Gå til innhold
Fiskersiden

Etneelva BILDETRÅD


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

stemmer det med begrensing på 10 fisk karl inge. Hvordan vett en at all fisk som blir tatt bli meldt inn? jeg tror det er mange lokale fiskere som ikke melder sin fisk inn på børsen, ergo får de holde plassene sine litt mer for seg selv.

:lol: Der er du ved sakens kjerne, Rune. Ukulturen er ikkje lett å få bukt med så lenge dei det gjeld held saman og er enige om at dette er ok. Men om ein ser at det vert teke fisk som ikkje vert rapportert er berre å gje beskjed til dei som har oppsynet med elva og vona at dei tek tak i problemet. Men inntil videre velg eg å ha tillit til fiskerane og håper at dei er vaksne nok til å forstå at dette må til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) Der er du ved sakens kjerne, Rune. Ukulturen er ikkje lett å få bukt med så lenge dei det gjeld held saman og er enige om at dette er ok. Men om ein ser at det vert teke fisk som ikkje vert rapportert er berre å gje beskjed til dei som har oppsynet med elva og vona at dei tek tak i problemet. Men inntil videre velg eg å ha tillit til fiskerane og håper at dei er vaksne nok til å forstå at dette må til. :blush:

Det vil de personen garantert ikke forstå!

Mvh

Speyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble egentlig 300,- for å kunne bedrive hobbyen man er meget glad i et helt døgn dyrt?

Forsøk å prissammenligne andre fritidsaktiviteter som er tidsbegrenset med minuttpris på aktiviten så tror jeg laksefiske faller rimelig heldig ut gitt.

Noen eksempler:

GoKart: ca 100 kr pr heat (10-15 minutter)

Golf: 3-700 kr pr runde (ca 4-5 timer)

Tusenfryd: dagspris 310,- (ca 12 timer)

Paintball: ca 350,- for en runde inkl utstyr (ca 1 time)

Laksefiske fortsatt dyrt?

Jo. Der annenhver fisk er oppdrett er 300.- drygt. :) Min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47% var olaks som gikk på elven sessongen 2007. Hørte på radien nå att forvaltingen hadde vassdraget under lupen da utviklingen bare gikk en vei. :)

Vi snakker om etneelven i hordaland.

Du må lære deg å være litt kritisk til infomasjonen du mottar. Andelen olaks i Etne ifjor under sesongen var 23%. Den var 47% etter sesongen-undet stamfiske og overvåkningsfiske- men da blir det fisket bevisst etter ofisk i de nedre deler av elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å være litt kritisk til infomasjonen du mottar. Andelen olaks i Etne ifjor under sesongen var 23%. Den var 47% etter sesongen-undet stamfiske og overvåkningsfiske- men da blir det fisket bevisst etter ofisk i de nedre deler av elven.

Mulig det :blush: men sender den tilbake til deg. ;)

Joda uansett hvordan disse tallene blir brukt er det "bortinatten" høye tall. Vassdraget er" under lupen" og det er ikke tilfeldig. Det er for mange fjøalax i fjorden som innfiserer vassdraget. Hadde tallene ligget på o% så hadde ikke 300kr vert for dyrt så slik som det er nå:-(

Dette fisket blir gjort anre steder og bla Namsen. Hver fjærde fisk er ofisk.

47% er sykt mye :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Hobbyfisker-stord

ah, 10. august, sone 18 med madammen!(av alle) ho vil faktisk lære seg fluefiske. :) synst det virka kjekt.

noen som vet hvor lang sone 18 er? erfaringer derfra kanskje?

sinnsyke bilder, likte de veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

18 er en fin plass å ta med kona-fredelig og enkel å ferdes langs for de som bryr seg om sånt :) Avhengig av vannstand vville jeg konsa på renna motsatt side og brekkanten hovedsaklig.

Var i Etne idag og tok endel bilder- ikke mye fisk å se, men det var mye folk som bada... så ingen fiskere i elva, noen få langs.....

Sone 1B nedstrøms

60246_s.jpg

Sone 9 ned mot 8 fra brua

60247_s.jpg

Kjip denne når laksen går...

60248_s.jpg

Sone 18 fra treet-oppstrøms

60249_s.jpg

Sone 26B oppstrøms

60250_s.jpg

Sone 26 nedstrøms

60254_s.jpg

Svær sø som står i ene kulpen i laksetrappa... ser dere den?

60253_s.jpg

Sone 5-midtpartiet fra grisesiden :)

60252_s.jpg

Sone 4 nedstrøms mot terskelen

60251_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanesak med korte soner, men hva skal man gjøre i ei så liten elv med så mange grunneiere?

Om man hadde halvert antallet soner, ville det bli enormt trykk på sonene og vanskelig å slippe til ( nå får man alltids tak i en mindre attraktiv sone på kort varsel)..

Om man halverer antall soner og beholder antall kort, vil man fortsatt ha relativt korte soner som deles med andre\ukjente fiskere ( 300m og 5-6 kort)..

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Første gangen jeg fisket i Etneelva var i 1979. Siden dess har elva og dess innbyggere, laksen og sjøauren endret seg radikalt.

At der er nesten meir oppdrettslaks enn villfisk er ikke noen nyhet.

Siste år jeg fisket i sone 1 summertes resultata til 42 sjøaure (vi var da 4 som fisket der) og samtlige

av sjøaurane var kraftigt anngrepne av lakselus. Egentleg skulle vi ikke fåt disse individene da dei burde

ha vert ute i fjorden for å spise seg feite og fine. Disse var magre og ingen av dei hadde noen rødfarge på kjøttet slik vi opplevde ALL sjøauren hadde frå 1979 og i heile 80-tallet. Det skall også sies at det var en bedrift at få noen matnyttige individer under den uken vi fisket. Omtrent 90% av all fisken vi fekk under nattfisket var postsmolt av sjøaure som gått tillbake til elva for å slippe lusangrepene i fjorden. Dette var nye opplevelser for oss fiskende og dette hadde vi aldri opplevd førr.

