

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også har sansen for fluer i de hotteste farger som er å oppdrive under tidlige forhold.

Det gjelder jo å vekke laksens oppmerksomhet de første dager, og da er slike fluer "vinnerne".

I "konkurranse" med mange andre mere anonyme tuber. Knallhot oransje og gult, og gjerne fluoriserende grønt også, laksen blir vred og bare må ta hvis den er i nærleiken.

Og på flomelva vet jeg også at slike i faktisk "små" størrelser er hot. Også til grov s-ø.

Har sett noen "forferdelige" dyr av tuber som brukes av enkelte i Gaula på stor og iskald elv. Og de fisker godt.

"Juletrepynt-tuber" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule fluer KjellM.likte godt nr to har du mønster beskrivelse på den.

Takk for det !

Det er vel et forsøk på en Mikkeli Blue,har brukt fits-tuber i rød og grønn,rød antron hale,sølvribbing,

black-light angelhair dubbet og brukt som kroppshackel +litt i vingen,sort hane som fronthackel og sort rev i vingen.

KjellM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger oppfordringen fra Erik og legger inn flere bilder av fluer.

Her er noen bundet på bottletubes.19381_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7855/19381.jpg

En Olsen-tube

19382_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7855/19382.jpg

En tube med dubbet kaninhår-hackel+sort og orange hane

19383_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7855/19383.jpg

En Stoats-tail tube

19384_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7855/19384.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

KjellM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere fluer.

Messingtube med mylarslange utapå,vinge av geit.

19402_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7862/19402.jpg

En med hvit vinge (sau)

19403_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7862/19403.jpg

Messingtube med mylarslange og vinge av geit

19404_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7862/19404.jpg

Blått for tidligfiske,kanskje?

19405_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/7862/19405.jpg

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Gode tuber Kjell!

Ser du har brukt mylarslange til kropp på noen av dem. Det er jeg fan av. I tillegg til slik du har bundet mylaren inn kan man også klippe til en slange 1 1/2 ganger kroppen, så skyver man mylaren til midten av tuba, og starter med bindetråden bakerst på tubeemne og fester den inn. Så fortsetter jeg med bindetråden fram til innbindingspunkt for vinge og hackle. Trikset er så å dra mylaren fram til hode, altså den delen som ikke er innbundet og stikker ut bakerst. Slik slipper man å få en "ekstra butt" med bindetråd, hvis man ikke ønsker den. Synes også det er artig å bruke sølv mylar, og lage mønster under mylarkroppen. Kryssribbing med rød bindetråd/floss etc...

...ikke ment som kritikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tuber Kjell!

Ser du har brukt mylarslange til kropp på noen av dem. Det er jeg fan av. I tillegg til slik du har bundet mylaren inn kan man også klippe til en slange 1 1/2 ganger kroppen, så skyver man mylaren til midten av tuba, og starter med bindetråden bakerst på tubeemne og fester den inn. Så fortsetter jeg med bindetråden fram til innbindingspunkt for vinge og hackle. Trikset er så å dra mylaren fram til hode, altså den delen som ikke er innbundet og stikker ut bakerst. Slik slipper man å få en "ekstra butt" med bindetråd, hvis man ikke ønsker den. Synes også det er artig å bruke sølv mylar, og lage mønster under mylarkroppen. Kryssribbing med rød bindetråd/floss etc...

...ikke ment som kritikk

Alltid fint å høre at det er flere måter å gjøre ting på!

Mylar er greit å bruke synes jeg,lett å få til fine kropper.I tillegg ser det bra ut for fisken,glitrer og skinner.

KjellM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på med noen fluer jeg også.

Blir aldri mett på å se så mange fine fluer.

Her er iallefall en killer i vår elv. En kobbertube. Bildet lyver litt, den er faktisk ganske liten.

Brukes en god del i juli/aug. og på liten elv med bl.a. synkeline.

Med meget små trippelkroker.

T&L er blant mine favoritter og i små str. bruker jeg kun trippelkrok. Har de beste fangster på klar og forholdsvis liten elv på disse. Mørk brun ekornhale i vinge, og ofte med tealfjær bundet over.

