Gå til innhold
Fiskersiden

Fluemønstre til neste sesong


ErikR
 Share

Recommended Posts

6, 8, 10 og 12 i Esmond Drury

Godværsflue den hvite, men årets siste laks tok en slik i godt overskyet vær på avslutningsdøgnet....

Ellers bryter jeg gjerne med det som normalt skal fungere og tester alt av fluer under alle slags forhold. Mer enn en gang har jeg fått på en stor tube fisket sakte med synk når forholdene tilsier små fluer på flytesnøre med stor fart. Resultatene sniker seg inn i hjernebarken et eller annet sted og er nok med bevisst eller ubevisst når enkelte fluer plukkes ut av boksen fremfor en annen på gitte forhold.

Kommer til å legge ut siste tids fluer med materialliste osv på hovedsidene om ikke alt for lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Flotte fluer som vanlig, Espen!

6, 8, 10 og 12 i Esmond Drury

Bestilte opp en større ladning av Esmond D. før jul hos Grandes, tenkte jeg skulle prøve dem ut denne sesongen. Hvordan er erfaringene med disse? Kroker de noe bedre, eller er det hipps om happ?

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har i hvertfall den klare fordelen av at krokspissen er vinklet utover. En jeg kjenner som har testet en god del med dette mener at han på disse kroker uavhengig av om han slipper bukta eller ikke. Jeg mener det kommer av den utovervinklede krokspissen som ikke trenger rare draget i snora for å feste tuppen - når det da strammer opp drar den seg godt fast. Jeg er noe usikker på hvor kroken da pleier feste seg for han, men han mener i hvertfall at det er medisinen for seg. Av noe av den samme grunnen sliter han med å kroke på enkletkrok, noe jeg ikke har hatt noe særlig problem med da jeg slipper bukta (i hvertfall når laksen tar pent). Jeg som slipper bukten kroker nesten alltid i munnviken med enkel og dobbel og dobbelkroken sitter nesten alltid opp ned og fester i øvre kjevebein.

Tenkte forøvrig jeg skulle innom hos Grande når jeg skal til Kirkenes snart - tror det er fare for å ryke på en solid bunke bindematerialer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har bidratt med noe her. Prøver meg med en hot orange tube.

Hva synes dere? :D

510120_640x480.jpg

Tag: Gull miniflatbraid

Butt: Hot orange fluoro fiber

Hale: Hot Orange fluoro fiber

Butt2: Sort ice dubbing

Ribbing: Kobber miniflatbraid

Ribbing: Oval gulltinsel (fester kroppshacklet)

Bakkropp: Holo gull flatbraid

Fremkropp: Orange/kobber angel hair

Kroppshackle: Hot orange hane

Underving: Orange crinckle mirrorflash, hot orange tempelhund, gliss'n glow, angle hair i div farger

Fronthackle1: Hot orange høne

Overving: Sort tempelhund

Fronthackle2: Sort whiting american rooster saddle

Hode: Gull conehead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bidra litt jeg også da :P

98470_s.jpg

Den eneste flua jeg kjente fisk på i Orkal i fjor sommer. Og den skal garantert prøves igjen :) . Dette er en videreutvikling av en flue som har fungert meget bra i Driva (Oppdal). Den ble døpt "Kræssvegflua" etter at en jeg snakka med på telefon fra Rissa skulle fiske i Driva i begynnelsen av 2000- tallet. Jeg sa hvilke farger han burde ha i flua og hvor han skulle fiske. Han komponerte da en flue som han fikk en laks og en sjøaure på. En kompis som var oppsyn traff på han det døgnet han var der og fikk flua han hadde tatt fiskene på. Etter det har jeg gjort noen forandringer på den og den har tatt mange laks i Øvre Driva. Hvis det er noen fra Rissa som føler seg truffet av historien så ta gjerne kontakt. Hadde været artig å snakke med deg igjen. Ble en meget bra flue ut av en telefonsamtale :)

Som sagt så har jeg forandret litt på den og ikke minst bundet den på tube sist sesong. Laksen i Orkla var der den men umulig å få til å henge. Akkurat det fikk jeg inntrykk av at jeg ikke var alene om. Var en rar sesong sånn sett.

