Gå til innhold
Fiskersiden

Årets innsig av smålaks


arctic charr
 Share

Recommended Posts

Som alle vet avhenger mye av fortsettelsen på årets, og framtidige års laksefiske av årets innsig av smålaks. Fra enkelte elver her i midt-Norge er rapportene så langt gode mens det så langt fra andre elver rapporteres om heller dårlig med smålaks. Ser at bl.a. ErikR og andre rapporterer om dårlig med smålaks på Sørlandet. Totalt dårlig med alle årsklasser der så langt ser det ut til. Var høsten 2006 og våren 2007 og elfisket flere elver på Jæren. Selv om smolten ikke er gammel når den går i sjøen der så virka det som om den ”årsklassa” som skulle gå ut våren 2007 var svak. Forholdene vi fisket under virka bra men det er mulig det er andre faktorer som gjorde at vi fikk lite fisk av den ”årsklassa”. 2006 årgangen av smålaks var meget sterk generelt i hele landet. Derfor har vi i tillegg til den utsatte kilenotstarten hatt et meget bra fiske etter storlaks i år. Men la oss ikke blendes av dette. Skal vi få oppleve dette igjen er vi avhengig av at smolten overlever lakselusa og i tillegg ikke sulter i hjel i havet. Det jeg, og sikker mange andre derfor lurere på er hvordan det står til så langt i din elv med smålaks. Hvordan har sesongen vært så langt kontra tidligere år osv. Det er tidlig i juli enda men de burde være på plass nå. Viktige er de i hvert fall for fremtidige år med fiskestang i elva og ikke minst for at vi i framtiden skal ha villlaks i elvene.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mine elver i Rogaland har lite vann for øyeblikket. Men det som jeg ser og hører er at det er lite svidder og observere for tiden. Burde absolutt begynne og komme nå slik at vi får noe liv i elvene igjen. Svaret på om det finnes svidder i år får vi nok når neste flom kommer og det går på ny fisk på elva. Synes egentlig det er litt rart at de har så bra fiske i midt norge når det virker så dødt her i Rogaland. Hva grunnen til dette kan være regner jeg med at det finnes ikke 100% sikkert svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen som fisker i gaula, der har de på deres vald sett endel smålaks. I kvina er smålaksen til nå så og si totalt fraværende noe som er litt skremmende tror de er tatt 3 stk til nå noe som er historisk lite.

I Mandalselva og Otra burde de bli tatt jevnt og trutt med smålaks nå, men etter det som er raporteres inn så ser det ut som om innsiget er lite. Mellomlaksen er heller ikke representert med de store fangstene. Så de som trodde at laksen ble et år ekstra i sjøen har nok desverre tatt feil.

Jeg spådde tidlig i mai basert på de observasjonene som har blitt gjort i sjøen, at denne sesongen kom til å bli som fjorårets eventuelt dårligere ser desverre ut som om jeg hadde rett(til nå ivertfall :) ).

Kilenotfiskerene tar etter raportene og bedømme svært lite smålaks.

I de gode smålaksårene her på sørlandet så har smålaksen gjort seg gjeldene i fangstene allerde i starten på sesongen. Nå har ikke jeg snakket med noen som fisker i bjerkreim, otra og mandalselva men her burde de vært observert endel smålaks allerede hvis årets seong skal bli bra.

Jeg frykter at enkelte elver her nede blir stengt for fiske i løpet av august hvis ikke smålaksen kommer.

Skal de oprettholde GBM så burde i de minset elveierlangene være tøffe nok til å gjøre nettop de.

Hvis vi har mistet 2 årsklasser vil dette få konsekvenser for fiske de neste 5-6 årene.

Får bare håpe min pessimisme blir gjort kraftig til skamme i siste halvdel av sesongen, aldri hadde jeg vært så lykkelig over å ta feil.

mvh

ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser negler og venter på at det skal komme flak med smålaks i Nidelva i Trondheim. Foreløpig er det bare slengere. Den skulle vært her nå, og det skulle vært mye aktivitet på disse rundt flotidene. Men nei da, kun enkeltindivider observeres. Selv ikke sildene på kiloen ser vi snurten av.

Det er fortsatt håp derimot, da hovedinnsiget bruker å være rundt 20 juli og uka etter.

Vi får vente litt mer og se...

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilenotfiskerene tar etter raportene og bedømme svært lite smålaks.

Noe annet er strengt tatt ikke å vente fra den kanten etter årets reguleringer og nye regler for sjølaksefiskerene. Det er nok en del av planen å underrapportere sterkt i år for å vise hvor hardt rammet de blir...