Vanskelige augustlakser som har sett det meste har ofte tatt denne, også midt i solsteika på dagen.

140220071501xKg6xFEQIoYJ4Sg1BH.jpg?53

1402200715107PGxuxB1EVyRUqzI7v.jpg?75

140220071512YFQ1mtefE8xQ91xBvv.jpg?82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste sesongene har jeg nesten bare brukt trippelkroker str 6- 8-10 nesten ikke mistet laks på dem.Kroker veldig bra.T&L er ei super flue i gaula under alle forhold synes jeg.bruker ei flue med kobber i kroppen og gul og svart vinge som fisker bra.Har du noen erfaring med svart og gul vinge sølvreven,synes det fisker bedre en svart og orange hvis det er litt farge på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedig fine fluer reven! spesielt liker jeg at du setter av såpas med plass til styrende knuter. vil påstå at det er en de vanligste feilene folk gjør.

skal også driste meg til å gi deg et tips. det gjelder tag'en som jeg ser har en glipe. gjør så hær:

fest sølvtråden på undersiden med en 4-6 omdreininger slik at den henger. surre deg derett i jevne runder bakover MOT krokspissene. når du da synes du har nok runder, så legger du metalltinselet opp mellom de 2 øverste krokspissene og drar den tilbake mot der du festet tinselet fra børjan.

dette er en genial metode for tag og jeg har så og si aldri opplevd verken ødelagt tag eller glipe. tinselet kan rett og slett ikke komme noen vei.

på ingen måte ment som kritikk bare et lite innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fest sølvtråden på undersiden med en 4-6 omdreininger slik at den henger. surre deg derett i jevne runder bakover MOT krokspissene. når du da synes du har nok runder, så legger du metalltinselet opp mellom de 2 øverste krokspissene og drar den tilbake mot der du festet tinselet fra børjan.

Ja det er en god løsning. Jeg vet om den, har sett flere gjøre akkurat dette. Får begynne med dette jeg også

;)

Som regel binder jeg tag så langt mot krokbuene at de ikke kommer lenger bak, men dette var en ganske gammel flue jeg fant frem som ikke var helt bra.

Jeg bruker endel oval sølvtinsel helt bakerst på f.eks. svarte tuberør. Vil ikke at så mye svart skal vises bakerst. Derfor binder jeg tag ganske nære kanten. Som den store T&L jeg binder. Og har hatt problemer enkelte ggr. at tag løsner (glir av). Men nå har jeg brukt litt lynlim og det funker.

De siste sesongene har jeg nesten bare brukt trippelkroker str 6- 8-10 nesten ikke mistet laks på dem.Kroker veldig bra.T&L er ei super flue i gaula under alle forhold synes jeg.bruker ei flue med kobber i kroppen og gul og svart vinge som fisker bra.Har du noen erfaring med svart og gul vinge sølvreven,synes det fisker bedre en svart og orange hvis det er litt farge på elva.

Ja svart og gul er en meget bra kombinasjon (stor variasjon mellom 2 farger). Brukes jo også på endel tuberør disse 2 fargene. Er det ikke en som heter TOSH et eller annet. Vet enkelte bruker svart/gult og det funker meget bra.

Men vi bruker mest av kombinasjon kobber/oransje/svart. Utenom T&L og ett par til for min del da.

Det er en suveren slager i Gaula. Mylar kobber i tuberør, gjerne oppfliset skikkelig bak.

Og undervinge hot oransje. Overvinge svart. Blander av og til kobberflash i vinge. Men annet brukes for det meste før St.Hans da det meste skal være HOT (kald elv).

Det virker som laks som har stått en stund på elva (juli/aug) liker veldig godt kobber/oransje/svart.

Det er egentlig svært få som bruker kobber mylar i fluene sine, kanskje derfor vi har suksess med det ??

Egentlig veldig rart, kobber er mye bedre enn sølv har vi erfart (uti sesongen på treg laks).

Dusere farger i fluene etterhvert som ukene går !! Gjerne "skitne" farger i gult eller oransje.

