Gå til innhold
Fiskersiden

Villmarkstur til Lemenjokki - Nordfinland


JonT
 Share

Recommended Posts

Har desverre ikke no erfaring fra området, så lokale tips om fargevalg og utstyr kan jeg ikke gi deg, men kan komme med noen generelle råd.

Hvis du ikke har tilgang til båt/kano, men er ute etter storørret, så er relativt store (7-15 cm) langtkastende voblere i byttefisk farger giftig. f.eks. rapala longkast i farge s,rt,brt. Et par i signalfarger er heller ikke dumt å ha med.

Til flueduppen er det smart å ta med et knippe vårflueimitasjoner i forskjellige størrelser og farger. Streaking- og Elkhair caddis, Rackelhanen og Dyret er fine og robuste. Ville tatt med noen stankelbein (Daddy longlegs), mygg ( små svarte fluer) og store bustete streamere (woolybuggere og muddlere) i tillegg. Sistnevnte kan være fine å ha hvis det skulle bli litt vær.

Lykke tel og skitt fiske!!

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Til sommeren i midten av juli skal jeg og madamen dra på en villmarkstur til Lemenjokki nasjonalpark i Nord-Finland. Faunaen her er vel ganske lik den som er på Finnmarksvidda, så jeg håper det er noen her på forumet som har fiskeerfaring fra dette området. Det jeg lurer på er hva slags utstyr jeg bør ta med meg. Tenker da spesiellt på hvilke sluker/spinnere/woblere, og hvilke farger på disse, som funker best på disse traktene.

Skal også ta med meg flue og dupp, så fint om noen har tips om hvilke fluer som fanger.

Dersom noen også har noen tips om hvor jeg bør dra for å få stor ørret i Lemenjokki eller andre tips om området, tas det imot med takk!

(Posten er flyttet fra FANGSTRAPPORTER OG LOKALE DISKUSJONER/Nordnorge med håp om bedre respons)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være frekk, så tror jeg ikke det finnes noen spesiell kode for hvilke fluer/sluker som fanger fisk i Nord-Finland. Sannsynligvis er fisken der lik som de fleste andre steder, og hvilken sluk en får mest fisk med blir til syvende og sist den som fiskeren har mest tro på. Hvis det ikke er snakk om imitasjonsfiske på selektiv ørret, så fanger hvilkensomhelst flue fisk, så lenge den er presentert riktig.

Jeg tror ikke standard utrustning som panther martin, lillauren, march brown og verre enn minken ikke fungerer i Nord-Finland.

Bortsett fra tips om fiskeplasser i Lemenjokki, så tror jeg neppe du får noe mer fisk om du hører på tips som måtte komme i denne tråden.

Lykke til :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være frekk, så tror jeg ikke det finnes noen spesiell kode for hvilke fluer/sluker som fanger fisk i Nord-Finland. Sannsynligvis er fisken der lik som de fleste andre steder, og hvilken sluk en får mest fisk med blir til syvende og sist den som fiskeren har mest tro på. Hvis det ikke er snakk om imitasjonsfiske på selektiv ørret, så fanger hvilkensomhelst flue fisk, så lenge den er presentert riktig.

Jeg tror ikke standard utrustning som panther martin, lillauren, march brown og verre enn minken ikke fungerer i Nord-Finland.

Bortsett fra tips om fiskeplasser i Lemenjokki, så tror jeg neppe du får noe mer fisk om du hører på tips som måtte komme i denne tråden.

Lykke til :)

Får vel bare kjøpe boka til Monsen først som sist. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.