Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula Natursenter tar betalt for laksebørs...


jfuruly
 Share

Recommended Posts

Maken til kjipinger!

Gaula Natursenter krever registrering med brukernavn og passord, samt 100 kroner i betaling, for at man skal kunne bruke laksebørsen med oversikt over fangster i Gaula.

Skjønner de ikke at laksebørsen faktisk til tider kan være den beste reklamen for å trekke fiskere til elva??

Se her:

http://www.gaula.no/Cardia_login.asp

De andre laksebørsene i Trøndelag er selvsagt gratis:

Bjøra:

http://www.namsen.org/laksbors2004/hoved_bjora.shtml

Namsen:

http://www.namsen.org/laksbors2004/hoved_namsen.shtml

Stjørdalselva:

http://www.lakseborsen.com

Orkla:

http://www.orklaguide.com/fangst/b_index.html

Jan Gunnar Furuly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Veldig enig med dere begge, jeg har vært en flittig bruker etter som jeg selv fisker en del i Gaula. Dette er ikke noe annet enn en kjempe tabbe av de. Det er jo som jfuruly skriver, at til tider er det jo kanskje den beste reklamnen for elva. Nei dette må de få se og fjernet så fort som mulig og de som har bet. får få tilbake sine penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Sitat fra siden til mandalsevlen

"Vi vet om endel fangster tatt i elva som ikke enda er registrert i laksebørsen vår. Alle synes det gøy å lese om fangstene, så Mandalselva Elveeigarlag henstiller til fiskerne om at dette gjøres."

Her er det noen som har skjønt det. De ser verdien i å ha dette tillgjennlig for alle. Kanskje de til og med tjener mer på det totalt sett en den hundrelappen Gaula.no skal ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt å ta betalt for en slik tjeneste!! Det omsettes for så mye penger i den elva at en bitteliten del av det burde pløyes tilbake slik at siden kan holdes oppdatert vederlagsfritt for brukerne!

Jeg akter ihvertfall ikke å bruke denne siden nå, da får jeg heller holde meg oppdatert med folk som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Sendte en mail til Gaula Natursenter og sa min mening om dette med 100,- for å se hva og hvor og på hva. Vet ikke om jeg har lov til å legge ut svaret her ??? Kanskje hvis flere av oss sender inn en klage så vil de se at det de har gjort der gjør at intressen rundt Gaula blir mindre. Tror nok de mister en del fiskere i elven spesielt for de som er litt i tvil hvor de skal dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Sendte en mail til Gaula Natursenter og sa min mening om dette med 100,- for å se hva og hvor og på hva. Vet ikke om jeg har lov til å legge ut svaret her ??? Kanskje hvis flere av oss sender inn en klage så vil de se at det de har gjort der gjør at intressen rundt Gaula blir mindre. Tror nok de mister en del fiskere i elven spesielt for de som er litt i tvil hvor de skal dra.

Klart du har lov til å legge ut svaret her....

De må jo ha svart et svar de kan stå innefor!

DO IT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula har gått i samme fellen som "fiskeguden.no" De tar betalt for tjenestene sine og mister brukere. Norge er et land hvor det ikke er kultur for å betale fo slike tjenester.

Takk og pris for at vi har fiskersiden og slike entusiaster som Remy og Espen. Det er fremdeles noen idealister igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Jeg sende en mail til Gaula Natursenter om hva de mente om at jeg la ut svaret på denne siden, men det tok ikke lang tid før jeg fikk en telefon fra natursentret om at dette var ulovlig. Mannen var hyggelig (hadde en lengre prat med han) , men han ville ikke at svaret skulle brukes. Som jeg fortalte han så var det mange som lurte på hvorfor de nå tok seg bet. for en laksebørstjeneste og at svare hans kanskje kunne virke oppklarende , men det var ikke grunn god nok.

Så hvis dere ønsker et svar så må dere sende mail til Gaula Natursenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er copyrightbeskyttet så kan du legge svaret ut her. Det er da noe som heter ytringsfrihet her i landet. Eller du kan bare omskrive teksten litt.

Det skal mye til før de kan påberope seg at det er ulovlig å legge ut.

Så det er bare å komme med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, svar har kommet etter en purring. Deres noe kryptiske svar var som følger:

sitat:Ønsker med dette å takke for tilbakemelding, og samtidig beklage at vi ikke svarte umiddelbart.

For det første; det er abre søketjenesten på vår laksebørs so mer omgjort til betalingstjeneste. Det er fortsatt fritt for hvem som helst og benytte seg av fangstoversikten, 10 på topp vald og 10 på topp fisk, værmelding mm.

Årsaken til at vi i år har innført betaling på vår laksebørs er at dette er en tidkrevende jobb som krever store ressurser gjennom hele sesongen. For å opprettholde dette tilbudet til våre brukere er vi avhengig av å dekke utgiftene på en eller annen måte. Alternativet ville vært å redusere børsen i sitt nåværende omfang, eller i værste fall å legge hele laksebærsen slik vi kjenner den fra før på is. Vi vil ved sesongslutt evaluere ordningen, og de tilbakemeldingene vi har fått fra brukere, besøkende og fra andre forum.

Håper dette var oppklarende,

Mvh

Øyvind, Gaula Natursenter

Det ser derfor ut til at de har tenkt til å fortsette praksisen de har innført til tross ofr at mailen min lød som følger:

sitat:Jeg sendte dere for noen dager siden en mail med noen spørsmål og lurer på om det er muligheter for at dere vil svare på den eller om dere har tenkt å ignorere den og la være å sende meg noe svar.

Vedlegger her teksten fra mailen i fall dere skulle ha rotet den bort:

"Jeg vil på vegne av våre leser få spørre om tanken bak å innføre betaling for tilgang til laksebørsen. Mange har uttrykket sin irritasjon og frustrasjon over dette. Jeg kan ikke se annet enn at dette vil svekke deres tjenester på nettsidene til Gaula Natursenter. Laksebørsen er jo en av de beste reklamene for å trekke fiskere oppover.

Mine tanker er at laksebørsen trekker en mengde lesere også til de andre sidene deres og at dere vil merke en solid nedgang i besøk på sidene. Om det som hovedsaklig trekker mengden med besøkende til sidene blir betalingsbelagt vil besøkstallene gå ned. Jeg er også bekymret for at innrapporteringen vil bli svekket da tilgang til informasjonen blir vanskeligere tilgjengelig for folk.

Jeg vil også nevne at det "norske internettmarkedet" i hovedsak ikke er mottakelig for betalingstjenester, noe vår aprilspøk i år bare understreket (https://www.fiskersiden.no/index1april.asp). Det ble stor ståhei rundt vår spøk angående innføring av betaling.

Jeg håper dere kan redegjøre for tanken bak og om dette er noe dere vil vurdere å fjerne igjen nå som dere blir gjort oppmerksom på "motstanden" eller om dere vil vurdere dette opp mot evt nedgang i besøkende på sidene til natursenteret."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel neppe si at dette er et tidkrevende opplegg, da innrapportering er obligatorisk og de kan lage seg et automatisk system ala våre konkurransesider. Dataene skal uansett helt sikkert inn i en eller annen database, så en person som helt sikkert er ansatt der oppe til å drive med andre ting kunne brukt 1 time hver dag f.eks til å trykke dataene inn i en automatisk tabell. De vil altså fortsette som før, men jeg skjønner ikke poenget, når motivet er så godt som borte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.