Tube: Blank yttertube og sort innertube

Kropp: ½ Mirage tinsel (UTC) og ½ salmo supreme hot lime

Ribb: Oval sølvtinsel

Undervinge: Mirage opal (4 strå) + krikle mirror flash (4 strå)

Mellomvinge: Miks av rød gul og blå rev

Overvinge: Sort rev

Front hackle: Whiting silver doctor blue chickabou

Cone: :Turbo Cone xs

En til :)

98471_s.jpg

Denne ble bundet etter at jeg snakket med en kompis som fisker mye i Orkla. Mye flash og lik Green Highlander sa han :) . Etter at den ble skapt (tja sikkert noen som har bundet noe sånt før og det er jo tross alt bare en variant av Frødin sin Greenlander ) har den hatt suksess i både Orkla og Beiarn.

Tube: Chartreuse ytter- og innertube

Kropp: 1/3 Mirage tinsel (UTC), 1/3 flatbraid fluo gul og 1/3 Ice dub caddis green

Ribb. Oval sølvtinsel

K.Hackle: Badger hane

Undervinge: Mirage opal (4 "strå") + krikle mirror flash (4 "strå")

Mellomvinge: Først gul så chartreuse og deretter rød rev. Over dette noen strå angle hair polar ice

Front hackle: Badger hane

Overvinge: Sort rev

Topping. Påfuglherl

Sider: Jungel Cock

Hode: Chartreuse cone (tungsten)

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bidra litt jeg også da :)

98470_s.jpg

Den eneste flua jeg kjente fisk på i Orkal i fjor sommer. Og den skal garantert prøves igjen :D . Dette er en videreutvikling av en flue som har fungert meget bra i Driva (Oppdal). Den ble døpt "Kræssvegflua" etter at en jeg snakka med på telefon fra Rissa skulle fiske i Driva i begynnelsen av 2000- tallet. Jeg sa hvilke farger han burde ha i flua og hvor han skulle fiske. Han komponerte da en flue som han fikk en laks og en sjøaure på. En kompis som var oppsyn traff på han det døgnet han var der og fikk flua han hadde tatt fiskene på. Etter det har jeg gjort noen forandringer på den og den har tatt mange laks i Øvre Driva. Hvis det er noen fra Rissa som føler seg ”truffet” av historien så ta gjerne kontakt. Hadde været artig å snakke med deg igjen. Ble en meget bra flue ut av en telefonsamtale ;)

Som sagt så har jeg forandret litt på den og ikke minst bundet den på tube sist sesong. Laksen i Orkla var der den men umulig å få til å henge. Akkurat det fikk jeg inntrykk av at jeg ikke var alene om. Var en rar sesong sånn sett.

Tube: Blank yttertube og sort innertube

Kropp: ½ Mirage tinsel (UTC) og ½ salmo supreme hot lime

Ribb: Oval sølvtinsel

Undervinge: Mirage opal (4 ”strå”) + krikle mirror flash (4 ”strå”)

Mellomvinge: Miks av rød gul og blå rev

Overvinge: Sort rev

Front hackle: Whiting silver doctor blue chickabou

Cone: :Turbo Cone xs

En til :)

98471_s.jpg

Denne ble bundet etter at jeg snakket med en kompis som fisker mye i Orkla. Mye flash og lik Green Highlander sa han :) . Etter at den ble ”skapt” (tja sikkert noen som har bundet noe sånt før og det er jo tross alt ”bare” en variant av Frødin sin ”Greenlander” ) har den hatt suksess i både Orkla og Beiarn.

