Gå til innhold
Fiskersiden

Rykter


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Det går rykter om at Rigor Mortis, Sølvreven og en ukjent tredjeperson har blitt observert på flere steder langs Trøndelagskysten i full sving etter sjøørreten i dag.

Hvorfor kommer det ingen rapport tro?

Har de rett og slett griseblanket?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, din jævel ! Og hvem var tredjemann ? :P

For å gjøre en laaang historie kort, vi dro utover forbi Orkanger, og videre forbi Våvatnet og mot Sunde (Trondheimsleia). Flere knallplaser vi observerte med god strøm, bare så synd at det beit på hundrevis med "småsei" både på sluk og flue. Men turen var bare knall.

På vei utover (over fjellet) møtte vi en snøstorm (!) og ble temmelig skeptiske. Men sola fortrengte skyene når vi kom til kysten og det minnet litt om Geiranger Light, med hegg og grønne trær nede i dalene, og sola som speilet i nysnøen på de mektige tinder ved kysten.

Og nå sitter Sølvreven totalt skadeskutt hjemme med ei kneskål som ser ut som en basketball. Jeg kjørte nemlig skoa inn i noe jernskrot nede ved stranda og trynet langflat over en diger flat stein.

Og dundret selvsagt kneet rett i steinen, med dertil økende smerte utover dagen.

Jeg satt i bilen ved den siste plassen, klarte ikke å komme meg ut :)

Sånn er det å ha med gamlinger på tur. Men jeg var ikke i veien, jeg lot de 2 andre bare få fiske, så kunne jeg sitte og SOVE i bilen :P Enda bra det er 14 dager igjen til THE REAL THING !

Får sende inn ett par bilder snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, din jævel ! Og hvem var tredjemann ? :(

For å gjøre en laaang historie kort, vi dro utover forbi Orkanger, og videre forbi Våvatnet og mot Sunde (Trondheimsleia). Flere knallplaser vi observerte med god strøm, bare så synd at det beit på hundrevis med "småsei" både på sluk og flue. Men turen var bare knall.

På vei utover (over fjellet) møtte vi en snøstorm (!) og ble temmelig skeptiske. Men sola fortrengte skyene når vi kom til kysten og det minnet litt om Geiranger Light, med hegg og grønne trær nede i dalene, og sola som speilet i nysnøen på de mektige tinder ved kysten.

Og nå sitter Sølvreven totalt skadeskutt hjemme med ei kneskål som ser ut som en basketball. Jeg kjørte nemlig skoa inn i noe jernskrot nede ved stranda og trynet langflat over en diger flat stein.

Og dundret selvsagt kneet rett i steinen, med dertil økende smerte utover dagen.

Jeg satt i bilen ved den siste plassen, klarte ikke å komme meg ut :blush:

Sånn er det å ha med gamlinger på tur. Men jeg var ikke i veien, jeg lot de 2 andre bare få fiske, så kunne jeg sitte og SOVE i bilen :D Enda bra det er 14 dager igjen til THE REAL THING !

Får sende inn ett par bilder snart.

HUFF-HUFf :angry2:

Nå må du passe deg da det er nok med en hinke pink på b/l ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vi 2 haltepinker !

For et par vi blir. Hvorfor ikke polstre oss sammen, så bruker vi hver vår fot :angry2:

Eneste problemet er hvem som skal holde stanga.

Nei god natt, jeg trenger noen minutter på å komme meg oppi senga nå. Med god hjelp fra "sjefen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vi 2 haltepinker !

For et par vi blir. Hvorfor ikke polstre oss sammen, så bruker vi hver vår fot :(

Eneste problemet er hvem som skal holde stanga.

Nei god natt, jeg trenger noen minutter på å komme meg oppi senga nå. Med god hjelp fra "sjefen".

Vi får høre med Nils Master om han ror opp til oss en tur, å tar oss med en tur :angry2:;)

så slipper vi å gå å halte :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får høre med Nils Master om han ror opp til oss en tur, å tar oss med en tur :);)

så slipper vi å gå å halte :lol:

:lol:

I en slik tilstand som Silver`n ble observert i tilslutt i dag, tviler jeg sterkt på om han i det hele tatt er i stand til å komme seg ombord i en båt.

(Dessuten tror jeg han lider av et aldri så lite snev av båtskrekk)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Silver. Det sundet der var absolutt ikke dumt. Det skal vi definitivt sjekke opp siden en gang også.

54821_s.jpg

Her er Rigor i aksjon på det smaleste i sundet. Nesten som ei elv dette også.

54822_s.jpg

Internett med Gule sider, Norge i bilder og lignende kart/flyfotosider er en glimrende plass for å starte jakten på sjøørreten.