I Etne er det et jevnt innsig av svidde, men ikke de store mengdene ennå (65stk). Ikke de flakene som har vært før etter det jeg hører.. Bra med mellomlaks og ok med storlaks (hhv. 131stk og 60stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på tallene fra Steinsdalselva på Trøndelagskysten, så ser det slett ikke værst ut:

Oppgang i laksetrappene i 2008

Nordmelandsfossen

5.juli: 2138

4.juli: 2120

30.juni: 1799

27. juni: 1275

23. juni: 1178

20. juni: 525

18. juni: 475

17. juni: 375

16. juni: 327

14. juni: 179

12. juni: 143

10. juni: 35

1. juni: 9

Oppgang i laksetrappene i 2007

Nordmelandsfossen

25.august: 491

19.august: 435

8.august: 364

3.august: 355

30.juli: 294

20.juli: 93

18.juli: 57

3. juli: 50

18.juni: 48

11.juni: 45

6. juni: 40

1. juni: 39

28. mai: 35

Det er noe ganske annet i år enn i fjor ja. Vi får håpe dette blir trenden lengre inn i fjordene også.

http://www.steinsdalselva.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å få mere tro på at det kan bli et brukbart smålaksår i Gaula. Det har gått endel smålaks allerede, men man har litt lett for å overdive mengdene av smålaksen når den viser seg på liten elv. Det er så mye lettere å se et visst antall laks da, da de viser seg oftere de som er i elva. Stiger elva skikkelig (ordentlig regnelv), da håper jeg og tror at de virkelige flakene kommer. Og da ser vi mindre av laksen i vannskorpa, men det kan være mengder av den som går på stor elv. Slik som i tidligere og gode smålaksår. Husker alltid de gode dagene med enorm vandring av smålaks. De kom helst i mengder når elva var skikkelig stor og når den sank, men var likevel stor i flere dager. 2-3 smålaks som spretter opp et brekk nå blir ofte til et "flak", men jeg tror nok at de samme fiskene er oppe og spretter mange ganger. Enten på stedet hvil eller på vei opp. De er godt synlige. :)

Og det er litt ansamling av laks nå når elva er "liten", på gode plasser der det er strøm og ganske dypt. Og der spretter det jo ganske jevnt, uten at laksen er noe særlig interessert.

Liten flom, da tror jeg det blir skikkelig fres i oppgangen :D

Blir det tørke fremover, ja da blir ansamlingen av laks bare større for hver dag nede ved Melhus. Og det eksploderer når endelig regnet kommer. Ja jeg husker 2003 innmari godt. Elendig i en og en halv måned. Men medio august, da tok det fullstendig av. I seneste laget (for oss), men ikke for laksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inntrykket jeg har av Namsen når jeg var der (og hva mine fiskekompiser har gjort) er at det er greit med smålaks der ihvertfall. Men jeg har ingen statistikker og tidligere år å sammenligne med.

Det ble ihvertfall tatt en del smålaks i juni og det pleier ikke å bli færre i juli og august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje er litt urovekkende (for Gaula sin del) er at smålaksen for det meste som har gått på elva er så liten. Det er endel av sorten 1,0-1,5kg. Og noen sjeldne og fine 3-kilos. Man ser på børsen også at det er enten/eller. Svært få 2-3 kilos. Så er det et sprang opp til en god del "dårlige" mellomlakser på 4-5 kilo. Litt slanke og lange. Men godt med storlaks, det er det ingen tvil om. Og de blir nå selvsagt tatt lenger opp i elva, som normalt. Men jeg har sett før at det plutselig kommer plenty feit smålaks ganske sent, gjerne i august. Og aller helst på en skikkelig liten flom. En del av smålaksen blir helt sikkert ikke rapportert, og noen blir gjemt inni skogen. Men uansett så mangler vi enda de vi kaller for ordentlig smålaks. Og enda har vi ikke hatt drømmeforhold i elva, virker som det er slutt på normale regnsomre vi hadde tidligere på 90-tallet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet er strengt tatt ikke å vente fra den kanten etter årets reguleringer og nye regler for sjølaksefiskerene. Det er nok en del av planen å underrapportere sterkt i år for å vise hvor hardt rammet de blir...

Tror du tar feil der, raporterer kilenotfiskerene lite samt fangstene i elvene er dårligere så bekrefter de kun at DN sin inskjerping av årets laksefiske kom i grevens tid. Hadde derimot fangstene vært svært gode hadde de spent beinene under argumetntasjonen om at laksen er truet.

De kilenotfiskerene vi har kontakt med pleier og gi sannferdige raporter om fangstene, noe som er bekreftet i de seneste års fangstatistikk i elvene.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som det blir me ¨grills i alta iår enn fjoråret,var i elva siste døgnet og fikk flere grills. det er fisk mellom 2-3kg

Ser at innsiget(fangstene) i enkelte elver i nordnorge har et godt innslag av smålaks, her sør er trenden derimot ikke like poitiv.

