Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

takk for tips..:)

fluene skal i hovedsak brukes i orkla ja..

har som mål å fiske med bare selvbundede fluer neste år..:)

Kan anbefale deg å lage en egen tråd som heter Joakims fluebinderådtråd eller noe slik og legge ut for vurdering etter hvert som du binde og ønsker tips. Matz gjorde dette for et par år siden og han kom fort i siget og binder nå kjempefine fluer. Kanskje kan du søke opp tråden også og plukke opp noen av de mange tipsene han fikk underveis...

Edit: Siden du sikkert ikke er vant med søkefunksjonene osv her enda så søkte jeg den opp for deg: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...&hl=fluebinding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg å lage en egen tråd som heter Joakims fluebinderådtråd eller noe slik og legge ut for vurdering etter hvert som du binde og ønsker tips. Matz gjorde dette for et par år siden og han kom fort i siget og binder nå kjempefine fluer. Kanskje kan du søke opp tråden også og plukke opp noen av de mange tipsene han fikk underveis...

Edit: Siden du sikkert ikke er vant med søkefunksjonene osv her enda så søkte jeg den opp for deg: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...&hl=fluebinding

takk espen..:)

Her kommer flere fluer:)

03122008890.jpg

en flue jeg har STOR tro på etter sjøørreten i skumringen i nedre deler av orkla:

03122008886.jpg

:lol:

03122008879.jpg

03122008850.jpg

Dårlig kvalitet på bildene. har bare mobilkamera tilgjengelig får tiden.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fant noen nyttige tips i tråden min :) Hehe var artig og lese gjennom den igjen, lenge siden jeg har sett på den! Morro å se hvor mye man har utviklet seg siden den gang!

Synes fluene dine er fine, men noen av de var kanskje litt overdresset? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn noen få jeg også. (mulig jeg har lagt inn disse før, men....)

3735_s.jpg

"The Blue Norseman" dobbel 8

Krok: Dobbel 2 - 10

Tråd: Blå

Kropp: Først blå floss. Bindes inn ved krokøyet, surres bakover

og fram igjen og festes. Deretter bindes inn et

pearlflash tinsel ved krokøyet. Fukt den blå flossen

godt med lakk. Mens lakken er våt surres pearltinselet

bakover og tilbake og festes ved krokøyet. Deretter

lakkes kroppen på ny to ganger for og forsterke kroppen.

La tørke godt.

Kragehakkel: Klar blå hane eller høne. Surres rundt kroken før

vingen bindes på.

Underving: En liten bunt Blå rev, litt forbi krokbøyen.

Overving: Sort rev. Mellom det sorte legges et par strå sølv

ripple flash. Vingen skal være en halv gang lenger

enn kroken.

Hode: Sort.

"The Norseman" er en serie på 4 fluer. Foruten flua over, The Blue Norseman, består serien også av følgende fluer: The Silver and Blue Norseman, The Green Norseman og The Orange Norseman.

Fluene kommer her.

3740_s.jpg

"The Silver and Blue Norseman"

Krok: Dobbel 2-10

Tråd: Sort tykkelse 8.0

Kropp: Jeg former først kroppen av hvit bindetråd. Deretter bindes

ved krokøyet inn flat sølvtinsel. Surr tinselet bakover og

tilbake til krokøyet. Deretter bindes inn flat pearflash

tinsel. Legg på godt med lakk. Mens lakken er våt surres

pearlfashen bakover og fremover igjen og fest.

Deretter lakkes kroppen 2 ganger. La tørke godt mellom hver

lakking.

Hakkel: Klar blå hane eller høne kragebundet før vingen legges på.

Ving: Først en liten bunt blått revehår og et par strå silver

ripple flash. Deretter sort revehår. Vingen skal være dobbelt

så lang som kroken.

Sider: Små Jungle Cock fjær. (Valgfritt. Jeg bruker det ikke)

Hode: Sort.

3741_s.jpg

"The Green Norseman"

Krok: Dobbel 2-10

Tråd: Sort 8.0

Kropp: Bind inn ved krokøyet fluoriserende grønn floss. Surr denne

bakover og tilbake til krokøyet. Bind inn flat pearlflash ved

krokøyet. Legg på godt med lakk. Mens lakken er våt surres

pearlfashen bakover og fremover igjen og fest.

Deretter lakkes kroppen 2 ganger. La tørke godt mellom hver

lakking.

Hakkel: Klar grønn hane eller høne kragebundet før vingen legges på.

Ving; Først en liten bunt grønn rev og et par strimler grønn flash

og et par strå sølv ripple flash. Til slutt sort rev.

Vingen skal være dobbelt så lang som kroken.

Hode: Sort.

