Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ny flue fra meg!

tag: hologr. sølvtinsel

hale:rød floss lagt firdobbel

kropp, bakre: floss svart

undervinge mellom 1. og 2. kroppshalvdel: svart tanuki+rød angel hair

kroppshackle: sort høne(bare på den fremre kroppshalvdel)

fremre kropp: lilla gliss'n dubbing

rib: oval gulltinsel

vingehalvdel 1:sort og tanuki angel hair rainbow

fronthackle: sort høne

overvinge: svart tanuki

topping: 5 påfuglherl

21112005221812q2n4Kk8B94Go.jpg?67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei flue med tanke på litt farget vann.

Tag:oval sølvtinsel og gul antron.

hale:gul antron.

butt:sort ull.

rib: oval sølvtinsel.

kropp:orange antron og brun crystail seal.

kroppshackel:brun hane.

vinge:orange rev,gul og orange antron børstet sammen så litt brun rev og noen strå angel hair sølv.så litt brun antron og svart tempelhund og et strå crystail hair farge pearl på hver side.

Hackel:Grå perlehøne

Sider:JC

hode:sort.07112005154725Du9kWFYYoAgN.jpg?70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny "gammel" flue fra meg. denne gangen et nytt bilde av en siera gorva variant jeg og andre får mye laks på. får ofte forespørsel om denne flua g siden den forrige flua ikke så spesiellt bra ut legger jeg ut nytt bilde som jeg tror er litt bedre.

krok:salar gull dobbel

hale:hot orange fluor fibre

bakre kroppsdel:orange re-flash tubing

rib(til kroppshackel): oval gull tinsel

rib (legges på dubbingen først):mirage saltvannsflash

midtre kroppsdel:orange ice dub

fremre kroppsdel: sort ice dub, flashabou dub eller salmo supreme dub. se til at all dubbing børstes kraftig ut med borrelås. ha derfor mye dubbing på, slik at du har noe å børste på.

undervinge:2 strå orange mirror flash, 2 strå bronse gliss n glow samt coral farget tempelhund.(hot orange duger også)

fronthackel:sort hane (bruker selv whiting rooster, til dette formålet)

overvinge:4-5 strå med crayfish orange angelhair og en passende bunt fiery brown tempelhund.

topping:2-3 strå rusty olive angelhair og ca 5 strå med orange fargede påfuglherl.

sider:jc, orange eller naturell

hode:rød benecchi 12/0 tråd

24112005141227I6ord715Y1qL.jpg?33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Denne fluen er en killer som kveldsflue. mange har imidlertid hatt mest suksess med den på dagtid, noe som sier endel om fluens allsidighet.

kanskje mest kjent som tubeflue, men her har jeg forsøkt meg på en krokvariant!

Nightdiver:

krok:salar sølv eller sort

tag:oval sølvtinsel

hale:hot orange fluor fibre

bakre kroppshalvdel:holografisk sølv miniflatbraid

rib, fremre kroppshalvdel:mirage saltvanns flash, opal farge

fremrekroppshalvdel:lilla angelhair dubbet, eller lilla flashabou dub

undervinge: 2 strå blå og 2 strå lilla mirrorflash (på de minste fluene halvere jeg antall strå) og sort tempelhund

fronthackel:sorthane eller marabou

overvinge: 3+3 strå purple ice angelhair og sort tempelhund

topping:4-5 strå sort angelhair og 5 tynne strå med sort strutse herl

sider: jc

hode: fluoreserende orange bindetråd eller lakk

12122005160426l93x893M4GcX.jpg?58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerstikket(av fattern):

1124_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/545/1124.jpg

bindes på frødin fits...medium og xs--tube.her kan lengden varieres..

kropp:1/2svart - 1/2 gull

ribb: oval gulltinsel medium

undervinge: hot orange tempelhund/ eller rev

mellom undervinge og overvinge: angel hair, kopper og rød

overvinge: svart tempelhund/ rev, mede angel hair, kopper, rød og sort innslag

jungelcok utenpå etter avlagt vinge

front hackle: svart rabbit/svart hegre herl / myk svart høne/hane hackel

conehead medium- avhengig av lengde og kroksize

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ei flue jeg har troen på. har alle de klassiske trekkene fra fluer som brukes i elver som ikke er helt klare.

forresten: på nightdiver tube, bindes det er stivt kroppshackel til vanlig av sort hane. dette kan også prøves på krokvarianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har lagt inn noe her nå men måtte binde en flue igjen i dag. Flua har fått navnet Sunburst

sunburst.jpg

fla er laget av asiatisk gems sunburst yellow

fremre dubbing av schrterouse ice dub bakre del av kroppen grønn mini lagartun flatbraid. Kroppshackle gul og fremre hackle charterouse. Charterouse fluor fiber hale og en splittet JC noe som minner meg på at jeg må ha en ny nakke snart noen som har noe tips i hvor man får tak i rimelig JC nakker i bra kvalitet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kurs i regi av fluefiskesenteret i Bergen så her kommer at par bilder:

1147_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/553/1147.jpg

Silver grey

1148_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/553/1148.jpg

Green lander variant

1152_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/553/1152.jpg

Intruder: artig flue!