2009: Med resistent lakselus, resistent for alle avlusningsmedisiner kan det bare gå en vei, nedover for laksen. Sjøauren er alle reden knekkt. Bl.a. så oppdaget jeg dette da jeg elektrofisket i Etneelva for ca 6-7 år siden. Vi fant neste ingen aureyngel, kun noen fåtallige. All yngel var laks (av usikkert ursprung). Bare en bekreftelse på hva vi så i vårt siste fiske i sone 1.

Det er litt vemodig å sjå på elva akkurat i dag der kanalisering, oppdrett og nedlagt klekkerivirksomhet har ført elva inn i en sorts nedoverspiral. Elva er god for minst 10 ton laks og sjøørret slik den samlete fangsten var før drivgarnsstoppets tid i 1989 der elvefisket + kilenøtene i fjorden fisket mellom 5 og 15 ton i året.

Etter drivgarnsstoppet fisket elva 9 ton på stang og da var fortsatt kilenota i drift. Nåfortia, da inget av dei fisker, hverken kilenøter eller drivgarn så burde fangstene på stang ligge på rundt 5-10 ton i året.

Hva som vill skje nå er usikkert. Etneelva er den siste av alle dei fine lakselver som fantes i Hordaland. Ein etter ein har dei gått dukken for oppdrett og kraftutbygging inklusive annen menneskeleg aktivitet til dels forurensing og gjødselutslipp.

Jeg har fisket mange år i Surna, parallelt med Etneelva. Nå har oppdretten spredt seg dit også. I førfjor fanget man 50 stamfisk (fenotypiske villfisker) i fjor fanget man 48 eller 49 stk artsbestemt til å være villfisk. I disse to åra var andelen lik forbannet ca 50% av oppdretts opprinnelse (etter skjellprøveanalyse). Det samme som i Etne. Stammen i Surna har dukket rakt ner dei siste to-tre åra og i år blir antagelig elva stengt for fiske da andelen smålaks, tert kun har vert et par hundra tilsammens under dei siste to sesongene. Fjorden er en nasjonal laksefjord. Dette betyr at den er vernet for oppdrett. Lik forbannet har det kommet et oppdrettsanlegg i denne vernete fjorden. Enn verre, dei har søkt og fått innvilget en firedobbling av produksjonen. Enn kan godt sjå hvem som har aktier i oppdretten/forbedriftene. Denne aktieieren har skyllen for villaksen og sjøaurens undergång da denne eieren sitter som en svert innhabil forvaltningsinstitusjon

jeg har veldigt få digitale bilder frå etneelva, i stort sett alle bildene er tatt med lysbildfilm, dias. Men dei er mange og kansje jeg skulle skanna inn noen tietals bilder etter kvert, hmmmm ;)

Glømte å si: fine bilder her i tråden KIS. Minner om gamle dager, hehehe

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Gjest Hobbyfisker-stord

hei igjen:) Har ordna sone 11 klar for fiske den 12. Juli i år. Noen som har erfaring med denne soner? Hvordan man fisker den, hva er bra og bruke osv :-)

Svar mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbyfisker-stord

Ok, hehe, grett med kjapp tilgang på pilsen da. ;) Hva andre soner kan du anbefale for oss som ikke får tilgang på de "beste" nederst ? Hadde 18 ifjor, utrulig fint der, regnet hølja ned i de 24 timene vi var der, men største så eg fikk va vell i underkant av 30 cm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbyfisker-stord

Ok, takk takk. :) er det kulper i 11, ser ikke ut på bildene som om det går ann å se så mye ned i vannet på 11.. men mulig eg tar feil? og alt går grett å fiske med der? flåge, sluk, makk, ingen problemer med det meste, eller ka trur du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går i sone 11- det er brukbare høler/kulper nedenfor tersklene, ihvertfall den ene. Komme rnok noen med mer detaljer j her etterhvert :lol:

:) Eg er enig med KIS her, sone 11 har sitt djupaste punkt nedenfor terskelen ved lygebua. Men det er og ein spanande stad i øvre del av sonen, her kjem laksen inn mot land på vegsida (lygebusida) like ovanfor nokre store trær. Særleg tidleg på morgonen er det ein giftig plass, men opptre varsomt då det er lett å skremma laksen som har stillt seg opp der i løpet av natta.

Storlaksen stiller seg ofte opp under sterkstraumen nedenfor djupaste hølen, der er det nokre steiner den nytter til skjul for sterkstraumen.

Sone 11 er ein triveleg sone som nesten alltid held fisk, men den er ikkje alltid like lett å trigge til å ta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbyfisker-stord

Tusen takk for svar begge to :-) Veldig kjekk side dette, grett med folk som har peiling :lol:

får eg fisk den 12. Juli, hive eg meg rett på nett og invitere til sone 11 for halvliters:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :-) Veldig kjekk side dette, grett med folk som har peiling :)

får eg fisk den 12. Juli, hive eg meg rett på nett og invitere til sone 11 for halvliters:)

:lol: Eg prøvte å senda deg ein PM, men det virka ikkje. Kanskje kan Karl Inge ordna det når han oppdager det. Det er ikkje all informasjon ein vil legga ut på nettet utanvidere, og då er PM eit godt hjelpemiddel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.