Gå til innhold
Fiskersiden

Årets innsig av smålaks


arctic charr
 Share

Recommended Posts

Det er jo synd at det er så lenge siden at det var et skikkelig godt smålaksår, slik vi opplevde flere ganger tidligere. Tenker da på juli måned. Men på en annen side, det er tydeligvis ikke over og ut med laksen om smålaksen er i mindre antall (fin smålaks). Så lenge det går så mye stor og feit laks på elva. Det er jo tydelig at forholdene har forandret seg ganske mye de siste årene. Virker som det er brukbart med storlaks hvert år nå :)

Jeg har aldri sett så "lite" folk ved elva i juli som i år. De fleste satser naturligvis på junifiske, da snittet er brukbart høyt på laksen, og det er mye laks på elva. Kvotene, kombinert med prisene, gjør ikke fisket etter smålaksen så attraktivt lenger. Det er snudd helt på hodet. Det var først etter St.Hans turistene kom tidligere, da det begynte å skje ting ved elva. De som fisket ordentlig da, de fikk gjerne 2-3 feite og fine smålakser på en morgenøkt. Men sesongen er enda ikke over. Var bare ett par år siden at det gikk bra med blank og fin smålaks og mellomlaks det meste av august :( Tross at elva var forholdsvis liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I Drammenselva burde det ha "hoppa og spretti" litt - noe det ikke gjør i den grad man burde kunne forvente. Så jeg deler bekymringen for smålaksen og håper den bare er litt forsinket.

4-52-181 gir vel svar på at smålaksen florer ikke akkurat.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun registrert 369 smålaks i Gaula til nå (0-3kg.) Det er meget lite ! Det er tatt endel flere selvsagt, men dette gir en meget god pekepinn likevel.

Til sammenligning: 1757 storlaks (7+) er meldt inn så langt. Og det er flere av disse også som ikke er meldt inn. Det er et storlaksår, og det er et ganske så dårlig smålaksår ja. Hvis man legger til grunn at smålaksen er i snitt på 2kg. (da har jeg nok tatt i litt) så er det registrert 738kg. smålaks !

Når samlet vekt registrert nå er på 22 tonn utgjør altså smålaksen bare ca. 3 % av samlet vekt !

Rekordlavt ! Det store spørsmålet er også: Hva ville kommet opp i elvene hvis nøtene var ute i fjorden frem til 20/6 ?

Den laksen som gikk i mai hadde berget unna nøtene, men det spørs nok om en stor andel av stor- og mellomlaksen ikke kom opp i elva de neste ukene.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig spent på om det kommer noe smålaks til Lågen i år også..

Det er for tidlig på brufoss, men har ikke hørt om smålaks lenger ned

Kommer ikke noe smålaks til Lågen, det kan slåes fast med en gang. Nok en katastrofesesong for denne voldtatte og mishandlede elven... Hadde fylkesmannen hatt baller så hadde han stengt den på flekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otra hadde 115 smålaks forrige uke, noe som er meget positivt sett i forhold til den elendige fjordårssesongen. Denne uka har også startet bra og det kan godt være det blir enda flere denne uka. Godt å se at det fangstene blir bedre og bedre for hver dag nå! Totalt ble det registrert in 207 laks i Otra sist uke og det er ganske bra. Får håpe det fortsetter å stige nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otra hadde 115 smålaks forrige uke, noe som er meget positivt sett i forhold til den elendige fjordårssesongen. Denne uka har også startet bra og det kan godt være det blir enda flere denne uka. Godt å se at det fangstene blir bedre og bedre for hver dag nå! Totalt ble det registrert in 207 laks i Otra sist uke og det er ganske bra. Får håpe det fortsetter å stige nå!

Otra har vel utpekt seg i hele sesongen i år, har fiisket generelt endel bedre en fjorårets sesong.Mandalselva derimot fisker dårlig på smålaks, noe som er litt merklig tatt i betraktning elvenes geografiske nærhet og historie. De mindre elvene (Audna, Toveda, Lygna Og Kvina) i Vest-agder har også etter hva jeg har fått raporter om et dårlig innsig av smålaks får håpe de bedrer seg.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest bromlo

vår elv e stengt, 4-6 år.. :/ idiota slapp 500 l lut ut i elva, alt liv dødde jo ut.. da va ganske elendig..

Du sier idiota har slept ut 500 liter lut tror du virkelig det var med hensikt og ikke en tragisk resultat av uheldige omstendigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Målselv var det en del feit og fin smålaks allerede. Det er fra nå og utover den i hovedsak siger på. Fordelingen på fisk tatt i kortsonen nedenfor Målselvfossen er "normal" for årstiden:

1-3 kg: 170

3-7 kg: 127

over 7: 144

Forøvrig meget bra innsig av laks totalt sett, har blitt registrert 4117 laks i år (oppgangen har vart ca 5 uker) mot bare 2917 på hele fjorårssesongen. Beiarelva har også vært meeeeget bra! Nordpå er det ingen svakhetstegn å spore i de elvene jeg følger med på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr fra pålitelig hold at det er bra innsig av smålaks i både Bjerkreim og MAndalselva nå om dagen :)

Bra kan vel diskuteres jeg har snakket med endel som fisker i manda,l ser litt nå og da men langt dårligere en i 05 og 06 sesongen men bedre en tidligere i år. Hvis en kan stole på laksebørsen så er fangstene på ca 25% av det de var i de gode smålaksårene.

