Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt havfiskeutstyr ..


fÆsker'n
 Share

Recommended Posts

Skal ha meg ny havfiskestang og snelle .. skal fiske på dyp fra 20-150 m.

Skal brukes til pilking og meiting. ( med pilker opp til 400-500 g )

Så litt på en Lawson atlantic explorer 12-30 lb med en Shimano tld15 snelle .. er dette noe bra ?

Eller en Shimano Antares 12-20 lb med en Tld snelle ..

bør jeg velge en Tld15 eller 20, hvis jeg velger Tld snelle i det hele tatt da..

bør jeg slå til på noe av dette eller er det noe annet som er bedre til en ikke altfor syk pris ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antaresen er å anbefale har selv en 6-12 med tekota snelle og jeg har en 12-20 med en torium 20 begge stengene og snellene er superb ellers så har jeg også en tld 20 eneste jeg ikke liker med den er sveiven

Ikke noe problem å få byttet ut sveiven til lengre og bedre grepp. Kontakt Elbe og du får garantert flott service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har Lawson stanga. Bruker den sammen med en Torium 20 på dyp ned mot 150 meter. Den er litt tung og føles kanskje litt grov, men den er følsom og fin, har ggod nappindikasjon og er artig å kjøre fisk på. Sjekk forresten også ut Greys Siege 24lb. Godstang. Har tilsvarende i 12 og 48 lb, og de kan absolutt anbefales.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8/0 penn snelle 80lbs stang. det har du bruket sitt.

Og poenget var ?

Må det være ett poeng? Kan det rett og slett ikke være ett seriøst forslag. Jeg kjenner mange som fisker med slik bruk. Kanskje jeg var litt useriøs. Men va ville verden vært om alle var dønn seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ihvertfall ett fullstendig meningsløst forslag. Om du virkelig har kompiser som fremdeles bruker slikt utstyr, annet en til å fiske håkjerring og Midtgardsormen, ja da må de se til å få ræva si ut av 70-taller og ta turen til nærmeste sportsfiskebutikk og handle nytt utstyr

PS: selv til håkjerring så er en 8/O snelle overkill... Litt usikker på Midtgardsormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte selv beastmaster 20-30 og TLD 20 nylig og fisker selv for det meste 50-200 meters dyp, for det meste bunnmeite og litt med shads. kjempefornøyd med både snelle og stang.

eneste å utsette med TLD 20 er som tidligere sagt sveiven, den er litt i korteste laget så man føler at man mangler litt moment men går helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ihvertfall ett fullstendig meningsløst forslag. Om du virkelig har kompiser som fremdeles bruker slikt utstyr, annet en til å fiske håkjerring og Midtgardsormen, ja da må de se til å få ræva si ut av 70-taller og ta turen til nærmeste sportsfiskebutikk og handle nytt utstyr

PS: selv til håkjerring så er en 8/O snelle overkill... Litt usikker på Midtgardsormen.

Krever vel ikke geni for å se at jeg tulla. Lets leave it at that.

PS: 8/0 finns vel ikke lengre ? Kanke huska å ha sett en på mange år iaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ron Thopson Waypoint 30 lb, den er litt i lengste laget 7'6". Ellers er stanga god.

Snella jeg bruker er en Okuma Titus Gold 15 II, den er jeg veldig glad i, fått mye bånnfast med den.

Svogeren min har en Shimano Speedmaster, funker godt den. Men med 6:1 i utveksling så blir det tungt å dra når det er noe stort i andre enden.

Endret av Bjørn OVe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ron Thompson Bulldozer 6,6`/50lbs stang, og ei Shimano Titus T 20 II snelle. Dette er en god kombinasjon som tåler stort sett alt. I fjor fikk jeg en torsk på 28 kg på denne kombinasjonen, og det var ingen problem, alt gikk helt fint og det var en artig opplevelse.

Penn Senator 4/0 HS er også ei safe snelle som dårler det meste.

Endret av Christer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at stanga er litt grov, Oz ?

Jeg mener at den føles litt grov... tjukk bunndel og kraftig håndtak. Overhodet ikke grov å fiske med, til sitt bruk er den super.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ... men den greier vel greit og pilke med pilker på 250 g ?

the 30-50 antares rod is great with a 400g pilk... same as the lawson only thinner, lighter and waaaaaay more sensitive. Tough stick with the added benefit of always feeling as if its about to break.... I doubt its truly 30-50lb class.

I imagine the lower classes would be too soft for pilking with 400g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.