Får bare håpe at min pessimisme her blir gjort til skamme.

Er ikke helt sikker men har hørt noe om at laksen her sør har litt andre oppvekstområder en laksen i nordnorge. Skal uansett bli spennende og følge fortsettelsen av årets sesong.

I min elv er uke 29-30 de ukene normalt smålaksen starter å gå på elva uansett vannstand.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tjohei

Jeg kikker på Gaulabørsen og ser at det snart er 300 småttinger innrapportert. Vi HAR passert midten av juli, og det burde vel vær minst en tert pr laks nå.

Vi snakker her om nesten 9 lakser pr tert!! WOW, et lakseeventyr med andre ord :)

Eller.....?

Men så snakker jeg med folk som sier det går bra med tert i elva. Biter de ikke? Eller snakker vi om en systematisk underrapportering av småfisken? Er det rett og slett det at man ikke vil "ødelegge" dagskvotene med disse små, og sniker dem inn i buskene, eller snakker vi virkelig om et like rart smålaksår som i fjor?

Må si jeg blir litt nysgjerrig når ryktene sier bra med fisk, men de ikke blir fanget.

Nå skal det jo selvsagt sies at det er langt fra barteland til Bergen, og ryktene kan fort balle på seg litt underveis :D

Selv Namsen med et par tusen tert har jo imponerende mange store i forhold til små.

Pussig

Få høre fra dere som står med føttene i trøndelagsvann, hvordan står det EGENTLIG til med smålaksen?

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei

Jeg kikker på Gaulabørsen og ser at det snart er 300 småttinger innrapportert. Vi HAR passert midten av juli, og det burde vel vær minst en tert pr laks nå.

Pussig

Få høre fra dere som står med føttene i trøndelagsvann, hvordan står det EGENTLIG til med smålaksen?

Olav

Jeg både ser og tar smålaks, men grunneier melder ikke inn sesongkortfangstene før etter sesongen (slik jeg forstår det..). Sølvreven har skrevet noe om dette tidligere..

Slik jeg forsto dette: -underholdningen med laksebørs er ikke noe en er pålagt å følge opp underveis..den pålagte rapporteringen skal skje etter sesong.

Du vil da trolig se endringer i sammensetning av laksestørrelser og trolig endringer mht. "10 på topp vald" :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både ser og tar smålaks, men grunneier melder ikke inn sesongkortfangstene før etter sesongen (slik jeg forstår det..). Sølvreven har skrevet noe om dette tidligere..

Slik jeg forsto dette: -underholdningen med laksebørs er ikke noe en er pålagt å følge opp underveis..den pålagte rapporteringen skal skje etter sesong.

Du vil da trolig se endringer i sammensetning av laksestørrelser og trolig endringer mht. "10 på topp vald" :)

Høres bra ut :D

Og det er vel forsåvidt ikke usannsynlig at folk er mer gira på å rapportere storlaksen enn alle de små. Har alltid vært sånn. Samme med skjellprøver. Er laksen stor er det mye styr, og både prøver og rapportering er atskillig bedre enn hvis man bare drar på land en tert.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står alldeles ikke bra til med smålaksen. Jeg har fisket så mange år nå i Gaula at jeg ser klart at det egentlig er meget "lite" smålaks på elva. De sildene som går regner jeg ikke som laks :)

Det er endel av disse på 1,0-1,5kg. Men det er langt fra et godt smålaksår. Egentlig har det vært lite oppgang hele juli. Da tenker jeg på nygått laks fra sjøen med lus. Skikkelig oppgang altså der både mellomlaks og smålaks går i stimer på elva. Som vi har enkelte år. Men slike år som nå er jo egentlig helt normalt det også. Det er tydeligvis et typisk storlaksår i år, med mange gode og fine storlakser. Som først ble tatt i nedre deler, og som senere blir tatt lenger opp i elva. Helt normalt. Minner litt om 1996 dette året. En og annen storlaks, mellomlaks går selvsagt i nedre deler hver gang elva går opp, men husk at når elva er forholdsvis liten ser man disse laksene mere tydelig. De hopper og viser seg ofte. Og noen hopp kan raskt bli til et flak. Men jeg vet hva et flak er, et usynlig flak er som regel det beste (på stor og kald elv) ;)

Man kan også bare vise til fangstene nedenfor Lundamo i hele juli, ikke noen panserfangster å snakke om.

Noen smålakser blir sikkert lurt unna, men det er så ubetydelig egentlig i den store sammenheng.

Det er et meget dårlig smålaksår !

Det er nå min mening, hvis jeg skal sammenligne de forskjellige år :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen referanser i forhold til Gaula og vet ikke hvordan elva skal være....

