Gå til innhold
Fiskersiden

Alosa alosa: finnes denne fisken i Norge?


Recommended Posts

Hei,

I min ektiske diskusjoner med Soelvreven paa Borten Losen for noen uker siden, fortalte jeg ham at det eneste som jeg hadde fanget i aar i min lakselv i Frankrike var ikke en laks, men en "alose" (paa Fransk) eller "shad" paa Engelsk paa litt over 2kgs. Han visste naturligvis ikke hva jeg snakket om, ettersom jeg ikke hadde noe Norsk navn paa fisken!!. Det latinsk navnet paa fisken er "Alosa alosa" (Linneus 1753). Finnes det et Norsk navn paa den og finnes denne fisken i Norge (Soer Norge eller Oestlandet?).

De mange spesialister som finnes paa FS har sikkert et svar for meg (og Silverfoxen!!) :wub:

Takk paa forhaand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maisild (Alosa alosa)

Norsk sportsfiskerekord: 1,256 kg, Grethe Næss, Surna, 9.8.1997

IGFA-rekord: 2,32 kg, Samuel P. Davies, Frankrike, 6.5.2005

Kun en sjelden sommergjest i Norge. Ta deg en tur til Frankrike hvis du vil prøve deg på denne spreke, anadrome silda!

Kilde: http://www.klikk.no/friluft/fiske/article235764.ece

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maisild (Alosa alosa)

Norsk sportsfiskerekord: 1,256 kg, Grethe Næss, Surna, 9.8.1997

IGFA-rekord: 2,32 kg, Samuel P. Davies, Frankrike, 6.5.2005

Kun en sjelden sommergjest i Norge. Ta deg en tur til Frankrike hvis du vil prøve deg på denne spreke, anadrome silda!

Kilde: http://www.klikk.no/friluft/fiske/article235764.ece

Takk KjellArne,

Maisild er navnet!! Tusen takk for opplysningen. Ja jeg bor i et omraade i Frankrike hvor denne fisken finnes og kommer opp samtidigt som laksen! Den tar sluk eller flue og jeg fikk en paa litt over 2kg paa flue i mine bestrebelser etter min foerste fransk laks i over 40 aar! Maisild oppgangen var ganske bra i Mai i en sideelv av den elven jeg fisker i! :wub:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.