3742_s.jpg

"The Orange Norseman"

Krok: Dobbel 2-10

Tråd: Sort 8.0

Kropp: Bind inn ved krokøyet fluoriserende orange floss. Surr denne

bakover og tilbake til krokøyet. Bind inn flat pearlflash ved

krokøyet. Legg på godt med lakk. Mens lakken er våt surres

pearlfashen bakover og fremover igjen og fest.

Deretter lakkes kroppen 2 ganger. La tørke godt mellom hver

lakking.

Hakkel: Hot orange hane eller høne kragebundet før vingen legges på.

Ving: Først orange rev og et par strå gull ripple flash. Til slutt

sort rev.

Vingen skal være dobbelt så lang som kroken.

Hode: Sort.

I tillegg bruker jeg ofte denne flua, Blue Ross.

3743_s.jpg

"Blue Ross"

Krok: Dobbel 2-14

Tråd: Sort 8.0

Tag: Tynn oval sølvtinsel 3-4 tørn

Hale: Tippetfibre fra gullfasan 6-8 stk. ikke for lange.

Ribb: Smal embossed sølvtinsel. "Jeg bruker vanlig oval sølv)

legges kun over fremre kroppsdel.

Kropp: Bakre tredjedel embossed sølvtinsel. (jeg bruker vanlig

flat sølvtinsel)

Fremre totredjedel dubbes av klar blå selull (jeg bruker

underull av blå rev da denne er lettere og dubbe).

Hakkel: Klar blå hane.

Ving: Hvitspisset ekornhale (white tip)

Hode: Sort.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fant noen nyttige tips i tråden min :angry2: Hehe var artig og lese gjennom den igjen, lenge siden jeg har sett på den! Morro å se hvor mye man har utviklet seg siden den gang!

Synes fluene dine er fine, men noen av de var kanskje litt overdresset? :glare:

Takk får tips, kansje fluene er litt overdresset..:lol:

skal tenke på dette neste gang jeg bestemmer meg får snurre sammen noe.. :lol:

Rogna, likte alle fluene, men spessielt den siste..

Endret av JoakimL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææææ, samme mengde hår ville neppe virket ovredresset om an bandt dem på en tube av litt størrelse... Og er ikke sikkert de er noe særlig overdresset heller - måten bildene er tatt på kan lyve en hel del. Og jeg er heller ikke noe særlig tilhenger av de tynneste vingene så det kan ha noe med det å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om håret ikke er gredd/børstet gjennom en kam e.l kan selv den minste hårmengde svømme skralt. på en overdresset flue er dette ikke bra for å si det mildt.

Personlig børster jeg alt håret i kam for deretter børste de i en borrelåsbit rett etter jeg har klippet det av. Ikke noe klumpete hår da.

Ser at de fleste her inne har langt mer hår på fluene enn jeg selv velger. Dette kommer selvsagt an på hårtype og rase, men mange av fluene er for overdresset til at jeg ville brukt dem i mine elver.

En kar sa engang til meg at fluene begynte å bli brukbare når en var sikker på at en hadde for lite hår på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..., men i elvene dine må du jo også ha med deg åre om du skal ha vannet til å bevege seg, så ;-)

Men ja - tildels enig! Ser det på mange fluebindere - man begynner med mye hår, for det ser ofte slik ut på bilder og etterhvert som man fisker osv blir det gjerne tynnere og tynnere vinger med årene....

(Men ofte ser det ut på bildene som det er mye mer hår enn det er - driver og forsker med produkttelt og fluebilder om dagen og da får jeg et lys som gir mye riktigere bilde av mengden hår, men det er liksom ikke alle forunt å sitte med flere blitzer og en bøtte med utstyr bare for å få avbildet fluene mest mulig korrekt heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, den typen er prøvet etter både laks og sjøørret. Slik du har bundet den her, uten kroppshackel, blir det vel noe midt mellom Bomber og streaking caddis. Men jeg har ikke sans for hackelet. Mulig jeg tar feil. men jeg tror hackel slik det her er bundet i dette tilfelle vil medvirke til at flua legger seg på siden.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nye fluer Rusty Rat varianter.. :)

Ikke dumt. Ser du har problemer med å bestemme deg for om halen skal før eller etter tagen, men... ;-)

Begynt litt lang bak på den ene ellers er det veldig jevne og fine kropper og slett ikke dumme proporsjoner. Litt laksøl som du fjerner forsiktig med neglene uten problem - gjelder være stødig på hånda ved lakking og ytterst viktig om man bruker superlim - litt søling her lim trekker opp i vingen og ødelegger alt arbeidet.

Skal man pirke litt så er det litt ujevnt og lang avstand fremover på ribben på den nederste - ryddigere på den øverste...

Kommer seg det her... Vil anbefale bittelitt mer plass foran hodet så du har plass til knuten uten problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt. Ser du har problemer med å bestemme deg for om halen skal før eller etter tagen, men... ;-)

Begynt litt lang bak på den ene ellers er det veldig jevne og fine kropper og slett ikke dumme proporsjoner. Litt laksøl som du fjerner forsiktig med neglene uten problem - gjelder være stødig på hånda ved lakking og ytterst viktig om man bruker superlim - litt søling her lim trekker opp i vingen og ødelegger alt arbeidet.