Det er imidlertid to ting som slår meg:

-Det kan ikke være noe sjakktrekk med kvotesystemet, slik det er utformet - dersom det fører til at en tror en hel masse. Videre, hvorfor gjør en ikke bare som Nidelva.

=>Følg fylkesmannens anbefalning og innfør løpende online registrering av laksen.

PS. i Nidelva ser jeg at det registreres mye smålaks - er det bare tilfeldig?.

http://www.tofa.org/FangstSoekRes2.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke samme grunnlag som silvern-men det gikk mye smålaks forbi oss uke 28 på Singsås. Og vi fikk flere laks med lus, både små og mellomlaks.

Husk at dere var der i starten på juli. Det har gått endel smålaks riktignok, men når jeg snakker om et godt smålaksår i Gaula, så raser det opp fin smålaks fra slutten på juni, og det skal fortsette å gå bra med smålaks hver eneste dag i juli. Hundrevis med smålaks hver dag faktisk, da er det et normalt godt smålaksår :)

Og med vanlig vekt på 2-2,8kg. Jeg har nok sett minst 10 ganger så mye smålaks som i år når det er et godt smålaksår. Da får de fleste feit og fin smålaks, samme hva de fisker med, og samme hvor de står og fisker.

Valdet jeg fisker på f.eks. har registrert nøyaktig 20 smålaks hittil i juli (side øst). De fleste av dem er på 1,0-1,5kg. Det er meget lite. Har man fisket på et godt smålaksår hadde nok dette antallet kunne vært fisket av en mann på 2-3 dager, hvis kvoter ikke hadde vært der. Noen korte perioder har det rast forbi noen smålakser som har vært litt større, men det er bare noen "småflak" som jeg kaller det, og som ikke varer i ukesvis. Eller døgnet rundt.

:)

Det er så stor forandring de siste årene i Gaula, som jeg ikke så tidligere. For det første så kommer nesten all storlaksen meget tidlig. Og storlaksen er ikke til å kjenne igjen. Ser ikke akkurat ut som noen Gaula-laks, ser mere ut som gjøgriser. Er det utvannet fjøslaks ? Ja jeg begynner å lure. Eller er det innblander andre gener pga. utsetting ? Storlaksen så da ikke slik ut før !

Og når det nærmet seg St.Hans var det et sikkerstikk at det gikk smålaks i store flak opp elva. Og spesielt de 3 første ukene i juli, så vi laks hoppe over hele elva dagen lang :) Nå er det en og annen pingle som viser seg. Noen smålaks er fine riktignok. Men de er småvokste mange av dem. Så det er tydelig at det er skjedd store forandringer de siste årene.

Nå bidrar nok storlaksen til å holde tonnene oppe i Gaula, tidligere bidro all smålaksen (og spesielt mellomlaksen) til en mye større andel av den totale fangsten, i og med at det var så mange av dem.

Jeg må tilføye at de tallene som kommer frem på børsen er noenlunde riktige. Jeg vet at folk lurer unna en og annen "sild", livredd for å ikke få fiske mere den dagen, spesielt hvis laksen har fått hjerteattak :-) Men det er som jeg sier, meget ubetydelig i forhold til det som blir oppgitt.

Tillegg:

Gå inn på børsen. Hvor blir det tatt mest laks nå ? Ovenfor fossen, og helst et stykke oppe i dalen.

Hvor mange smålaks blir tatt nedenfor fossen ? Og hvor stor er smålaksen stort sett som blir tatt nedenfor fossen ? Det er faktisk de siste 14 dager og enda en stund fremover at flest laks skulle vært tatt,. Da snakker jeg om antall laks, i og med at juli er smålaksmåned nr. 1. Normalt skal det bli tatt mye mere i antall i juli, enn i hele juni. Jeg har ihvertfall ikke enda sett at det er lurt unna en eneste smålaks, men at en og annen er sluppet uti elva ja. Og noen som aldri skulle vært sluppet uti elva, da de var mere død enn levende.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke påberope meg å vite noe som helst vedrørende dette.

Likevel håper jeg det ikke er slik at fordi "noen ville være flinkeste gutten i klassen" og lage regler som var politisk korrekte, så får vi et offentlig bilde av en situasjon som ikke er korrekt.

Ps.Håper NINA har oppdrag og igjen får laget en objektiv rapport av situasjonen Gaula/Orkla/Nidelva, som ikke er forsøplet av hjernetomt tøv, slik en opplevde mye under diskusjoner i vinter.

Er ikke laksestammene i elver bærekraftig, på bakgrunn av vurderinger som autoriteter med integritet kommer med, så vil jeg selvsagt at de stenges for fiske, inntil høsting eventuelt kan skje forsvarlig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.