Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Laget en enkel kreasjon mens jeg smakte på en ny konjakk.

Har ikke noe navn på den, ble bundet på fri fantasi.

Krok: Sprite dobbel 2/0

Tag: Gull tinsel Medium

Tip: Rød flat floss

Hale: Tuppen av hot orange spey hackle

Butt: Påfugleherl

Kropp: 1/2 med hammret gull tinsel 1/2 Rød flat floss

Ribbing: Oval gulltinsel no18

Undervinge: Lysebrunt geithår

Overvinge: Orange rev iblandet sølvflash(i mangel av gullfalsh)

Fronthackel: Orange hane hackel

Hode: rødt

96235_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar meg en kveldskonjakk i morgen å binder den som tube;)

Ja gjør det, det gjør æ å :) Alt bli så my likar da. Hvilken inspirasjon man får, tror nesten at det er sommer igjen. Holder nå på å styre jeg også nå på fluefronten i halvørska, men det tar sin tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud: Orka ikke quote med så mange bilder. Men hva er vitsen med sølvtinsel forran på hodet? Den var ny for meg.

Sølvtinselet i hodet er inspirert av en del Kola-mønstere jeg kom over for en tid tilbake. Synes det gir et lite ekstra sting til fluene. Men hva er vitsen med det? Hmmmm ikke godt å si, de aller fleste laksefluer inneholder en rekke elementer som det antakeligvis er liten vits i da det stadig blir tatt laks på de enkleste fluer med få komponenter, men det er jo moro å binde fluer som ser spreke ut... Men jeg har da troen på det - blir som å ha troen på et farget hode eller en farget kone på tuber. Det blir et ekstra blikkfang... Og det kan jo være akkurat det som trigger på trege dager til neste sesong... Har du ingen slike så finner du jo ikke DET ut... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvtinselet i hodet er inspirert av en del Kola-mønstere jeg kom over for en tid tilbake. Synes det gir et lite ekstra sting til fluene. Men hva er vitsen med det? Hmmmm ikke godt å si, de aller fleste laksefluer inneholder en rekke elementer som det antakeligvis er liten vits i da det stadig blir tatt laks på de enkleste fluer med få komponenter, men det er jo moro å binde fluer som ser spreke ut... Men jeg har da troen på det - blir som å ha troen på et farget hode eller en farget kone på tuber. Det blir et ekstra blikkfang... Og det kan jo være akkurat det som trigger på trege dager til neste sesong... Har du ingen slike så finner du jo ikke DET ut... ;-)

Spurte fordi det så spitzy ut, må prøves ut her i gården:) Pen pynt! Lakkerer du over tinselet å? klar lakk helt fremst og farget lakk innerst for å få en fin overgang mellom hode og tinsel?

Endret av Pæta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar lakk hele veien over tråd og tinsel. Bruker nesten alltid kun klarlakk (eller superlim) og varierer heller farge på tråden til fluene som skal ha farget hode. Kun en sjelden gang jeg bruker farget sort eller f.eks rød lakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar lakk hele veien over tråd og tinsel. Bruker nesten alltid kun klarlakk (eller superlim) og varierer heller farge på tråden til fluene som skal ha farget hode. Kun en sjelden gang jeg bruker farget sort eller f.eks rød lakk...

:) Jeg er så glad jeg ikke trenger å binde en eneste flue til Finnamrk til sommeren. Jeg ta kun med borrelås som dras over noen fluebokser!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekka sammen noen fluer som har brent seg inn i hjernebarken fra barndommen av.

1. er Heggli variant bundet med gullkropp. Min favoritt til SØ. Den jeg har fått flest, og den største på

96330_s.jpg

2. Så er den en Gullnøkk variant, går ikke an å ha vokst opp i Namdalen uten å ha fisket med denne.

96331_s.jpg

3. Siste er Thunder & Lightning, fenget pga navnet husker jeg men også en fin flue til namdalsfiske

96332_s.jpg

Fleste lagt inn litt egne virer. Har forkjærlighet for de klassiske mønstre.

