Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Da var det tid for noen nye fluer..

Den første flua har jeg lagt med tanke på dagfiske.. Har ikke så mye i grønt fra før så jeg tenkte jeg måtte binde noen..

2297_s.jpg

krok: partridge double wilson str. 8

tag: ovalt gulltinsel

butt: gul floss

hale: gul floss

ribbing: oval gulltinsel

bakre kropp: holografisk gull miniflatbraid

kroppshackle: sort hane

fremre kroppshalvdel: grønn salmo supreme dubbing

underving: grønn rev

fronthackle: sort høne

overvinge: svart tanuki

kinn jungle cock

så et mønster hvor jeg tok utgangspunkt i den gide gamle flua peter ross(ikke vingen/hackle) synes den ble ganske kul..[ :) )]

2298_s.jpg

krok: partridge single wilson

tag: ovalt gulltinsel

hale: farget gullfasan tippet

ribbing: ovalt gulltinsel

bakre kroppshalvdel: holografisk sølvtinsel

fremre kroppshalvdel: uv rød ice dub

undervinge: farget gullfasan tippet

fronthackle: perlehøne

overvinge: svart tempelhund(ganske dårlig kvalitet[:S]) denne legges som et "teppe" over undervingen

kinn: jungle cock

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Det er mye bra fluer ute og går, MEN det jeg synes mange slurver stygt med er hodene.

Ei flott flue dras veldig mye ned av ujevne hoder som er dårlig lakkerte, da kan man ha så mye fancy i flua man bare vil uten at det blir det helt store (min mening!)

Den største forskjellen på ei kjøpt flue og ei selvbunden bør være hodekvaliteten skjønt det har lite å si på fiskeegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Jeg undrer på om det er glansbilder vi skal fiske med,,Det viktigste er vel at hodet holder vingen og at fisken tar. Det er vel de fleste her som sender av sine fiskefluer og ikke utstillingsfluer? Mye rare fluer ute på markede i butikken også. Jeg mener...om hodet er uferdig med lynlim, så holder det bedre en vanelig lakkj,..mindre blir det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fluene er fine mener jeg er ganske viktig ikke fordi det har så mye med laksen å gjøre, men at det av en eller annen grunn "føles bedre" å fiske med en vakker flue og det gir meg mer tro på den[ :) )]..

Har forøvrig stor tro på det med enkle fluer og går ikke av vegen for å fiske med fluer som sunray shadow (som er en av mine "favoritter")

når jeg binder så prøver jeg å binde "pene" fluer og det skader ikke å bruke litt ekstra tid ettersom jeg synes det er gøy! hvis jeg har to fluer jeg har bundet av det samme mønsteret og jeg synes den ene er en del finere enn den andre er det stor sannsynlighet for at den "stygge flua" aldri havner på fortommen selv om laksen sikkert ikke hadde brydd seg om hvilken som var finest..

dette er iallefall min mening

Litt dårlig forklart men,men[ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lim holder mange ganger bedre enn lakk. jeg fisker særdeles mye og har ennå tilgode å se at ei av fluene mine går i stykker pga dårlig hode( etter at jeg begynte med superlim av typen locktite 406). man får ikke den blanke og fine overflaten men det spiller overhodet ingen rolle. etter en fisketur er flua like stygg som om man kun hadde brukt lim.

laksefluer er detaljer som ikke spiller noen rolle for fisken men som spiller verdens største rolle for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker dubbingnål til å påføre limet. ta lite av gangen , ellers vil du oppdage at det sier poff og en røyksky kommer opp fra vingen din som i det øyeblikket er ødelagt. limet trekker uhorvelig godt inn i vingen. har du for mye vil ikke vingen svømme helt som den skal. i den ene filmen til frødin mener jeg å huske at han påfører limet på tråden for å være sikker på at hodet limes ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantasimønster. en flue som jeg har stor tro på når flommen er på retur eller som allround mønster i juni.

tag:oval gulltinsel

but:fl.orange antron

hale: hot orange fluor fibre

rib:oval gulltinsel

bakrekroppshalvdel:holografisk gull flatbraid

fremrekroppshalvdel: sort dubbing

kroppshackel: coral farget hane

undervinge: 3-6 strå orange mirror flash og hot orange tempelhund

fronthackel: fl. orange hane. langfibret.

overvinge: gull angelhair og sort tempelhund

sider:coral farget jc

hode:fl.orange conehead str. small.