Rusty rat f.eks. Typisk en dus "skitten" flue. (Rustgul floss i kropp).

Jeg har stor sans for disse "rustfargene". Bruker det også bak T&L (tag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fester du kroken direkte i tuben, eller legger du på en silikonslange?

selv drar jeg tag på tubefluer knallhardt til. svært sjeldent eller aldri løsner de. da bruker jeg ikke den teknikken som jeg nevnte over. en teknikk som egentlig bare er brukbar på dobbel og treblekroker...

når det gjelder lynlim så skal man være klar over at endel av de billige ( de som er kjøpt på bensinstasjoner, coop osv) ikke tåler vann. endel av dem er også hard mot bindetråd og kan løse opp/etse bort tråden og når de samtidig ikke tåler vann blir dette et dårlig resultat.

har vært inne på sida di og kikka. mye tøfft! liker også historiene dine veldig godt. fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fester du kroken direkte i tuben, eller legger du på en silikonslange?

selv drar jeg tag på tubefluer knallhardt til. svært sjeldent eller aldri løsner de. da bruker jeg ikke den teknikken som jeg nevnte over. en teknikk som egentlig bare er brukbar på dobbel og treblekroker...

når det gjelder lynlim så skal man være klar over at endel av de billige ( de som er kjøpt på bensinstasjoner, coop osv) ikke tåler vann. endel av dem er også hard mot bindetråd og kan løse opp/etse bort tråden og når de samtidig ikke tåler vann blir dette et dårlig resultat.

har vært inne på sida di og kikka. mye tøfft! liker også historiene dine veldig godt. fortsett med det!

På mine store thunder-tuber (se innlegg 23/11 denne tråd) som jeg bruker mye stikker jeg kroken inn i røret.

Bruker en trippel som ikke sitter for hardt inne i røret da den skal løsne lett når laksen tar. På dette bildet har jeg bundet ovalt sølvtinsel et par mm fra enden. Og det går bra, får fortsette med det.

Binder det hardt inn. Jeg bruker en type lynlim som tåler vann. Kjøper det på hobbybutikk.

Hadde selv problemer tidligere med annen type lynlim som ble dårlig i vann etc.

(Det biter endel gode lakser på disse og de får endel røff behandling. Og når tag har vært for langt bak har den løsnet). Og jeg er svært "redd" for disse spesielle balansetuberørene som ikke er å få tak på lenger.

Så når tubene blir stygge skreller jeg av alt og binder opp på nytt på samme rørene.

Jeg bruker jo alltid litt fortyngede tuber, uten unntak. Hvis jeg bruker alum.rør bruker jeg klar silikonslange bak som jeg trer hardt innpå (gulltuben f.eks.) og den løsner aldri, sitter som støpt.

Problemet er at det ikke selges 3,2mm alum.rør. Men det får jeg gjennom tyske fiskere med 1/4 av prisen !!

Jeg fisker svært ofte tubene med ganske "høy" fart utpå sommeren og spesielt der laksen står. F.eks. langt ute på forholdsvis harde brekkanter og må derfor fortynge tubene i front (mer eller mindre).

Men jeg binder en god del tuber (spesielt små str.) til mine kompiser lenger opp i elva og de vil ha for det meste kun plasttuber. På grunn av at de bruker synkespiss, intermed. synkeline etc. Og strømmene er litt annerledes der, trekker ned tubene der godplassene er. Men når de bruker dupp ute på den harde brekkanten er tubene selvsagt litt fortynget. Akkurat nok til at de ikke striper.

Det som er så fascinerende med fluefiske er at det er så enorm forskjell på hvilke fluer som brukes etterhvert uti sesongen (hvis elva synker og blir en god del varmere)

Fra store hotte tuber (21/2") til små trippelkroker på 1cm med svart kropp (hot oransje butt) og tynn sølvrib.

Og med en sparsom liten svart vinge og noen knøtt av jungle cock. (Kongeroa)

Men har elva fin temp. uti juli og aug. er vel jeg den eneste som fisker stort (med mine store T&L-tuber).