Droppet kinn på disse pga en raskt krympende JC nakke.

Endret av Pæta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer! Har sansen for disse sparsommelig dressede fluene, de er erfaringsmessig giftige! Du blir nok en skummel mann i Stj.elva i 2010, Pæta :rolleyes:

Samme her, i allefall hvis vingen er av ekorn hår som er så stivt og tykt fra før, selv om de myker seg opp vesentlig etter en del kast i elva.

Krysser fingra for en bedre sesong i 2010. Skal i allefall binde nok fluer i vinter, og droppe panikk bindinga som i fjor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vært litt stillstand her i det siste så jeg slenger ut et bilde til inspirasjon (selv om selve mønsteret er presentert noe lengre opp)...

4232778819_53d3fdcbbd.jpg

Nydelige fluer det der ja.

legger inn et bilde av en silver docktor(variant)

http://www.fotoknudsen.no/archive221/201020051655081V2W718J4CmNIYJb6EO3RC/medium/20012010080934553c88915f480bb5.jpg?7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var liksom planen, så håper det ja....

Fluen er pønsket ut over noe tid - først lagde jeg en solskinnsversjon med blank bakkropp og uten sort overvinge (kun grønn isbjørn og et par grønne flash), så en mørkere versjon med sort bakkropp som skulle være mer til mer allmenbruk, men så satt jeg og en fluebindekollega og kikket på den og pønsket litt og fant ut at det var helt klart at denne skulle ha grønn bakkropp. Han fikk i oppgave til fluebindekvelden i går å døpe den og den har nå fått navnet The Green Butler.

Hele oppskriften er:

Krok: Sort

Bindetråd: Sort

Tag: To tørn med oval sølvtinsel (Tilpasset fluestørrelsen

Hale: Hvite fluororfibre

Kropp: Olivengrønn floss på bakre halve og grønn/sort IceDub på fremre halve

Rib: Oval sølvtinsel en størrelse ned ifht tag

Fronthackle: Lys grønt grizzlyhackle

Vinge: Sparsomt med grønn isbjørn, 2 doble strå med grønn Crystalflash micro, sort Extra Select Craft Fur (evt geit, rev, tempelhund osv etter ønske om svømmeegenskaper)

Hode: Sort med to tørn oval sølvtinsel i front.

Godværsvarianten er identisk med unntak av at olvien bakkropp er byttet ut med sølvtinsel og at sort overvinge er droppet til fordel for litt mer grønn isbjørn enn i denne utgaven. Og så er den bundet på sølvkrok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her har du til Gaulalaksen, Mao:

(Klikk for større utgave)

4314956328_6267f1f546.jpg

Ellers har du en variant jeg har meget stor tro på og som er ny av året her:

4314222623_3b20540b60.jpg

Forsåvidt ikke ulik en del eksisterende mønstere, men den er nøye gjennomtenkt og utpønsket den her. Nå har vi litt klarere vann her enn i den gjødselbekken i Trøndelag som Mao fisker i, men den kan jo plukkes frem på de klareste og fineste dagene også der ;-)

For de litt mørkere dagen og kveldsfisket kan du jo forsøke denne:

4314223295_5f4b4a7d85.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt, knallfine fluer det der må jeg si. Likte spesielt godt den nederste, den var faktisk svært lik en jeg har hatt hell med flere ganger på enkeltkrok langt uti sesongen. På klar og fin elv. Dette er helt klart rette medisin på augustlaks også i Gaula :) Så det er da håp Mao-glunten, det er bare å begynne å binde flugguer. Men ikke kom med slike på åpningen da er du snill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par til mens vi er i siget da. Alle finnes i enda større utgave dersom du klikker på bildet:

4314224329_8bbcc0bbfe.jpg

4314225155_9113cebd6b.jpg

4314961582_5d131a8631.jpg

4314226155_86e40cbf18.jpg

Godværsutgaven av The Green Butler som er omtalt noe lengre opp:

4314225595_617c377eaf.jpg

Og så en liten samling med luringer:

4314963160_09d49553c9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.