Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

Det der er Chinese boar bristles - altså villsvinbust og ville dermed trolig vært det grøvste tempelhundhåret du noensinne har sett ;-). Materiale hovedsaklig benyttet i Pot Belly Pig (PBP), men jeg bruker det nå også i Francis-variantene mine da dette er hår som ikke knekker på samme måte som om man bruker hacklestammer. Fine å binde inn også da de er ovale riktig vei og de fleste hårene har en naturlig bøy slik at du får en fin sving på de og dermed også mer bevegelse i vannet i form av pulsering. I tillegg er hårene splittet i endene så man får en fin liten "dusk" der...

På PBP bruker jeg 4-5 slike spredt pent i bredde i halen og sper i med en liten bunt fin bucktail eller annet gunstig hår som geit over sammen med noen strå crystal flash...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det kommer stadig noe nytt. Heldig vis blir man aldri utlært. Men førsteinntrykket var geit med en halvgardering på tempel. Der bomma jeg skikkelig. Ble nok litt lurt av at det var fotografert så tett på.

Men materialet du nevner har jeg faktisk aldri hørt om. :)

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er fort gjort å bli lurt av bilde. Du vil få en god formening over hvor grov disse hårene faktisk er om du sammenligner dem med enkeltstrå du ser i halene på f.eks den blå nede til høyre - de blå stråene du ser i halen på denne er bucktail - og som du ser er det forholdsvis mye grøvre enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kompis "en butikk nordpå", så jeg gjetter på Parabolflua eller Grandes Fluefiske. Ellers vet jeg en var inne og handlet på Nordisk her om dagen og kjøpte sort, men vt ikke om de kommer i denne utgaven - jeg har mine fra Foxy-Tails

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lese hans tanker. Han har bladd litt tilbake og myset på de forskjellige fluemønstre. Og her fant han omtrent en tro kopi av det han bruker mye (red butt). Og som han har tatt ett par lakser på i sin lange "karriere". :D

Regner med at han likte denne :)

Men denne flua har nok mange laks på samvittigheten ja. Svart flue med rødt i stjerten har jeg også meget sans for. Har hatt hell og lykke med disse mange ganger :) Men da bundet på en forholdsvis liten treble, med halvt sølv og svart i kropp. Og istedet for rød butt bruker jeg rød hale. Bruker noen strå med korte marabou i halen for at den skal være meget livlig i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redbutt lager du av hvilken som helst sorte eller lignende flue ved å tre en knallrød perle på fortommen før du knyter på kroken... ;-) Luringtriks som forvandler en flue på sekunder - du kan binde førre mønstere og likevel ha mange varianter - knall krønn perle, knall orange osv... Om du ikke er virkelig kreativ med litt vid slange fordrer det riktignok å fiske med fritthengende krok, men det gjør jeg en del likevel.

Kan jo slenge på tilsvarende tips i andre enden av fluen: Om du tar noen koner i forskjellige farger og størrelser og smelter i innertube i dem (for senebeskyttelse da det er bedre å ha en innertube i plast mot snøret enn kanten på en metallkone), så kan du enkelt få både frontvektet tuben din om det trengs og du kan også få en farge du har tro på i farten. I tillegg kan det være den lille ekstra vekten og balansen som gjør at tuben din ikke striper i overflaten om det er et problem... Der det er tillatt kan du jo tre på flere koner i front også dersom du for noen kast trenger en ekstra tyngde

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en variant av Lawson,synes det er et fint mønster.

1301200901447c90d07e6e4540838a.jpg?85

Tag.Oval gulltinsel og oransj antron.

Hale.oransj antron.

Kropp.Flat gulltinsel og svart dubbing.

Rib.Oval gulltinsel.

Hackel.oransj hane.

Vinge.først en bunt svart rev.så noen strå angel hair gull,så en bunt svart rev med noen strå ving`n flash over,farge rainbow så en liten bunt svart rev.så tre påfugelherl til topping.

Kinn jungel cook.

Fronthackel.svart schalappen.

Hode svart.(ikke lakket her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper han sier det fordi det i enkelte elver ikke er lov og fiske med fortyngede fluer ;)

Ja, ettersom jeg ikke har helt oversikt over reglementet i alle elvene tok jeg det lille forbeholdet der....

Fin flue igjen s-e-sten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Burde være fin på svakt farget elv den der sten.

Har fått tak i en død hegre som ble funnet påkjørt. Har ribbet den for fjær så det lukter tubefluer og speyfluer lange veien av dette. Bleke og fargepulveret er klart så nå mangler bare motivasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde være fin på svakt farget elv den der sten.

Har fått tak i en død hegre som ble funnet påkjørt. Har ribbet den for fjær så det lukter tubefluer og speyfluer lange veien av dette. Bleke og fargepulveret er klart så nå mangler bare motivasjonen..

Kjør på Erik lenge siden du har lagt inn ei flue her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd dette eller vanlige hacklestammer på riffling tuber?

Fikk sett noen slike riffling tuber hos en fiskekompis i sommer. Var ganske stilig. :)

Har laget noen, men mangler bilder.

Ja har prøvd både villsvin og hacklestammer på rifflings: det funker! Hacklestammene jeg brukte knakk rimelig raskt, så blir nok å satse på villsvin fremover. Men bruker også "vanlige" rifflingtuber med hår av rev, ekorn eller kalv! Virker som alt funker :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.