Tube: Chartreuse ytter- og innertube

Kropp: 1/3 Mirage tinsel (UTC), 1/3 flatbraid fluo gul og 1/3 Ice dub caddis green

Ribb. Oval sølvtinsel

K.Hackle: Badger hane

Undervinge: Mirage opal (4 "strå") + krikle mirror flash (4 "strå")

Mellomvinge: Først gul så chartreuse og deretter rød rev. Over dette noen strå angle hair polar ice

Front hackle: Badger hane

Overvinge: Sort rev

Topping. Påfuglherl

Sider: Jungel Cock

Hode: Chartreuse cone (tungsten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenlander varianten din minner om ei flue jeg fisker mye med.

For ei enda lysere flue til klarelv bruker jeg hvit undervinge, chartreuse mellomvinge og sort over. Samme kropp og silver badger hackle. Denne føler jeg er litt mindre synlig for laksen, kommer litt "raskere" på luringen :angry2:

Ellers mye flotte fluer her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For om mulig å inspirere folk til å legge ut bilder av sine fluer i denne tråden foreslår jeg at jeg lodder ut en Wheatley flueboks i aluminium. Jeg foreslår en løsning der man får ett lodd pr flue lagt ut som inkluderer full materialbeskrivelse. Hva sier dere?

Om dere er riktig flinke så skal jeg sette i noen fluer fra eget utvalg til vinneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å glemme sorgen over å ikke ha vært heldig i altatrekningen og få fart i denne tråden igjen ;) og muligens vinne en flueboks!

99581_s.jpg

Flua er bundet på en blå plasttube fra eumer str large

Tag: Bill's Bodibraid Platinum

Butt: Svart ull

Kropp: Bill's Bodibraid platinum (med lim under)

Undervinge 1: Hvit rev, noen strå Wing'n Flash uv pearl

Hackle1: blå høne

Mellomvinge: blå arctic sheep

Hackle 2: Mallard

Overvinge: svart arctic sheep

Hode: conehead i sølv

Endret av Hedde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo faktisk ikke så vanskelig å legge ut bilder her ;), så jeg hiver på et par til:

99583_s.jpg

Tube: klar

Tag: Fl rosa ulltråd

Hale: "knaillrød" antron

Kropp: bakre halvdel Bill's Bodibraid sølv, fremre del: Ice dub UV black

Kroppshackle på fremre del; svart hane

Ribb: oval sølv

Undervinge: Svart rev, og noen strå rainbow flash (husker ikke merke)

Fronthackle: svart shlappen

Overvinge: svar rev

Sider: grizzly hane

Topping: 4 påfuglherl

Hode: sølv conehead

99582_s.jpg

Klar plasttube

Tag: sølv Bodibraid

korpp: Blå bodibraid

Kroppshackle: Blå hane

Ribb: oval sølv

undervinge: svart rev, og noen strå rainbow flash

Fronthackle: Orange høne

Overving: svart rev

Hode: sølv conehead.

Kan selvfølgelig velge å ha jungelcock som kinn på denne, iallefall om du ønsker storlaks!

Flott! Digger minituber... Grattis med første lodd i trekningen...

Samme her ;)

Du har oppvakte øyer og ser at tuben er kort, selvom jeg glemte å nevne tubelengden. den er på totalt 1 tomme (2,5 cm)

99586_s.jpg

Noen "oransje hissige jævler"

99584_s.jpg

99585_s.jpg

Disse har jeg laget i ulike tubelengder, fra ca 2 cm til nesten 4cm.

Beskrivelse:

Tube: Eumer orange, str large

Tag: Gudebrod metallicbraid Copper

Bakre hackle/butt: Orange grizzly hane

Her har jeg variert litt og på de største/fyldigste har jeg også bundet inn litt hot orange rev (spissene) og litt wing'n flash copper

Jeg har også på noen bundet inn grizzly hacklefjær stikkende skrått bakover fra oversiden og/eller metallic oliven grizzly sililegs.

Kropp: icedub copper, børstet ut

Ribb: oval gull

Kroppshackle: grizzly hot orange hanenakkefjær ( bare på det største og fyldigste)

Sider: grizzly hot orange hanefjær og/eller metallic oliven grizzly sililegs.