Skal man pirke litt så er det litt ujevnt og lang avstand fremover på ribben på den nederste - ryddigere på den øverste...

Kommer seg det her... Vil anbefale bittelitt mer plass foran hodet så du har plass til knuten uten problemer...

hehe.. takk for tips, skal tenke litt på det med hodet neste gang;-)

har nok prøvd det med superlimet allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kanskje synes vi (jeg) er VEL kritiske, men regner med du er ute etter å få fluebindingen inn i fingrene og det gjør du ikke uten litt streng kritikk. Fluene dine vil selvsagt fange fisk i massevis, men det er ut fra et "perfeksjonistisk" bindeutgangspunkt vi gjerne kommer med kritikken...

Jeg hadde gjerne hatt et og annet å påpeke angående egne fluer også om jeg skulle bedømme de over samme malen som vi gir deg kritikk.

Dette bare så du skjønner at det nesten vil bli litt småpirk uansett hvor bra du binder og at det ikke er vodnt ment. Tror jeg spesifiserte det samme i Matz sin bindetråd en gang...

Du vil kanskje synes vi (jeg) er VEL kritiske, men regner med du er ute etter å få fluebindingen inn i fingrene og det gjør du ikke uten litt streng kritikk. Fluene dine vil selvsagt fange fisk i massevis, men det er ut fra et "perfeksjonistisk" bindeutgangspunkt vi gjerne kommer med kritikken...

Jeg hadde gjerne hatt et og annet å påpeke angående egne fluer også om jeg skulle bedømme de over samme malen som vi gir deg kritikk.

Dette bare så du skjønner at det nesten vil bli litt småpirk uansett hvor bra du binder og at det ikke er vodnt ment. Tror jeg spesifiserte det samme i Matz sin bindetråd en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kanskje synes vi (jeg) er VEL kritiske, men regner med du er ute etter å få fluebindingen inn i fingrene og det gjør du ikke uten litt streng kritikk. Fluene dine vil selvsagt fange fisk i massevis, men det er ut fra et "perfeksjonistisk" bindeutgangspunkt vi gjerne kommer med kritikken...

Jeg hadde gjerne hatt et og annet å påpeke angående egne fluer også om jeg skulle bedømme de over samme malen som vi gir deg kritikk.

Dette bare så du skjønner at det nesten vil bli litt småpirk uansett hvor bra du binder og at det ikke er vodnt ment. Tror jeg spesifiserte det samme i Matz sin bindetråd en gang...

Du vil kanskje synes vi (jeg) er VEL kritiske, men regner med du er ute etter å få fluebindingen inn i fingrene og det gjør du ikke uten litt streng kritikk. Fluene dine vil selvsagt fange fisk i massevis, men det er ut fra et "perfeksjonistisk" bindeutgangspunkt vi gjerne kommer med kritikken...

Jeg hadde gjerne hatt et og annet å påpeke angående egne fluer også om jeg skulle bedømme de over samme malen som vi gir deg kritikk.

Dette bare så du skjønner at det nesten vil bli litt småpirk uansett hvor bra du binder og at det ikke er vodnt ment. Tror jeg spesifiserte det samme i Matz sin bindetråd en gang...

Det at dere kommer med tips/ råd om hva som kan gjøre fluene bedre er jeg bare takknemmelig får.

Det var jo derfor jeg bestemte meg får å legge inn fluene her.

slik at andre kunne hjelpe meg med å gjøre fluene bedre..:blush:

så tidligere i denne tråden hvor mye dere har hjulpet max_fishing, og jeg så også på tråden til matz

så du må bare fortsette å "Pirke" ;)

Endret av JoakimL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To red butt tuber

Fine fluer! Blir gode siluetter av slikt. Ikke for å pirke, men du vet at det er vanligere å ha Jungle Cock på fluene enn å ha fluene på Jungle Cock? ;-)

Skal komme med et tilleggstips som alle nye bindere av fluer for elv kan ta med seg og som jeg har benyttet og lært mye av.

Det er å ta med seg en del fluer til en elv eller bekk i nærheten, binde de på en snørestump, holde de i strømmen og se hvordan de oppfører seg i både rolig og hard strøm. Her kan man lære seg mye nyttig angående fluene, hvordan forskjellige hår og fjær oppfører seg og om man kan gjøre ting anderledes. F.eks vil man erfare at tynne vinger legger seg som en strek, man vil se hvordan vinger som ikke er tapert i høyde og lengde kan "kollapse". Man vil se at små fluer med stort hackle kan kjøre at fluen roterer eller går oppned osv. Mye nyttig å plukke opp, spesielt før man f.eks setter i gang binding av en haug med like fluer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.