Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling innland/innsjø


Lyngern
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål vedr trolling etter brun ørret som jeg regner med at ganske mange har masse kunnskap om ;)

1.

Fungerer det å bruke VK salomon som attraksjon foran wobbel, sluk, agn ? Jeg snakker nå om trolling med rigg ?

2.

Kan brisling brukes som agn etter brun ørret festet på en vouksi raksi (agn holder) ? Om ikke, får man kjøpt ferskvanns sild ? I tilfelle hvor ?

3.

Hvor dypt går stor ørreten ? Er klar over at det er veldig varierende i forhold til temperaturer etc, men i begynnelsen av august er det vel "passe" varmt i fjellvann. Anbefalt dorge fart og fiske dybde ? Nær bunn, midtre sjikte ? etc..

Flere tips tas imot med stor takk :D

Tanken er å prøve seg litt i Tislei fjorden iløpet av sommeren, så om noen er kjent og kan bidra med noe, så hadde det vært topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, gjerne med 70-120cm i mellom

2. Ja. brisling, sild. løje, makrellfile osv

3. Ingen fasit på hvor dypt ørretten går men vi fanger de fleste i overflaten morgen og kveldstid, for min del biter gjrne de største midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, gjerne med 70-120cm i mellom

2. Ja. brisling, sild. løje, makrellfile osv

3. Ingen fasit på hvor dypt ørretten går men vi fanger de fleste i overflaten morgen og kveldstid, for min del biter gjrne de største midt på dagen.

Tusen takk for tips ! Gleder meg til å prøve.

VK salomon flasher virker så veldig stor.. Skremmer ikke fisk da ? Jeg vet de brukes på laks og "stor" ørret, men er vel noe annet når det gjelder fisk fra 0,5 kg ++ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips ! Gleder meg til å prøve.

VK salomon flasher virker så veldig stor.. Skremmer ikke fisk da ? Jeg vet de brukes på laks og "stor" ørret, men er vel noe annet når det gjelder fisk fra 0,5 kg ++ ?

Hovedsaklig skal det imtiteres byttesfisk stim som snur, derav dens gange rundt og rundt.

Du er fra Sarpsborg står det her...ta kontakt og så skal jeg vise deg et tips eller 3.

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens Lakse og innlandsfisklov står det i allefall ingenting, og det er jo

denne som gjelder. Er også spent på hvilken lov eller paragraf fiskeforvalteren

i Oppland har brukt. Fikk jo trumfet igjenom under konkurransene på Mjøsa

at kun fisk herfra var lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmann her sier at agnfisk SKAL være fanget i det vannet

den brukes som agnfisk. Skal visstnok stå i en eller annen lov.

Så for å være på den sikre siden bruk fisk fra samme vann

Får man kjøpt agnfisk fra den fjorden/innsjøen da ? Er opptatt av å følge de gjeldende reglene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens Lakse og innlandsfisklov står det i allefall ingenting, og det er jo

denne som gjelder. Er også spent på hvilken lov eller paragraf fiskeforvalteren

i Oppland har brukt. Fikk jo trumfet igjenom under konkurransene på Mjøsa

at kun fisk herfra var lov

Det dreit alle i kort og godt under NM, no doubt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket overskriftene på alle lover og forskrifter som Mattilsynet forvalter, ingen spor etter en slik regel der, men fant derimot Forskrift om feltstasjon og samlingsstasjon for kunstig sædoverføring hos rev :):blush::lol:

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket overskriftene på alle lover og forskrifter som Mattilsynet forvalter, ingen spor etter en slik regel der, men fant derimot Forskrift om feltstasjon og samlingsstasjon for kunstig sædoverføring hos rev :):D:lol:

Ja ja...Om ikke "lovverket" er lett tilgjengelig og lettfattelig, hvordan kan det da forventes at alle skal følge den ?

Uansett, så er vel dette litt of topic i forhold til hva jeg spurte om hehe

Hadde jeg fått like mange svar på mine spørsmål , som det har kommet innlegg om hva som er tillatt, så hadde jeg visst masse nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål vedr trolling etter brun ørret som jeg regner med at ganske mange har masse kunnskap om :)

1.

Fungerer det å bruke VK salomon som attraksjon foran wobbel, sluk, agn ? Jeg snakker nå om trolling med rigg ?

2.

Kan brisling brukes som agn etter brun ørret festet på en vouksi raksi (agn holder) ? Om ikke, får man kjøpt ferskvanns sild ? I tilfelle hvor ?

3.

Hvor dypt går stor ørreten ? Er klar over at det er veldig varierende i forhold til temperaturer etc, men i begynnelsen av august er det vel "passe" varmt i fjellvann. Anbefalt dorge fart og fiske dybde ? Nær bunn, midtre sjikte ? etc..

Flere tips tas imot med stor takk ;)

Tanken er å prøve seg litt i Tislei fjorden iløpet av sommeren, så om noen er kjent og kan bidra med noe, så hadde det vært topp

1:

Ja og nei... Foran agn og sluker som "den stive" fungerer VK flasher godt på, men det er ikke noe must.

Foran vanlige wobblere har ikke jeg noe tro på, men skader ikke å prøve.

2:

NEI ta kontakt med din fylkesmann og forhør deg om dette!

3:

Ørreten kan fanges mellom o-24 meter etter min erfaring. Har ikke fått fisk under dette.

Den følger byttefiskstimer som også liker seg i moderate temperaturer. Generellt vil det si vår og sen høst overflata, og midtsommer på dypet, em kan finnes i alle vannlag på samme tid.

Så svaret på dette finnes heller ikke noen facit på..

Det er greit å få litt info fra noen som fisker der du skal fiske. Kanskje også bli med noen som mannskap...

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:

Ja og nei... Foran agn og sluker som "den stive" fungerer VK flasher godt på, men det er ikke noe must.

Foran vanlige wobblere har ikke jeg noe tro på, men skader ikke å prøve.

2:

NEI ta kontakt med din fylkesmann og forhør deg om dette!

1.

Fiske mer og du vil få med wobler også. Framfor at wobler skal gå "rett fram" men også gå oppover og nedover gjør sitt å trigge fisken.

2.

Ennå ikke ulovlig spm hvar OM ham kunne bruke det til brunørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.