Gå til innhold
Fiskersiden

Flue til horngjell


FishingBUDDY
 Share

Recommended Posts

Lurte på en ting. Kan det være lurt å fiske med liten tubeflue med treblekrok for å øke sjangsene til å ta horngjell på flue? Idag var eg og skulle fiske SØ men hadde masse horngjell etter som hugget vilt etter fluen men ikke en eneste gang klarte de å ta skikkelig.

Ble utrolig frustrert og kom til å tenkte på at det jo er vanskelig å kroke de når de har så liten og smal kjeft. Noen som har gode tips til fluevalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Eg hadde jo flere etter igår på godspotten men siden eg så de for første gang i år tenkte eg at da var de virkelig kommet inn på mine andre gode spott for der pleier det å være mange av de om sommeren og jommen var ikke de kommet der også. :angry:

Var kjapt innom fanaelven idag og tok noen kast men med sluk siden det blåse så mye der. Mistet kg's SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset på bomhuggende horngjel er f.eks rekeimitasjoner. Her stikker svært lite ut bak kroken. Treffer den fluen treffer den kroken. Fluer med mye materialer bak kroken som alle deceivere, jiggy, clouser, teppesild + + egner seg da ICKE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset på bomhuggende horngjel er f.eks rekeimitasjoner. Her stikker svært lite ut bak kroken. Treffer den fluen treffer den kroken. Fluer med mye materialer bak kroken som alle deceivere, jiggy, clouser, teppesild + + egner seg da ICKE...

Dette tenkte eg på faktisk. Fisket med lefty's deceivere og kroken på disse var små og hadde mye materialer bak seg så ikke rart de ikke helt satt på. Har noen småe blanke fluer i epoxy som er perfekte.

Da blir det horngjell på meg imorgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er ikke så mye fluene som er trikset med horngjel, men måten man fisker dem på. Bruk en passe stor treble, og knyt en senestump i den. Knyt så på en liten ring eller en svivel i andre enden av senestumpen, slik at avstanden mellom ringen og kroken blir 5-6 cm. Tre ei lita tubeflue på fortommen. og knyt denne i ringen. Nå blir kroken hengende de 5-6 centimetrene bak flua. Når horngjelen hugger, så kommer den som regel i ganske stor fart. Med denne metoden vil kroken bli hengende langs fisken, og når flua glipper ut av nebbet på den så fester kroken i munnvika.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en ting. Kan det være lurt å fiske med liten tubeflue med treblekrok for å øke sjangsene til å ta horngjell på flue? Idag var eg og skulle fiske SØ men hadde masse horngjell etter som hugget vilt etter fluen men ikke en eneste gang klarte de å ta skikkelig.

Ble utrolig frustrert og kom til å tenkte på at det jo er vanskelig å kroke de når de har så liten og smal kjeft. Noen som har gode tips til fluevalg?

Min erfaring er at relativt små fluer er tingen, typisk tanglopper eller liknende. Espen nevner også rekefluer, poenget er vel små kroker (liten krokbøy) og lite "tjafs" å hugge i bak krokspissen...

Horngjell er såpass småvokst at den bør fiskes med lett utstyr (ikke kraftigere enn femmer), og da er vel også små fluer en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruger små fluer bundet på de mindste Ownerkroge jeg kan få fat i. Selve mønsteret er simpelthen bare lidt orange dubbíng, og lidt Crystal Flash bundet på "som en vinge", og klippet så det ikke er længere end krogbøjningen.

Det vigtigste(min mening, kan godt være galt på den) er at fiske 2 af disse fluer "NZ-style" med 40-50 cm imellem. Sidste år oplevede jeg en markant forskel i antallet af hug i forhold til når jeg bare fiskede med en enkelt flue. M.h.t. langskaftede kroge(=streamer), så har jeg endnu til gode at lande en hornfisk på disse...

M.h.t. indtagningen syntes jeg at lange, MEGET rolige indtag fungerer bedst. Når man kan mærke at hornfiskene begynder at slå til fluerne, så bliv ved i samme tempo. Når en af dem så "sidder der", så tag et meeegeeet langt roligt indtag mens du langsomt løfter stangen. SÅ bliver de hængende :unsure:

Fluerne(ikke længere end 1 cm "overall"),

251856746.jpg

250100397.jpg

249441277.jpg

M.v.h.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.