Gå til innhold
Fiskersiden

Daud laks kan ikkje gyte


 Share

Recommended Posts

Leder av FHL, Vestnorsk havbruksselskap, har skrevet en kronikk i Bergens Tidende som i beste fall er farget av hans posisjon. Det er altså sportsfiskernes skyld at villaksen i elvene sliter!??

Logikken er at død laks ikke gyter. At de langt fleste laks er død lenge før de har sjanse til å returnere til elven, og at o-næringa her er direkte ansvarlig for flere av de største dødsårsakene hos utvandrende fisk, har øyensynlig gått ham hus forbi.

Snakk om å grave hodet ned i sanden som strutsen! Samtidig helt genialt fordi han her legger hodet så til de grader lagelig til for hugg - og vi skal hugge, wait and see..! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og nok en gang kommer argumentet om at det er gyro som er trusselen mot villaksen.....

Selvfølgelig er det det, men hvis vi ser på alle stammene som sliter, er det ikke akkurat gyroen som dominerer. I Hordaland er det vel knapt sunne elver i gjen. For noen år siden hadde vi 4 sunne elver her, og det var Etne, Dale, Lone og Oselva. Hva Daleelva angår fikk vi vel et signal i fjor, med bråstopp midt i sesongen, mens de andre henger fremdeles med, om ikke mot gamle høyder. Hardanger trenger vel nesten ikke nevnes. Tenk på at vi her snakker om et av verdens viktigste storlaksdistrikter, og vi snakker ikke en gang om de riktig gode gamle dagene. JEG husker denne tida, og jeg er ung og fager :-)

Jeg var med min grandonkel i Vosso som guttunge, og det skulle litt størrelse til før denne gjengen lot seg imponere. Eksolaksen var mye i samme klasse. Og i Hardanger? Eio, Opo osv. Legendarisk!!

Granvinselva, denne lille fislebekken var topp 3 balndt norges beste sjøørretelver. Og det er den samme lista som Driva er på. På flom reiste vossingene inn for å fylle sekker med fisk. Fin fisk....

Er det gyroen som har tatt disse?

Nope. Er det sterk elvefangst? Selvfølgelig er hjelper det ikke å ta de siste gytelaksene på flue heller, men greia er jo at selv når det gytes og elvene produserer bra med smolt, SÅ KOMMER DET JO IKKE EN FORBANNA FISK TILBAKE!!!

Gyro meg her, og gyro meg der.

Har vel også hørt en annen versjon av hvordan den kom til landet en forfatteren av denne kronikken, men her må jeg tilstå at jeg husker ikke detaljene, og skal ikke uttale meg så skråsikkert.

Uansett, i Hardanger har vi slike mengder med lus at jeg tør nesten ikke bade selv :)

Denne har kanskje vært klippet inn før, men jeg tar den en gang til for godt mål.

http://www.kyst.no/index.php?page_id=54&article_id=81649

Skummel lesing.

Vet heller ikke om denne forfatteren av BT kronikken ser andre problemer, som genetisk innblanding med dertil lavere kvalitet og overlevelse. Hvor foret til tamlaksen kommer fra. De skryter av en foreffektivitet på 1:1. Tørrfor, vel og merke. Det går 4 kilo fisk med til 1 kilo tørrfor.

Hvilken fisk brukes? Bli ikke forbauset om tobisen brukes her, og lodde, og kolmule osv.

Noe må jo all tobisen som fanges brukes til, vil jeg anta :/ Uansett, det er jo ikke noe igjen av den. Forrige uke kom panikkropene om den nedfiskede tobisbestanden.

http://www.imr.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2008...p_i_tobisfisket

Svært skummelt at det ikke er ungfisk. Vi kan tenke oss at lite fisk overlevde til gyting forrige sesong.

Nevnte jeg at ungtobis er en vesentlig forkilde for unglaks? Og med det samme kan det jo nevnes at den voksne laksen elsker voksen tobis. Nå er laksen havnet i samme båt som sjøfuglene som leiter,leiter og leiter, men ikke finner tobis.

Det kan hende oppdrettsnæringen gjør så godt den kan, men den griper inn i laksens liv på alle stadier. Den masseproduserer lus, den har potensiale til å drive opp virulensen hos lusa, dvs gjøre den hissigere. Skulle noen stakkars fortutlete smolt klare å vimse seg ut i havet, er det en viss mulighet for at byttedyrene er fisket ned på et nivå som er så lavt at det ikke lenger er lønnsomt å fiske på den. Og med dagens utstyr betyr det ganskelite fisk.

Hmmmmmmm

Tror at denne mannen må få skriftlig tilsvar på dette, eller hva?

Olav

Det argumentet er bare gangbart i de elver hvor man ikke oppnår elvas potensiale for utvandrende smolt. Og det gjør faktisk de fleste elvene....

Som et lite ps

Det er så sant. Det skal veldig få laksepar til for å produsere en anseelig megde smolt. Vosso har hatt helt grei utgang i mange år. Ikke til å lage 20 tonns elv, men til å få ok tilbakevandring.

Men skjer det?

Nope. Selvfølgelig kan oppdretterne fortelle at det ikke er lus i sørfjorden og osterfjorden. Jeg har hørt dem si det på møter, gjerne etterfulgt av at dette vet alle, forskerne inkludert. Men i forsøk har det ihvertfall vist seg at settesmolt behandlet med lusemiddel var det vesentlig høyere tilbakevandring enn kontrollgruppene.

Tilfeldig?

Neppe!

DET ER ALARM!!!

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.