1153_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/553/1153.jpg

En annen Intruder :)

Har ikke all verdens erfaring med tuber så syns dette kurset var veldig lærerikt.

For flere bilder og mer info om kurset så ta en titt på Bloggen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøff flue loomis!

jeg vil vil komme med en liten tilleggskommentar om jeg får lov, et tips..

nå vet ikke jeg om du fisker med flyt eller synkesnøre. men om du fisker denne fluen med flytesnøre vil jeg garranterer deg atd enne vil stripe i halvsterk/sterk strøm. fisket mye med enkelkrok i sommer, noe som viste seg å være effektivt. ulempen var at jeg måtte binde om endel fluer fordi jeg hadde hatt for mye hår på dem. alle hadde mindre hår enn den på bildet du viser. desverre fikk jeg kun fisk på flyteline i sommer.jeg bandt dem svært lettdresset med tempelhundshår. brukte både mustad og salar kroker. virket som at dubbing ensten var nok til å få dem til å stripe.

tenkte å gjøre andre oppmerksom på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønsingen:

pene fluer du binder til å ha liten erfaring. Så er jo hansen er dyktig binder..

du skriver på bloggen din at det er Frank Myhre Hansen som har oppfunnet intruderen. det stemmer ikke. han har kanskje gjort en egen vri på den. intruderen er en flue som stammer fra nord amerika og er oppfunnet av kasteguruen og binderen Ed Ward (som noen kanskje kjenner fra loomis demo ivår). fluen er spesielt designet for fiske etter steelhead, men viste seg å fungere utmerket etter laks i år sier sikre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Har bunnet mye laksefluer men ikke noe særlig med tuber og spesielt conehead fluer. så med hjelp av Frank som var veldig dyktig. så gikk det overaskende bra, så jeg ambefaler andre som har lyst til å lære seg å binde fluer om å melde seg på kurs med han. (trur det skal være et nytt kurs rett etter jul/nyttår).

Ja det stemmer det at det ikke er han som er opphavsmannen, men han har laget diverse varianter i utgangs punkt på intruderen både når det gjelder farger og oppbyggingen av fluen. Så de fluene vi bandt skal være noe forskjellig i forhold til orginalen som Ed Ward oppfant. Veit ikke om det syns på de to intruderne som jeg har lagt inn bilde av men oppbygningen er faktisk noe forskjellig...

ps: da er bloggen oppdatert med riktig opphavsmann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

tøff flue loomis!

jeg vil vil komme med en liten tilleggskommentar om jeg får lov, et tips..

nå vet ikke jeg om du fisker med flyt eller synkesnøre. men om du fisker denne fluen med flytesnøre vil jeg garranterer deg atd enne vil stripe i halvsterk/sterk strøm. fisket mye med enkelkrok i sommer, noe som viste seg å være effektivt. ulempen var at jeg måtte binde om endel fluer fordi jeg hadde hatt for mye hår på dem. alle hadde mindre hår enn den på bildet du viser. desverre fikk jeg kun fisk på flyteline i sommer.jeg bandt dem svært lettdresset med tempelhundshår. brukte både mustad og salar kroker. virket som at dubbing ensten var nok til å få dem til å stripe.

tenkte å gjøre andre oppmerksom på dette..

Takk for tipset. Fisker selv lite med flyteline untatt da jeg skal ha flua til å stripe men det blir en annen sak.

Volumet på den vingen på bildet lyver egentlig litt i forhold til hvor mye hår som egentlig er på flua. Asiatisk gems er meget "fluffy" og flua er i hovedsak beregnet på fiske i stilleflytende vann der fingen skal få pulsere fritt, flua er bundet på en 2.0 krok men mulig den striper det skal gjenstå å se til sommeren da skal det testes.

Liker som du sier å bruke litt mindre dressing på sterkere strøm og da også annet materiale enn gems, da det blir for slappt i sterk strøm etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Det var igrunn en schpjøk[ :) ]

Men disse to fluene er garantert smikk like i vannet; Kometen og intruderen.

Følger enn utviklingen tror jeg ikke disse fluene stammer

fra Canada. En må nok ta turen hjem til kolonistene for å ta en kikk på waddington fluene, dersom en skal finne stamtavla.[ ;) ]

Jeg må igrunn innrømme at jeg ikke liker de moderne intruderene.

Først og fremst er de utrolig stygge i vann. Og jeg mener denne flua vel sågodt kunne blitt kredittert ei gammel bestemor i pillerus, som uheldigvis har fått noen forskjellige garnnøster i kil på strikkepinnen sin. Og hva er det med de grusomme metall lenkene Frank Hansen bruker som fortyngning på hode.??[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe okay. forstår poenget ditt. Og er enig med deg i at fluene ikke akkurat er vakre, men nå syns jeg faktisk at disse fluene ser ganske så spennende ut, men så liker nå jeg alt som ikke er helt normalt også... det at fluene er fortynget med timeglass øyne gjør de bare enda mer spennende etter min mening ;)

Men som innen alt annet som har med fiske å gjøre så er det lov til å ha forskjellige meninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.