Jeg leter først på kartet etter fjordbasseng med litt størrelse på som har smale utløp. Deretter er det bare å sjekke fly/satelittbilder for å se på bunnforhold, marbakke, veier, parkering og lignende.

Det er jo nesten en liten fisketur i seg selv det, å sitte foran pc`n og planlegge. Jeg har en lang liste over plasser, både ferskvann og saltvann, som skal sjekkes ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig skrape i laken for storfiskryktet mitt å la meg avbilde med den bak-fram torsken på ca 129 gram. Dette var ikke bra.

Men det var en artig tur læll.

54856_s.jpg

Sølvreven gjør et forsøk på å hinke etter med forslått kne. Det ikke tregt, og han ble hengende etter teten.

54857_s.jpg

Sølvreven har kastet inn årene for godt. En ting at man må slite med at alderen tynger, men når kneet også har tatt kvelden, da får det være nok!

Fra spøk til side :)...

Hvordan går det med kneet idag Sølvreven?

Bedring?

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med kneet idag Sølvreven?

Bedring?

Enda bra at noen viser medfølelse :P Trenger litt kjærleik nå. Det går tregt fremover, spesielt i trapper og inn/ut av bil. Men det merkes bedring, sakte men sikkert. Men barske karer tåler vel en "liten" støyt i kneet.

Samme hvor inni hampen vondt det gjør :)

Har god tid til 1/6 til å trene meg opp igjen. Jeg må lære meg til å gå i roligere tempo, jeg er ingen ungfole lenger. Uansett om jeg er lett på labben.

Men jeg går glipp av nattens høydare (plukke store slimete ormer), har ingen tjangs :P

Men ut ifra erfaring tror jeg egentlig at det ikke blir noen enorm "homsefest" for marken i natt, det er nok litt for kaldt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bra at noen viser medfølelse :D Trenger litt kjærleik nå. Det går tregt fremover, spesielt i trapper og inn/ut av bil. Men det merkes bedring, sakte men sikkert. Men barske karer tåler vel en "liten" støyt i kneet.

Samme hvor inni hampen vondt det gjør :blush:

Har god tid til 1/6 til å trene meg opp igjen. Jeg må lære meg til å gå i roligere tempo, jeg er ingen ungfole lenger. Uansett om jeg er lett på labben.

Men jeg går glipp av nattens høydare (plukke store slimete ormer), har ingen tjangs :blush:

Men ut ifra erfaring tror jeg egentlig at det ikke blir noen enorm "homsefest" for marken i natt, det er nok litt for kaldt til det.

Du tar for mye fisk for å kunne regne med sympati :P for egen del tenkte jeg først: Jaja da er han ute av bildet, større sjangse for meg (om laksen plutselig skulle finne på å gå medstrøms :) ).

Jeg kan imidlertid trøste deg med at jeg skal plukke alle de feitmarkene du ikke plukker i natt..(har stevnemøte med en laks som ble merket for noen dager siden) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar for mye fisk for å kunne regne med sympati :P for egen del tenkte jeg først: Jaja da er han ute av bildet, større sjangse for meg (om laksen plutselig skulle finne på å gå medstrøms :) ).

Jeg kan imidlertid trøste deg med at jeg skal plukke alle de feitmarkene du ikke plukker i natt..(har stevnemøte med en laks som ble merket for noen dager siden) :blush:

Bare send en SMS du, sånn utpå formiddagen 1/6, så får du vite om laksen har gått forbi dere der nede.

Regner med et realt sug i opphenget ved morgengry :D

Den laksen du sikter til vil nok trolig gå opp i Orkla, dessverre :blush: Hvis "ekspertene" har rett.

Jeg har en sterk følelse av at en eller dag i juni vil det syge seg på en enorm bamse på min markkrok :)

Det er i år det vil skje, jeg er litt synsk sånn, he-he. Blir det tatt laks over 16kg. på vårt vald, er det som regel i slutten på juni, eller de første dager på juli faktisk. Ikke de første 2-3 ukene !

De store går riktignok tidlig på elva (de kan ha fått ørlite farge allerede ved St.Hans) og selvsagt ingen lus. Men de stiller seg i den verste hølen, innunder et berg eller en mur og lurer. Forholdene der den står er ideelle (for laksen), men ikke for fiskeren de første ukene.

Den som frister sitt agn akkurat på limiten til forsvarlig avfisking (ved synkende elv) på de rette kvadratmetrene akkurat da, den er det som kan ha suksess :D

Så dette er jeg bevisst, jeg skal nok gå over disse plassene med 100-150gr. søkke. Spennende så det holder !