Da normalt det skal fiskes med mindre fluer. Og det viser seg å være svært effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØLVREVEN

Artig at du nevner TOSH. Det er ikke veldig ofte at denne flua kommer fram i lyset i dag. Faktisk en veldig god flue. Flua omtales i Jan Grünwalds bok Laksefiske med flue fra 1991 på Aschoug.

Tosh ble populær i England i 50-årene. Bates nevner i Atlantic Salmon Flies and Fishing at det var en gillie fra Spey som første gang bandt og prøvde en Tosh. Flua bindes i dag i mange varianter og farger, og navnet Tosh refererer seg mer til formen enn til mønsteret.

Flua bindes gjerne på dobbel Lowwaterkrok i størrelse 8 - 10 - 12.

Kroppen bindes av tynt sort ullgarn. (Og den skal være tynn.)

Vingen bindes opp av noen få gule eller orange geitehår (tre ganger kroklengden)

og overvinge av sorte geitehår, noe lenger en undervingen. Vingen skal bindes svært sparsomt.

Det er ikke alltid lett å få laksen til å reagere på noe i lavt, varmt vann.

Jeg bruker TOSH mye når elva er lav og varm. Da legger jeg den noe oppstrøms over hvitskummet der laksen gjerne stiller seg opp under disse forholdene og gir raskt ut litt løsline nedstrøms. Deretter strammer jeg opp og flua skøyter over hvitskummet, og ofte kommer laksen etter med ryggen over vannet etter flua. Heftige saker! Prøv en liten TOSH ved lav og varm elv.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig.

Vi hadde en kar på Lundamo, der jeg fisket tidligere som sverget til Tosh tuber.

Han fisket nesten ikke med noe annet enn dette mønstret. Og han hadde gode fangster.

Vi kalte ham bare TOSH-Thorsen :wacko:

Jeg tror han brukte kun gul og svart i både kropp og vinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den avbildet. Jeg skal lage noen av disse, men med halvt gult/svart i vinge og en god del

fluoriserende gult i butt.

Synes det gjør seg meg fluoriserende butter i oransje, gult eller grønt. Gjerne med litt lengde (8-10mm).

http://www.letsflyfish.com/tubeflies.htm

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØLVREVEN

Artig at du nevner TOSH. Det er ikke veldig ofte at denne flua kommer fram i lyset i dag. Faktisk en veldig god flue. Flua omtales i Jan Grünwalds bok Laksefiske med flue fra 1991 på Aschoug.

Tosh ble populær i England i 50-årene. Bates nevner i Atlantic Salmon Flies and Fishing at det var en gillie fra Spey som første gang bandt og prøvde en Tosh. Flua bindes i dag i mange varianter og farger, og navnet Tosh refererer seg mer til formen enn til mønsteret.

Flua bindes gjerne på dobbel Lowwaterkrok i størrelse 8 - 10 - 12.

Kroppen bindes av tynt sort ullgarn. (Og den skal være tynn.)

Vingen bindes opp av noen få gule eller orange geitehår (tre ganger kroklengden)

og overvinge av sorte geitehår, noe lenger en undervingen. Vingen skal bindes svært sparsomt.

Det er ikke alltid lett å få laksen til å reagere på noe i lavt, varmt vann.

Jeg bruker TOSH mye når elva er lav og varm. Da legger jeg den noe oppstrøms over hvitskummet der laksen gjerne stiller seg opp under disse forholdene og gir raskt ut litt løsline nedstrøms. Deretter strammer jeg opp og flua skøyter over hvitskummet, og ofte kommer laksen etter med ryggen over vannet etter flua. Heftige saker! Prøv en liten TOSH ved lav og varm elv.

Hadde nesten glemt av denne. Fisket mye med den for noen år siden og tok brukbart med laks på den ( hadde rød undervinge ). Bandt den etter å ha lest nevnte bok, artig at du nevnte den. Husker jeg ikke feil var det bilde av den i boka også, minnte ikke mye om den Tosh flua i linken..........

Endret av Rypekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.