01032006152550gptCDWBo9vH6.jpg?63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Green highlander variant på enkel 4 krok.Skal prøve og binde noen på tube også.

Tag oval sølvtinsel.

Hale.gul slf.

Butt.sort strutseherl.

Rib. flat sølvtinsel

Kropp.fluo gul floss og grønn crystal seal.

Hackel.grønn hane.

Undervinge.grønn gul og hvit rev.

Overvinge.sort rev.

Sider jc.

Kragehackel.sort hane.

02032006231443NX54v2bJ3S7Q.jpg?54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøff flue..green highlander på enkelkrok er dømt til å være giftig!

skal jeg komme med med konstruktiv kommentar til denne. det er alt for mye hår på den. fisker du denne med et rent flytesnøre vil flua i stripe, selv i halvsterk strøm. min erfaring med enkelkroker at det nestn ikke må være hår på dem, ellers kjer dte som jeg nevnte..men synk er dette selvsagt ingen problem, men flua vil svømme mye bedre med mindre hår. selv ville jeg ha hatt halvparten så mye hår i den.

men ellers en pen flue og fortsett å legg ut fluer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da forstår jeg, sten:) var ment som et tips også til de mange ferske binderne som er innom denne siden. som kanskje ikke er klare over slike detaljer..

villax: cross cut zonker har jeg ikke prøvd. vil tro at de gir noe av samme effekt som vanlig zonker, som jeg har pøvd ut mye. spesiellt til sjøørret er dette effektivt. lakser liker dem jo også. er bare nattfluer jeg har brukt det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny flue fra meg, et fantasimønster jeg har god tro på, iallefall litt tidlig i sesongen. Bandt den både på krok og tube.

Ble ikke helt fornøyd med vingene pga at det eneste jeg hadde jeg hadde for hånd i hot orange var rev i dårlig kvalitet.[ :) ]

krokvarianten:

2614_s.jpg

krok: mustad dobbel laksekrok str. 8

tag: ovalt gulltinsel

butt: hot orange fluoro fiber

hale: hot orange fluoro fiber

ribbing: ovalt sølvtinsel

kroppshackle: hot orange hane

bakre kroppshalvdel: holografisk gulltinsel

fremre kroppshalvdel:sort sts trilobal dub

undervinge: hot orange rev og noen strå rødt anglehair

fronthackle: hot orange høne

overvinge: fiery brown tanuki

kinn: jungle cock

hode: rødt

tubevarianten:(brukte litt andre materialer i denne)

2613_s.jpg

tag: holografisk gull miniflatbraid

butt: hot orange fluoro fiber

rib: ovalt gulltinel

kroppshackle: hot orange hane

bakre kroppshalvdel: holografisk gull miniflatbraid

fremre kroppshalvdel: sort sts trilobal dub

undervinge: to strå orange crystalflash som jeg strakk ut slik at det ble flatt, hot orange rev og rødt anglehair

fronthackle: hot orange høne

overvinge: fiery brown tanuki

topping: 3 strå orange crystal flash ("strukket flatt")

kinn: jungle cock

hode: gullcone

hva tror dere om den??[ :D )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

da forstår jeg, sten:) var ment som et tips også til de mange ferske binderne som er innom denne siden. som kanskje ikke er klare over slike detaljer..

villax: cross cut zonker har jeg ikke prøvd. vil tro at de gir noe av samme effekt som vanlig zonker, som jeg har pøvd ut mye. spesiellt til sjøørret er dette effektivt. lakser liker dem jo også. er bare nattfluer jeg har brukt det til.

Første X-cutflue laget.sliter med å få lagt ut bilde.Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei flue tenkt for farga vann.

kROK.salar str5.

tag.oval gulltinsel og orange miniflatbraid.

Butt.sort strutseherl.

Rib.oval gulltinsel.

Kropp.kobber miniflatbraid.

Kroppshackel.blå hane.

Hackel.orange perlehøne.

Vinge.fluo orange rev,noen strå gull angel hair,så en liten bunt fluo gul rev.

Sider.jc.

Hode rødt.

03032006210908w3BvD19SPe8P.jpg?35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.