Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Her er en klassiker som er knall i Gaula, hele sesongen.

Men i forskjellige størrelser selvsagt. Dette tror jeg nok er den mest suksessrike flua på

Måsøra/Valdum blant "proffene". Og de bruker nesten bare den.

Kobber mylarslange i kropp på både tuber og dobbelkroker er altfor lite brukt i lakseelvene.

Mitt tips er f.eks å binde kobber mylar i kroppen på en liten dobbel 6èr eller 4èr, men ha litt tynn blytråd under slangen midt på krokstammen slik at kroppen får litt "hengebuk". Ser ut som en liten yngel (med vinge). Men laksen trigger noe jæ..ig på dette.

Se under kobbertuben.

http://home.online.no/~mylaks/tubefluer.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide å våkne fra høst/vinterdepresjonen og binde fluer - det har i alle fall jeg gjort :lol:

Blitt mange fluer de siste 3-4 ukene, starter med noen "klassiske" Frödinmønstre.

Mener bindebeskrivelsene er nevnt tidligere i tråden, da disse er bundet på krok (sikkert av ErikR), hvis ikke er det bare å kjefte på meg, så legger jeg det ut.

Grey&Green, et mønster som jeg testet ut på slutten av årets sesong. Funka i Rauma i det minste, så den skal testes ut mer i klart vann.

051120061631vlvvJtmh3QaXlyjHnz.jpg?22

SierraGorva. Fikk ikke testet ut denne noe særlig i år, da det stort sett var lite og klart vann overalt i sommer, men hadde to pådrag i Gaula uten at det ble noe mer. Skal absolutt testes til neste år. Usikker på om det er hegrehackle på orginalen (det vet vel du Erik?), men jeg bruker farget gullfasan.

0511200616556hvCIzyxL4miu5jEgf.jpg?36

Må prøve å få et bedre bilde, denne ble noe lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fine fluer morten, faktisk de fineste jeg har sett du har lagt ut!

sierra gorva kan bindes både med hegrehackel og softhackel (hane eller langfibret høne).

storflue= store hackel altså hegre..

perosnlig synes jeg ikke sierra gorva fisker bra i store utgaver. og i små utgaver passer et såkalt softhackel bedre...

skal jeg gi deg noen "trekk" så er det ditt valg av kroppshackel. det er for mykt :lol: (etter min mening selvsagt, ikke laksens.fluen ser bedre ut med hackel ala. whiting herbert minert dry-fly prograde. stivere hackel enn det er ikke nødvendig)

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fine fluer morten, faktisk de fineste jeg har sett du har lagt ut!

sierra gorva kan bindes både med hegrehackel og softhackel (hane eller langfibret høne).

storflue= store hackel altså hegre..

perosnlig synes jeg ikke sierra gorva fisker bra i store utgaver. og i små utgaver passer et såkalt softhackel bedre...

skal jeg gi deg noen "trekk" så er det ditt valg av kroppshackel. det er for mykt :rolleyes: (etter min mening selvsagt, ikke laksens.fluen ser bedre ut med hackel ala. whiting herbert minert dry-fly prograde. stivere hackel enn det er ikke nødvendig)

Nå er jo jeg for nybegynner i laksefiske og regne,men jeg synes de aller fleste overdresser fluene sine.Selv foretrekker jeg så lite materialer som mulig(forsvarlig),det gjelder også på ørret og sjøørretfluene mine. Synes de siste fluene som det var bilde av her hadde for mye vinge,men om laksen mener det,det er en annen skål :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å våkne fra høst/vinterdepresjonen og binde fluer - det har i alle fall jeg gjort :rolleyes:

Blitt mange fluer de siste 3-4 ukene, starter med noen "klassiske" Frödinmønstre.

Mener bindebeskrivelsene er nevnt tidligere i tråden, da disse er bundet på krok (sikkert av ErikR), hvis ikke er det bare å kjefte på meg, så legger jeg det ut.

Grey&Green, et mønster som jeg testet ut på slutten av årets sesong. Funka i Rauma i det minste, så den skal testes ut mer i klart vann.

