Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første havabbor på fiskersiden


nisse
 Share

Recommended Posts

Som en travel småbarnsfar er det sjelden jeg har mulighet til ei hel fiskehelg. Men i helga som var hadde jeg fått fri til fiske og øl. Kom til Lyngdal fredag ettermiddag og åpnet ei øl. Målet for helga var sø over 2 kg og (inspirert av fs sin havabborkonk) en havabbor. Så var vi klare for fiske. Ordnet utstyr og gikk ned til båten. Klarte selvfølgelig ikke å vente, så jeg tok et kast fra brygga. Da satt den første SØ, ca 500 g.

Tøffa utover og hadde fiska i ca 10 min når neste sø satt, ca 300 g. Ytterligere noen min senere satt turens

største sø, 960g. Så ble det stille lenge, før vi fikk etpar små på ca 300. Litt skuffende etter en kjempestart, men var brukbart fornøyde. Så ble det mye øl og dårlig humor.

Neste dag er vi stappfulle av optimisme og drar ut igjen.

52832_s.jpg

Holdt på etpar timer med kun en sø på 500 g som resultat. Nå var tydeligvis seien kommet inn i fjorden, for det beit i et sett. Alle var ca 300g, og de var virkelig plagsomme. Vi prøvde å dorge på godstedene, men der var det bare sei som beit på hele tiden. Så var det noe stort på, spenninga øka. Men det var også bare en sei, bare mye større, rundt 2 kg.

Så ble vi leie, og tok en pause på ei brygge. Der satt faktisk krabbene helt i overflata, og vi kunne plukke dem.

52833_s.jpg

Etter ei stund fortsatte vi, men nå var det dårlige greier. Kjørte inne på ei langgrunn strand for å slippe all seien. I mørkninga begynte det å vake litt, og vi fikk en sø på 800g. Ikke lenge etter biter det igjen, og i mørke ser vi at det er en blank fisk og begynner å banne over sei igjen. Men så så vi at det var en: HAVABBOR!!!

Gleden var stor da ja. Ikke verdens største men alikevell.

52834_s.jpg

Jeg har flere bilder, men de er på kameraet til kammeraten min, så jeg må bare få de.

Det plaska litt rundt båten når vi dro den inn, så det kan ha vært flere der, men det blei ikke mer. Ikke lenge etter ga vi oss og drakk forholdsvis store mengder alkohol.

Fornøyd med helga, men litt skuffa over sø og meget lei av småsei.

52896_s.jpg

Her er mann glad til tross for størrelsen, da det starta med fisk med en gang.

Hadde etpar bilder til av etpar sø. Ser at jeg har MYE å gå på når det gjelder posering. Istedenfor det

gamle holde-fisken-ut-fra-kroppen-så-den-ser-stor-ut trikset knuger jeg den her innat meg så det ser ut som jeg skal amme fisken. Dette var turens største, så det var ikke så voldsomt.

52897_s.jpg

Grunnet kraftig indoktrinering etter etpar år med lesing av fiskersiden svømmer alle videre rundt lyngdal. Så dere som diskuterer c and r har iallefall fått påvirka en person. Sikkert flere også, så det har absolutt noe for seg.

Endret av nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangsten.

Du har nå inspirert meg til å ta en havabbor tur i disse forkommende dager for å prøve lykken. Jeg fikk mine første to i fjor på en dorget wobbler i september men de var utrolig vanskelig å få på flue. Kanskje i år?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangsten.

Du har nå inspirert meg til å ta en havabbor tur i disse forkommende dager for å prøve lykken. Jeg fikk mine første to i fjor på en dorget wobbler i september men de var utrolig vanskelig å få på flue. Kanskje i år?!!

Takk for det, er den kommet til Lyngdal er den vel gjerne kommet til Mandal også. Når det gjelder flue veit jeg ikke, men der vi fikk var det langgrunt og mulig å vade ut iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.