Gå til innhold
Fiskersiden

Usikker på art


Recommended Posts

Var og kastet etter sjø ørret da jeg fikk en fisk jeg ikke vet hva var for slag. håper derfor at noen av dere kan hjelpe meg. Tok den ikke med hjem og hadde heller ikke med meg noe kamera til å ta bilde med. Men:

Fisken hadde form som en brosme og var blå aktig/spettet i skinnet, helt glatt ikke noen skjell. 3-400 gram og ble tatt i en grunn bukt hvor den jaktet veldig aktivt i overflaten trur jeg, det var ihvertfall de eneste fiskene vi var i kontakt med og det var veldig stor aktivitet i overflaten.

Håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg trur den jaget i overflaten var at det var en god del fisk som gikk nesten kontinuerlig i overflaten og jaget. og det var slik fisk vi fikk når vi kastet i vakene. Det var relativt grunnt der vi fisket, 2-5 meter, sand bunn med noe tang og stein. Med Brosme mente jeg slik finnene går over og under kroppen, den var også ganske lang og tynn. hadde en liten finne rett over den lange på ryggen.

Har akkurat sjekket bilde av padde torsk og jeg trur nok ikke det var en slik

Endret av Hallvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og kastet etter sjø ørret da jeg fikk en fisk jeg ikke vet hva var for slag. håper derfor at noen av dere kan hjelpe meg. Tok den ikke med hjem og hadde heller ikke med meg noe kamera til å ta bilde med. Men:

Fisken hadde form som en brosme og var blå aktig/spettet i skinnet, helt glatt ikke noen skjell. 3-400 gram og ble tatt i en grunn bukt hvor den jaktet veldig aktivt i overflaten trur jeg, det var ihvertfall de eneste fiskene vi var i kontakt med og det var veldig stor aktivitet i overflaten.

Håper noen kan hjelpe meg

Fjesing er jo blåaktig og spettete i skinnet, og er nokså glatt men har da skjell. I og med at du hadde den i hånda så bør du ha kjent den igjen på bildet om det var fjesing. Denne har jo i tillegg noen skumle pigger man legger merke til. En nøtt dette ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjesing er jo blåaktig og spettete i skinnet, og er nokså glatt men har da skjell. I og med at du hadde den i hånda så bør du ha kjent den igjen på bildet om det var fjesing. Denne har jo i tillegg noen skumle pigger man legger merke til. En nøtt dette ja..

Tror ikke det er en nøtt, for den har skall..

Uff, mener ikke å tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var teit. Lurer litt på de skjella jeg, du sier den ikke hadde skjell. Mener du da at den sannsynligvis hadde skjell, men at disse var små så det så nesten ut som den ikke hadde?

Har samla info nå. Den har sammenhengende finner både på rygg og bukside, med en enkeltstående finne foran den sammenhengende ryggfinna. Fisken er lang og slank (noe som står i sterk kontrast til brosmeform btw) og med blåaktig og spettete i skinnet, som forøvrig var uten synlige skjell. Vekt rundt 3-400 gram. Dybde 2-5 meter. Stemmer dette?

Jeg har gått igjennom Pethon, og eneste alternativene som kan stemme noenlunde er: taggmakrell, fjesing (som du har utelukket), ja det var det egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Lampe er det nok definitivt ikke. Du som er såpass habil artsjeger burde vite att den bare lever i ferskvann..

tror du må gå lit mer i detalj, lampe finner du kun der det er strøm, spesielt de store.

fjesingen er kjent for å jage høy i vannet inimellom, så det er nok et ok alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.