051120061631vlvvJtmh3QaXlyjHnz.jpg?22

SierraGorva. Fikk ikke testet ut denne noe særlig i år, da det stort sett var lite og klart vann overalt i sommer, men hadde to pådrag i Gaula uten at det ble noe mer. Skal absolutt testes til neste år. Usikker på om det er hegrehackle på orginalen (det vet vel du Erik?), men jeg bruker farget gullfasan.

0511200616556hvCIzyxL4miu5jEgf.jpg?36

Må prøve å få et bedre bilde, denne ble noe lys.

Poengsankinga til Fiskersiden- awards fortsetter ser jeg :huh:

Fine fluer, på tide at du tar meg i nakkeskinnet på fluebindingsfronten slik at også jeg kommer igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg for nybegynner i laksefiske og regne,men jeg synes de aller fleste overdresser fluene sine.Selv foretrekker jeg så lite materialer som mulig(forsvarlig),det gjelder også på ørret og sjøørretfluene mine. Synes de siste fluene som det var bilde av her hadde for mye vinge,men om laksen mener det,det er en annen skål ;)

personlig er jeg enig i tanken din, edguy. til krokfluer bruker jeg lite hår, så lite at det ser nesten litt latterlig ut. krok-fluene skal jo være små, det mener nå jeg. skal jeg ha en stor flue så binder jeg på tube. i trøndelag og elvene lenger nord tror jeg ikke det spiller noen rolle om man har litt mye hår på fluen..bakdelen er at de blir tunge å kaste med og synker sakte. sunray shadow som er en av mine favorittfluer på flom/synkende flom har abnormt mye hår i forhold til de kjøpe utgavene jeg har sett. på tubefluer mener jeg derfor at det spiller mindre rolle. skal man ha en liten flue, jo så velger man krok (eller microtube fortynget som faktisk synker og utgjør en forskjell i forhold til krok)

jeg har også sett at folk får fisk på de mest utrolig overdressede fluene, så ingen regel uten unntak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller noen av disse i smak da?

Kjente litt på tapet av å ikke fisk laks, bandt disse to rett etter sesongen med mitt nye materiale German Sheep, fancy? Vet ikke, men billig og laaangt ;)

Øverste:

Flomflue tenkte jeg.

Kropp: Butt 1/3 kobbertråd, 1/3 rust dubbing her pseudoseal, 1/3 kobbertråd.

Rib, kobbertråd

Hackle: Orange høne

Hale: Orange Isbjørn

Undervinge: Orange isbjørn

Mellomvinge: Sølvrev

Overvinge: German Sheep

Endel flash innimellom, skulle hatt noen av de flate store flasha, men fant de ikke B)

Cone: kobber medium

Nederste:

Kropp: Butt hvit strutseherl, rib sølvtinsel, blank kropp, fremredel hvit dubbing, 1/3 med blått hanehackel bundet over den hvite dubbinga.

Fronthackel: Hvit hane

Hale: Superhair

Undervinge: Superhair kunstig og stivt, fin til å holde vinga oppe.

Overvinge, German sheep.

Flash pearl

Kinn: JC

Cone blank medium

Begge fluer i "normal" tubestørrelse 7-8 cm overvinge, ca. 3/4`` tube.

Blir spennede å se german sheep i vannet B)

DSCN3075.jpg

Fikk forresten fisk på silver willie gun flua der kritikken var, for lang tube i forhold til vinga B)

Satt som støpt begge to, selv på inntrekk.

Skal nok fortsette å ha noen fluer med like lang tube som vinge.

Endret av Tres Bien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg for nybegynner i laksefiske og regne,men jeg synes de aller fleste overdresser fluene sine.Selv foretrekker jeg så lite materialer som mulig(forsvarlig),det gjelder også på ørret og sjøørretfluene mine. Synes de siste fluene som det var bilde av her hadde for mye vinge,men om laksen mener det,det er en annen skål :lol:

Erik svarte vel på det meste.. En kraftig vinge bygget opp med en fin dråpeform og tapering vil svømme fint den også. På store tuber vil jeg ofte ha mye hår og en kraftig profil (fra fiskens synspunkt), mens krokfluer derimot kan bindes sparsomt og lettdresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En stor svart stygg en.....