Men jeg personlig har fått litt bedre tro på årets sesong, ser faktisk litt laks på sjøen (så ikke de i fjor) og de vitner om at fisket kommer til å ta seg opp på sørlandet.

Laksen pleier etter hva jeg har hørt/erfart og gå litt frem og tilbake langs kysten før den finner elva si og går opp.

Har vært observert noen flak rundt listalandet også

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at smålaksen er på plass i Bjerkreim. Er meget store mengder både i trappa og vannet som venter på flom. Neste flom blir meget spennende :)

Får håpe d stemmer, har vært observert "store" mengder smålaks i forskjellige elver her på sørlandet siden sesongstart men har fortsatt til gode å se at dette gjør utslag på diverese laksebørser og på raportene fra fiskere. Har vært enkelte blaff men de jevne innsiget av smålaks har jeg fortsatt til gode og høre om/se.

Ser en på mandalselva/Otra har de vært tatt ca 100 smålaks i uken de siste men de burde vært 300-500 smålaks.

mvh

ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe d stemmer, har vært observert "store" mengder smålaks i forskjellige elver her på sørlandet siden sesongstart men har fortsatt til gode å se at dette gjør utslag på diverese laksebørser og på raportene fra fiskere.

Det stemmer. Var nede på Tengs i går og me såg masse smålaks som gjekk trappa og som hoppa i fossen. Me snakka også med ein som fiska på Tengs og han fortalte at det gjekk store mengder smålaks heile tida. Det hadde det gjort lenge og det var lett å fylle baglimiten på 5 laks for dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble observert mye overflate action på sjøen i dag, mandal-lindesnes. Både smått og større fisk. Gikk ut av tellingen etterhvert, ga meg på rundt 20 observasjoner etter et kvarters tid. Frem til nå har det stort sett ikke vært noe å se.

Har også sett mengder av sveler i mandalselva på vei opp, observert ved selvsyn på fiske på holmesland og hauge. Intet å kjenne på flua. Makkfiskerne og slukfiskerne lyktes mye bedre og det var bra uttelling på haugesonene over oss.

Fortsetter regnet er det nok noe på gang både i audna og lygna i tillegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra nordnorske elver er at det er plenty med laks i alle størrelser. Det var lite smålaks i fjor, men som nevnt før tror jeg ikke det har vært en svak årsklasse - jeg tror heller den laksen som ikke kom i fjor har kommet i år i stedet.

Jeg har i år fisket Repparfjord, Divielva og skogsfjordelva og i alle disse elvene har det vært laks nok. Har sikre tidende fra Namsen, Gaula, Alta, laggo og Reisa hvor det også rapporters om masse laks - også smålaks.

Jeg har derfor inntrykk av at det er et vestlandsfenomen at det er lite smålaks. Er ihvertfall ikke helt dus med reguleringene til Fylkesmennene i Troms og Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i orkla i går (eriksen). Virket som det var bra med smålaks der. Begynte å fiske i 16 tia. Mista først en på mark. Rett etterpå mista samboeren en og det ble mista og tatt en på andre siden. Ca kl 17 fikk jeg en på mark på 1,3 som hadde kroken langt nedi svelget. Dermed ble det rødt kort og masse kaffe mens jeg så på at samboern prøvde å lure laksen med både sluk og mark. Men desverre ble det ingen ting på henne. Men jeg må si jeg ble litt imonert over henne da hun tok stanga mi med multiplikatorsnelle (Calcutta 400b). Det har hun ikke kasta med før. Men etter 3 kast og litt instruksjon kasta hun som om hun ikke hadde gjort noe annet i hele sitt liv :) Alt i alt en veldig trivelig ettermiddagstur i elva.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd noe endelig!!!!! Ser mye fisk og har selv fått endel smålaks i det siste. Både på flue, mark og sluk......

Kommer det mer regn nå så blir det morsomt fremover!!!!

Er litt bedre humør nå selv om det kanskje ikke er så mye som det skulle vært. :D

:D;) Jo,Ken, smålaksen er tilbake i Mandalselva for fullt. Er nettopp komt heim etter 5 dagers fiske der, og det er like mykje smålaks som det var for nokre år sidan. Innsiget er nokre veker seinare enn det som vi har opplevt tidlegare, men det er mykje smålaks i elva no. Og vatn er det iallefall nok av denne helga, men Agder Energi snakka om 30m3 frå mandag av pga vedlikehald på ein turbin. Eg trur ikkje dei våger å strupa elva så mykje med all nedbøren onsdag/torsdag, i dag var elva på ca. 200m3 då vi reiste lykkelige heim til Vestlandet. :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I Etne 2008 kontra 2007:

Smålaks: 87-44 100% økning

Mellomlaks:164-128 30% økning

Storlaks:69-41 60% økning

Dessverre har ikke denne trenden holdt seg. Ok mellomlaks og ikke minst storlaksår, men flakene med smålaks som skal komme utover juli/august har uteblitt og fansgten ligger på tragsike ca 50% av det dårlige fjoråret..... dette kan nok føre til tiltak dersom det ikke eksploderer siste 2 ukene nå som regent har kommet til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.