Gå til innhold
Fiskersiden

Stor aure i Lovatnet


Ivar Kjøs
 Share

Recommended Posts

Kan bare si.... nyyyyyyyyyyyyyyydelig fisk. Sannheten er den at det går mer stor ørret i mange vann enn folk flest er klar over. Under et forsøk med notfiske i et vann i Dalane i Sør-Rogaland ble det i ett vann kjent for mye småfisk tatt flere store fisk, den største rundt seks kilo.

Men de fleste står og kaster med små spinnere, små sluk og fluer beregnet på småfisk.

En mer interessant diskusjon er om slik storfisk skal tas ut eller ikke. Noen mener de reduserer bestanden av småfisk. Andre at de tar så mye mat at mindre fisk ikke vokser. Her er mye upløyd mark med hensyn til kunnskap. Det som er sikkert er at en ørret endrer stoffskifte når den når en viss vekt og deretter krever atskillig mere kalorier for hvert gram den vokser. Hvis fisken ikke lever av annen fisk, blir en ørret på fem ganske grådig i matfatet.

Jeg heller mot troen på at fiskes det stor fisk,... så får andre muliget til å bli store. De kommersielle forsøkene som ble gjort på oppforing av viltfanget fisk i Dalane kunne også tyde på det. For økt vekst var det viktigste rett og slett å redusere biomassen. Da vokste småfisk raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye stor brunørret i Stryn kommune, men dette er absolutt den fineste jeg har sett fra Loen. I tillegg til Lovatnet er det også stor ørret i Strynevannet og Oldenvannet. Selv har best kjennskap til sistnevnte hvor jeg selv har fått ørret på over fem kilo, samt flere mellom et og tre kilo. Største ørret som er tatt i Oldenvannet veide hele 13.6 kilo, men den ble nok tatt i garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye stor brunørret i Stryn kommune, men dette er absolutt den fineste jeg har sett fra Loen. I tillegg til Lovatnet er det også stor ørret i Strynevannet og Oldenvannet. Selv har best kjennskap til sistnevnte hvor jeg selv har fått ørret på over fem kilo, samt flere mellom et og tre kilo. Største ørret som er tatt i Oldenvannet veide hele 13.6 kilo, men den ble nok tatt i garn.

Takk for info :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre at de tar så mye mat at mindre fisk ikke vokser.

Jeg heller mot troen på at fiskes det stor fisk,... så får andre muliget til å bli store. De kommersielle forsøkene som ble gjort på oppforing av viltfanget fisk i Dalane kunne også tyde på det. For økt vekst var det viktigste rett og slett å redusere biomassen. Da vokste småfisk raskt.

tørr vedde ganske mye på at den svære fisken der sper på dietten med småørret og annen småfisk, om ikke dietten består av nesten bare mindre fisk.

synes teorien som du heller mot virker ganske ulogisk. det er jo mye kunnskap om at store fisk i et vann reduserer antall småfisk og dermed gir den gjenlevende småfiskbestanden tilgang på mer mat gjennom mindre konkurranse. de store fiskespisende individene reduserer antall små individer og dermed biomassen i vannet. det gir bare positive effekter for økosystemet i vannet. (snakker her om naturlige bestander og ikke der arter har blitt innført av mennesker. der blir situasjonen ofte litt mer kompleks). det eneste logiske er å sette ut/begrense uttaket av de store fiskepisende individene.

det er riktig at småfisken vil vokse fortere hvis man reduserer biomassen. men jeg tror at det er bedre å tynne ut i småfiskbestandene enn å ta ut de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har familien min hytte ved øvre del av Lovatnet, og jeg og fatter har fisket mye der i snart 40 år. En sjelden gang får man fisk som er knappe kilo'n. Resten er stort sett det jeg kaller småfisk og kattemat.

At det nå er fanget en stor en, er faktisk meget sjeldent. At den har fetet seg opp på småørretten er jeg ikke i tvil om. Kjenner jeg vannet rett, så går det mange år før en storørret igjen blir fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.