DSCN3338-1.jpg

Rød tube

Kropp: tinsel sølv, dubbing noe svartlilla med litt glitter, kroppshackle, svart hane, fronthackle svart hane.

Hale: Fluofiber tror jeg det heter, rosa.

Vinge: undervine svart sølvrev, mellomvinge svart sølvrev, masse glitter i farge rosa, overvinge german sheep.

Kinn JC

Lengde totalt ca. 8-10 cm

Endret av Tres Bien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøff flue,pent bundet, spennende mønster til fiske i dårlig lys vil jeg tro..

MEN! hvorfor så kort hale? kunne jo liksågodt sløyvet den ettersom fisken neppe får se den`..?

Hehe, vi hadde en bindekveld der flesteparten hadde litt i glassa, tror ikke halen ble laget med tanke på vingelengde, det ble bare bundet slik. Ser "problemet" B)

For de som ikke har fått med seg bindekvelden ble det en spennende aften :lol:

Rovfisk sitt bidrag var heller slunkent, ble for mye Braastad tenker jeg

tanglopper.jpg

Oddbjørn gjorde det litt skarpere med 4 mjød innabords.

Legg merke til den nydelige BAKGRUNNEN

gøyefeed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi hadde en bindekveld der flesteparten hadde litt i glassa, tror ikke halen ble laget med tanke på vingelengde, det ble bare bundet slik. Ser "problemet" B)

For de som ikke har fått med seg bindekvelden ble det en spennende aften :lol:

Rovfisk sitt bidrag var heller slunkent, ble for mye Braastad tenker jeg

tanglopper.jpg

Oddbjørn gjorde det litt skarpere med 4 mjød innabords.

Legg merke til den nydelige BAKGRUNNEN

gøyefeed.jpg

Hi...

Ja det er skikkelig bakgrunn... Øverst selvfølgelig...

Mvh Tommy Aarkvisla

Endret av Tommy...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmh....ingen fine kommentarer til ulldottene mine?? ;)

Er du heldig Tres Bien, så er det nok en eller annen laks som får sett "Short Pink Butt" flua di fra siden, og terges til ett kort og hardt hugg!

Herrlighet, om det er så vanskelig med den halen så skal jeg klippe av tuba!!!! Da SER laksen halen fra alle vinkler :)

Hva skal du bruke ulldottene til? Tror du at du kan få fisk på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender likegodt et bilde av min gulltube som skal brukes på lys cognac elv.

Går også utmerket på klar elv. Er en test, vet ikke om det funker (med bilde).

Kropp: Rød og gull holografisk tinsel. Kroppen belagt med 2-komp. epoxy ("glasskropp") som tåler slitasje.

Vinge: Undervinge hot oransje polarrev f.eks.

Overvinge blodrød tempelhund.

3-4 strå gullflash over, litt lenger enn vingen !

Kinn: Lange hvite jungle cock280120071854IakGBOBi351efqfrel.jpg?32

Jøss, det funka !

Men bildet ble litt uklart, originalen var mye skarpere.

Tips ??

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender likegodt et bilde av min gulltube som skal brukes på lys cognac elv.

Går også utmerket på klar elv. Er en test, vet ikke om det funker (med bilde).

Kropp: Rød og gull holografisk tinsel. Kroppen belagt med 2-komp. epoxy ("glasskropp") som tåler slitasje.

Vinge: Undervinge hot oransje polarrev f.eks.

Overvinge blodrød tempelhund.

3-4 strå gullflash over, litt lenger enn vingen !

Kinn: Lange hvite jungle cock191120061945iyfXxlB125XBVyoifu.jpg?12

Jøss, det funka !

Men bildet ble litt uklart, originalen var mye skarpere.

Tips ??

Har du stjålet flua mi!!??

Den samme med sølv i kroppen og litt bått i vingen er en killer også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stjålet flua mi!!??

Den samme med sølv i kroppen og litt bått i vingen er en killer også..

Nei, men du kan sende et bilde så får vi se hvor lik den er.

:(

Kanskje denne er mere lik ?280120071840MyRSCSCcdfwEICPHfH.jpg?95

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.