Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig kom steinbiten


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Våknet alvorlig tidlig i går morges til skyfri himmel og vindstille. Etter litt vurdering fant jeg ut at dette måtte utnyttes maksimalt til fiske. Nå har jeg fremdeles båten liggende på land, så det eneste alternativet var å kaste noe i sjøen fra land. Slukdenging sluttet jeg med samtidig som skolen. Rask sjekk i frysern frambrakte noen sild og reker. Bak havfiskestengene og et par fluestenger kom det fram et par haspelstenger med sneller som jeg har prøvd litt til kystmeite tidligere. Noen søkker, markkroker,kaffekanne og diverse fra havfiskeutstyret, havnet i den gamle ryggsekken fra 70-tallet.

Vel framme på plassen jeg hadde bestemt meg for å prøve, var det å rigge opp stenger, Lidl-pod, og et par paternostertakler. Fisket tok ikke for å si det sånn. Etter å ha gått gjennom alle krokstørrelsen og -typene jeg hadde rasket med meg, var resultatet null. Hadde mistet ei lita flyndre like før den skulle på land. Det var alt som kunne minne om at det kan være liv nede i vannet.

Været var jo topp selv om vinden etter hvert kom utover formiddagen.

56016_s.jpg

Etter syv timer med fiske var kaffekanna tom og det begynte å bli lite sild og reker i agnboksen. Pakket derfor sammen og gikk hjem til en litt forsinket frokost. Derpå var det å fylle opp kaffekanna og ned i frysern igjen, før alt havnet i bilen og turen gikk til en annen plass jeg hadde tenkt på tidligere.

Her var det opprigging igjen. Hadde ikke rukket å gjøre klar andre stanga før det nappet i den første. Selvfølgelig var det ikke noen stor fisk, men den kom i alle fall opp til en rask fotoseanse før det var tilbake til det våte element igjen.

56017_s.jpg

Ikke den største torsken jeg har fått for å si det pent :o

Noen timer og mange agnskift senere begynte den ene stangtoppen å røre på seg igjen. I det jeg tok den opp kjente jeg det var en fisk i andre enden, men i det jeg sveivet inn var det bråstopp. Bunnapp! Sveivet inn det jeg klart på snella før jeg dro løs i fra bunnen. Regnet ikke med at fisken skulle bli med opp, men var heldig og rettet ut snappsvivelen mens søkket ble lggende igjen. Dermed kom fisken jeg har tilbakelagt flere hundre nautiske mil i båt for å få, opp på land.

56018_s.jpg

Stor var den ikke (880 gram), men den hadde i alle fall reddet dagen. Uheldigvis hadde den rukket å svelge reka med kroken så langt ned at det ikke var sjans til å berge livet. Dermed får jeg smake egenfisket steinbit for første gang :)

Alt i alt en fin dag selv om to fisker på atten timer fiske ikke er det helt store resultatet.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle!

De to ørsmå filetene fra grillen smakte fortreffelig, i dobbel forstand. Men som Gjørs sier; det er i båten det teller mest for meg.

Ja, det er vel i den alderen mennesket begynner og tilegne seg sine mest bedagelige og late egenskaper vel?!?!?!? :wacko:

Kjært barn har mange navn vet du. Jeg kaller det tålmodighet :blush:

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.