Vinge: orange rev og copper flash

hackle: Grizzly got orange hanenakke (og på de største: de røde "hacklefjærene" på gullfasan kroppsskinn)

Hode: conehead/monsterconehead i hot orange eller gull

"øyesunrays"

99591_s.jpg

99590_s.jpg

Tube/kropp: klar plast eller aluminium

undervinge: har variert med undervinge av rev eller SF flash blend i svart, gul, grønn, grå, hvit, oransje.. osv

Overvinge: svart rev

Topping: påfugleherl

sider: grizzly hanenakkefjær i natur, gul, grønn eller rosa

Hode: svart bindetråd med H&H "flat stick on eyes" i sølv, gull eller grønn prismatic, forseglet med epoxy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte Grizzly-fjær du har. Fant en butikk med godt utvalg i enkelte farger for litt siden og handlet det som var, men mangler fortsatt en del farger. Kan du si noe om hvor du har handlet evt type? De ser nemlig fyldig og fine ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Espen Ørud' date='30 januar 2010 - 15:09' timestamp='1264864193' post='570302'

Hvor kjøper du disse krokene?

Her oppe i trønderland har æ ikke funnet de!!!

J.P

Og så en liten samling med luringer:

4314963160_09d49553c9.jpg

Og så en liten samling med luringer:

4314963160_09d49553c9.jpg

Hei

Hvor får du tak på de krokene?

Prøver å finne i her oppe men har ikke lyktes enda, er det mulig å betille de via nett?

J.P

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet de på Kleven Jakt og Fiske i Hammerfest. Det er nok ikke umulig at de sender om du ringer de, men jeg husker ikke hvor stort utvalget var da jeg handlet. Det er ikke umulig du kan finne de på Grandes Fluefiske på nett f.eks. vet jeg hadde en diskusjon med Grande om de krokene, men husker ikke om vi kom til at han hadde de eller ikke. Det ble nemlig noen timer prat og fiske og utstyr og ikke så lett å skille det ene temaet fra det andre nuh i etterkant ;-). Kleven fungerer jo som grossist for store deler av Nord-Norge også så det er ikkee umulig de kan svare på hvilke andre butikker som evt skal ha det inne heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har i hvertfall den klare fordelen av at krokspissen er vinklet utover. En jeg kjenner som har testet en god del med dette mener at han på disse kroker uavhengig av om han slipper bukta eller ikke. Jeg mener det kommer av den utovervinklede krokspissen som ikke trenger rare draget i snora for å feste tuppen - når det da strammer opp drar den seg godt fast. Jeg er noe usikker på hvor kroken da pleier feste seg for han, men han mener i hvertfall at det er medisinen for seg. Av noe av den samme grunnen sliter han med å kroke på enkletkrok, noe jeg ikke har hatt noe særlig problem med da jeg slipper bukta (i hvertfall når laksen tar pent). Jeg som slipper bukten kroker nesten alltid i munnviken med enkel og dobbel og dobbelkroken sitter nesten alltid opp ned og fester i øvre kjevebein.

Tenkte forøvrig jeg skulle innom hos Grande når jeg skal til Kirkenes snart - tror det er fare for å ryke på en solid bunke bindematerialer da.

Hei og takk for tipset med den spoertsbutikken i Hammerfest, Kleven sport.

Ringte opp og alt ser ut til å ordne seg, og æ får tak på de krokene.

Har samme erfaring med kroking som du beskriver her. de er utrolig gode og etter min erfaring mye bedre gods i de! De er utrolig skarpe selv etter lang tids bruk og ett å annet slevkast!

J.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hvorfor får jeg ikke fram bilde.Hva gjør jeg galt, noen som kan hjelpe?

Vet ikke - jeg klippet inn linken etter å ha trykket "sett-in-bilde-knappen" og det ser ut til å fungere...

Du kan evt forsøke fjerne det som står etter jpg i linken, normalt et spm-tegn og et tall - det kan hende sikkerhetssystemet i forumet ikke er så glad i linker som ikke ender på jpg, gif osv da man kan scripte dn type linker. Jeg kommer uansett rundt sikkerhetstiltakene som admin så for meg funket det med begge deler når jeg testet nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.