Gå til innhold
Fiskersiden

Smake di eiga medisin... her kjem storauren frå


hjelmelandsbu
 Share

Recommended Posts

Mine favoritt tråder er når østlendingene kommer med sine årlige "bolefisk" påstander om Skogseid røyene.

Det er jo årvisst på lik linje med første snøfallet, jula og påsken det :)

Bare så mye kjekkere... men er det østlendingene som er verst ? Jeg husker en mann ved navn Arne, fra din/vår landsdel :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det gjer godt å sjå at her er folk som held tunga beint. Eg skal svare på spørsmål seinere. Når det ljosnar av dag skal eg forsøkje meg i Årsdalsånå. Er mykje fisk å sjå. Takk skal du ha Bård, eg trur du peikar på noko viktig. Og vart for krass åt Ryfylketerje, så gløym og tilleg meg å be om orsaking.

Når so er sagt, er det berre ein ting å seie no: Eg lyt av stad.

Lykke til i Årdal i morgen! Hører rykter om bra fiske der inne for tida.

Husk at en liten rapport alltid tas vel i mot om fisken biter :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener ikke noe vondt mot hjelmelandsbu med det jeg skrev i første side, men som ryfylketerje skrev tidligere på denne siden så er det en god del vann som må befiskes, og all honnør til dem som deler slike plasser med andre. Og så er det jo som sagt andre plasser som ikke bør fiskes i på grunn av bestanden som er der, og jeg håper folk tar det til rette for seg.

og for og kommentere det som ble sagt tidligere i tråden: det med forsøpling og lignende. de fleste av forsøplingen kommer fra folk som ikke akkurat kan betegnes som sportfiskere. det er fra folk som har hørt fra andre at her er det bra fiske og reiser opp der som en familietur i håp om å ha det kjekt med dem. dette gjerne skikkelige byassar (siddis-språk, men dere forstår det sikkert) som ikke har så veldig peiling om hvordan men oppfører seg i naturen. dette gjør igjen at folk tar alle under samme kam og sier at jo mer folk det er, jo mer søppel blir det. men det er jo ett manbgfoldig flertall av disse som vet hvordan man oppfører seg i naturen og følger de "uskrevne" lovene deretter.

men jeg som ikke er en direkte ferskvannsfisker, men mer fisker der ved en sjelden anledning, håper at folk med kunnskap om vannene sier hvilke det bør fiskes i og hvilke som bør bli latt være i fred (på grunn av bestand osv osv).

så jeg står ved det jeg sa om at jeg er glad at folk deler sine erfaringer i forhold til fiskeplass med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være veldig forsiktig hva man avslører av fjellvann..Mange vann som har blitt helt ødelagte. Er jo ikke tilfeldig lars monsen ikke avslører sine plasser. Folk er utrolig dumme når det kommer til fiskeplasser, de vil ikke utforske selv og tror gjerne kulpene er stappfulle av store ørreter, gjerne noe de tror etter å ha sett bilde, lest artikkel etc..

Men jeg synes ikke at man skal rakke ned på de som gjør det, så same måte som trådstarter. litt barnslig kanskje.. Men man skal tenke seg om før man legger ut kart og stedsbeskrivelse. Fjellvann er meget sårbare, så jeg skjønner trådstarter veldig godt.

Personlig holder jeg alle stedene på fjellet hemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også man skal være litt forsiktig med hva man forteller.

I utgangspunktet syns jeg det er greit å dele på "godplassene" men man skal trø litt varsomt. Jeg er sikker på at de fleste her på forumet har en eller annen plass de holder for seg selv. Tipper ryfylketerje også har det. Og da er det jo kjedelig for hjelme... at hans "godplasser" blir offentliggjort mens ryfylketerje kanskje fortsatt sitter igjen med sine hemmelige vann. (Dette er ikke ment som et angrep på ryfylketerje).

At man forteller om vann som bør fiskes mer syns jeg er helt greit.

Ellers så syns jeg man gjerne bør ta en titt på hva som rører seg på forumet her før man forteller om en bra plass. Dette fordi det også går litt sport i å få nye arter, nye rekorder osv. Jeg og flere her har f.eks en plass hvor vi prøver som smått å få den berømte rødknurren til å bite. Vi vet at den finnes her, men foreløpig er det bare en av oss som har fått den. Vi har også tatt en mengde annen spennende fisk på plassen. Om noen hadde blåst den plassen før jeg har fått rødknurren så hadde jeg nok blitt litt småirritert. Det hadde ikke blitt noe form for utskjelling på forumet her eller noe sånt, men litt småsur i fem minutter hadde jeg nok blitt. Dette er ikke en plass jeg vil ha for meg selv i evigheter, men det er jo sånn at når man finner en god plass så vil man ha den for seg selv en liten stund hvertfall. Når jeg har hatt meg noen fisketurer der så er det ikke så spennende lenger, så da kan den selvsagt deles med andre. Kanskje et dårlig eksempel, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Godt mulig jeg er egoistisk, men det er no litt av gøyen spør dere meg. Syns også det er artig når andre forteller om nye gode plasser uten å fortelle nøyaktig hvor det er. Får fram konkurranseinstinktet og detektiven i meg. Mange av de hemmelige vannene og plassene her på forumet har jeg funnet relativt kjapt med litt søking og forsking på nettet.

Kjenner man igjen et ikke navngitt vann eller en fiskeplass fra en rapportene fra forumet så går man ikke ut å forteller om plassen i en ny tråd. En ting er å fortelle om plasser man vet om dersom det ikke går ut over andre. En annen ting er å fortelle om plasser som man faktisk vet at andre på forumet holder hemmelig. Respektløst spør dere meg.

Dersom man ser rapporter fra spennende plasser på forumet her så går det jo an å spørre via pm. Vanligvis vil man nok få svar. Det er hvertfall min erfaring.

Ble en lang og rotete post dette.. haha. Ikke vet jeg helt hva jeg kom fram til heller. Men konklusjonen er vel at at man kan fortelle om de plassene man vil fortelle om, men om du vet at andre holder den samme plassen hemmelig så kan man jo godt respektere dette.

Det er hvertfall min mening. Men det finnes jo tusen meninger på forumet her. Og heldigvis for det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.