Bamseplasser er det artigste jeg vet.

Det eneste som ikke er blankt når Sølvreven er på tur, er nok det han har i glasset..... :D

:D Fikk jo en nydelig "liten" trekopp av Mao, med inskripsjon "Sølvreven" for noen år siden. Min følgesvenn (koppen altså). Mao har selvsagt en like fin en, og den står det "Mao" på.

Og ettersom mine danske venner kommer allerede den første helga, er varene sikret :)

Man lever bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og til dere som lurte på den store laksen som har gått i nota på Agdenens (meg inkludert), så står følgende Vegard Heggems hjemmesider:

sitat:

Monsterlaks på vei til Orkla? Lø 17. Mai 2008

Ved inngangen til Trondheimsfjorden fanges det laks i ei kilenot i forskningssammenheng. Laksen merkes og settes tilbake igjen. Den 16. mai ble det fanget en laks som målte hele 125 cm! :):) Denne laksen veier da trolig langt over 20 kilo. Den erfarne notfiskeren mente at det kunne være en Orkla-laks, da den hadde den karakteristiske Orkla-fargen over ryggen.

Laksetelleren ved Bjørset viser at oppgangen i Orkla er i full gang. 20 laks passerte den elektroniske telleren den 16. mai.

sitat slutt.

Edit: smileys ble lagt inn av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å ha lest at det er mye sleipe rullesteiner langs bredden av Gaula. Tror noen

burde kjøpe inn et par truger til Sølvreven :P

Ser det for meg, labber langs bredden med truger på hehe

I og med at jeg er i "bransjen", kan jeg se om det ikke er mulig å få en rullator oppover før 01.06 :) Det finnes en lettvektsutgave i aluminium med store hjul, den er som skapt for å forsere rullestein på B/L. Den har også et sete til å hvile på og ei lita kurv til å ha markboksen i ;)

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archi...ll1_187964w.jpg

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dokker må bare harselere med gammelskrotten :rolleyes:

Hevnen er søt, og den får dere på åpningsdagen. Til alles skuffelse (de som fisker ovenfor B/L) vil jeg meddele at jeg er på bedringens vei, atskillig bedre idag :)

Men det terrengkjøretøyet var nå ikke så dumt da. Med mye ballast hadde den vært perfekt å komme uti dyprenna lenge før elva sank tilstrekkelig ! (Kanskje den flyter så kunne vi rodd den utpå brekket også).

Jeg har nok bedre kontroll på gangen oppi skuttesteinmurene på valdet, kjenner jo hver stein (hvilke som er løse) :D

Nytt av året er forøvrig festesnor til MY BRILLS ! Og festesnor pluss "fuktsperre" til mobilen.

Så får vi se etterhvert om rullatoren trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ler meg i hjel! gøyal tråd dette , bare å fortsette :):lol:

:)

Ja du kan jo bidra selv. F.eks med et bilde av en Sølvrev med hvit stokk :lol:

Så blir du medlem av Mobbelaks-klubben du å, he-he !

Nå er det bare 10 dager igjen og nå er jeg i full sving med å pleie revetispa (kona), etter alle kunstens regler.

Det er nok mange laksefiskere som skrur på sjarmen nå i disse dager vil jeg tro.

Og egentlig skal det ikke så mye til, en blomsterkvast eller to, og ett par berusende blikk betyr visst mye for den bedre halvpart. (Ja de er lett å "lure" :lol: ).

Eller lurer vi oss sjøl ???

Uansett, det er godt å vite at hus, unger og ikke minst kjerring er på samme plass når vi kommer hjem engang utpå sommeren.

Bare for å sette litt perspektiv på hva vi egentlig driver med om sommeren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laksefiskere som skrur på sjarmen nå i disse dager vil jeg tro.

Og egentlig skal det ikke så mye til, en blomsterkvast eller to, og ett par berusende blikk betyr visst mye for den bedre halvpart. (Ja de er lett å "lure" :) ).

Bare ikke prøv med et par berusede blikk. Det funker ikke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen damer noen av oss har ... som står ut med halveis invalidiserte menn(pga. fisking), som lurer rundt i nabolaget nattestid med hodelykt (og skremmer vannet av normale folk), vi sliter oss trolig i en tidlig grav (var det salige Walton som sa at tiden vi fisket ikke ble regnet med når livsløpet skulle beregnes - tull og tøys) og i tillegg ser vi på våre utkårede med BERUSEDE blikk.. Og i tillegg skal det jo fiskes også.

Døh, det er ikke alle kvinns som hadde gidda dette :wacko:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.