Gå til innhold
Fiskersiden

Propellvalg på Honda BF10 2004(2000-)


boat
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 2210 14 ft båt, slik orange(de nyeste er hvit) med vindskjerm og kalesje. Den har batteri, div hjemmelaget sofa og styrekonsoll ting som kanskje veier 40-50 kg tilsammen.

Nå er jeg ferdig med innkjøringen av motoren, en Honda 10 hk 2004 mod (overligger kjøpt i 2007). Det går jammen seint på fullt :) Virker som den ikke kommer skikkelig i plan. Det tar dermed endel tid å komme seg til fiskeplassene.

Hadde tidligere en 20 hk totakter på båten og da plante den med 3 personer ombord(litt lettere innredning - batteri) og når jeg var alene i båten plante den med minimalt gasspådrag.

Noen som har erfaring med Honda BF10(siste mod fra 2000? og opp) i kombinasjon med Askeladden 2210 14 ft(smal med midttufte) og har eksperimentert med propellvalg ? Originalt sitter det 4-blad 9 1/4 X 9" aluminium propell på motoren. Kanskje en med 8" stigning istedenfor 9 kunne bringe båten i plan ?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke noe helplanende skrog på den på den eller?

Har du forsøkt med å forandre tiltingen litt?

Tror det er planende. Den plante ihvertfall godt med 20 hk.

Ja, har prøvd forskjellige tiltinger. Har målt farten i de forskjellige posisjonene og valgt den beste.

Ellers: My Webpage

Det jeg har montert inn i båten veier nesten det samme som en person, så er omtrent det samme som 2 personer i båt uten tillegsutstyr. Kan være at motoren dermed blir for liten til planing selv med bare meg oppi.

Min planer heller ikke med 10hk. maks jeg har hatt er 14 knop. Du har rett og slett kjøpt for liten motor :)

Ja, godt mulig du har rett. Er det 4-takter du har ?

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt planer bare motoren er stor nok :)

Kommer du ikke opp eller pløyer du vann?

Flytte vekt underveis er jo en måte å lokke den opp i plan.

Men nå burde trollinggutta ta over stafettpinnen. Jeg er på kanten av hva jeg kan hjelpe med. B)

Ja, hehe. Er mulig de båtene er halvplanende. De er faktisk bare godkjent opp til 15 hk.

Føler at båten kommer opp og muligens planer litt, det kommer opp en vannsøyle kanskje vel en meter bak båten. Men med 20 hesteren kom det en mye mindre søyle langt bak båten.

Jeg sitter der med midttuften. Hvis jeg går bak i båten graver den seg ned bak og går kjempesakte. Har prøvd å stå fremme i båten og uten nevneverdig forskjell i grad av planing.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje motoren står litt dypt.

Hva skjer hvis du går fremover i båten?

Tror ikke jeg vil ta motoren lengre opp. Propellen suger fort luft ved litt voldsomme svinginger.

Hvis jeg lener meg på akterspeilet graver den seg veldig nedi bak og opp med bauen, går veldig seint. Hvis jeg går litt fremover i båten kommer den noe opp bak og ned fremme og går mye raskere. Men jeg merker ingen forskjell med å gå lengre frem enn sitteplassen over midttuften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Har en liknende båt, SilverViking 15, 10hk firtakt suzuki, og den er laaangt unna planing eller "å legge seg flatt" dette er jo en halv-planer med ca. 25-30 cm kjøl, men den er jeg veldig glad i p.g.a. retningsstabiliteten, særlig når jeg dorger. Firtakterene er jo endel dauere enn to-taktere, det er kjent, kanskje du kan gjøre den om til 15 hk ??? Det hjelper sikkert noe, forøvrig skal motoren når den sitter riktig i riktig høyde være slik at kavitasjonsplata(den vinga over propellen) sitter akkurat i underkant av båten...

Veel, lykke til med å få opp farta, jeg får ca 10 knop med min...

Har forøvrig en slik installert, type XP, og den virker bra, særlig når jeg er alene...

59345_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23625/59345.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Har en liknende båt, SilverViking 15, 10hk firtakt suzuki, og den er laaangt unna planing eller "å legge seg flatt" dette er jo en halv-planer med ca. 25-30 cm kjøl, men den er jeg veldig glad i p.g.a. retningsstabiliteten, særlig når jeg dorger. Firtakterene er jo endel dauere enn to-taktere, det er kjent, kanskje du kan gjøre den om til 15 hk ??? Det hjelper sikkert noe, forøvrig skal motoren når den sitter riktig i riktig høyde være slik at kavitasjonsplata(den vinga over propellen) sitter akkurat i underkant av båten...

Veel, lykke til med å få opp farta, jeg får ca 10 knop med min...

Har forøvrig en slik installert, type XP, og den virker bra, særlig når jeg er alene...

59345_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/23625/59345.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Tror ikke det går an å "skru opp" disse motorene da 10 hesteren er den sterkeste i den størrelsen(222 ccm).

Så vidt jeg husker er den kavitasjonsplata i den høyden du beskriver.

Jo, takk B)

Det virker som du kan flytte enda mer vekt fremover.

Det er nesten ikke mulig og vil trolig ikke hjelpe. Er fremme i båten styre konsoll / bord er montert og sofakonstruksjon på midttuften.

Det jeg funderer mest på er om en an propell kunne hjelpe. Har ikke turteller på motoren, så vanskelig å vite om turtallet er så lavt på full gass at en propell med mindre vridning evt kunne hjelpe motoren nærmere turtallet for maks ytelse og gi bedre fart / planing :)

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går an å "skru opp" disse motorene da 10 hesteren er den sterkeste i den størrelsen(222 ccm).

Så vidt jeg husker er den kavitasjonsplata i den høyden du beskriver.

Jo, takk :(

Det er nesten ikke mulig og vil trolig ikke hjelpe. Er fremme i båten styre konsoll / bord er montert og sofakonstruksjon på midttuften.

Det jeg funderer mest på er om en an propell kunne hjelpe. Har ikke turteller på motoren, så vanskelig å vite om turtallet er så lavt på full gass at en propell med mindre vridning evt kunne hjelpe motoren nærmere turtallet for maks ytelse og gi bedre fart / planing :blush:

Du kan ikke skru opp denne motoren. Båten du har skal kunne plane, selv om det er snakk om litt døll planing på disse båtene. Ditt eget forslag - å bytte propell - er det beste hittil. Prøv å gå ned et knepp på stigningen. Hvis du spør pent hos en forhandler bør du få "låne" en propell for å teste - det vil si betale for den, men kunne levere den tilbake etter test hvis det ikke blir bedre.

Gjorde for øvrig det samme på min Honda 40-hester da jeg satte den på en tyngre båt enn tidligere. Vips, båten gikk i plan umiddelbart og topphastigheten økte med 2-3 knop. Så det kan hjelpe å gi motoren mindre å dra på.

EDIT: Fant denne teksten i en test av båten (Båtmagasinet):

"Vi brukte båten til test av 9,9 hk. påhengere, og den sprekeste av påhengerne klarte å få båten opp i over 20 knop med en mann ombord. Med to personer logget vi like i overkant av 17 knop. 9,9-hesteren passer godt til båten."

Dette tyder vel på at båten din enten er for tung slik den er utstyrt i dag, eller at du har feil propell. Testbåten til Båtmagasinet var standard 2210 uten skjerm eller annet.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skru opp denne motoren. Båten du har skal kunne plane, selv om det er snakk om litt døll planing på disse båtene. Ditt eget forslag - å bytte propell - er det beste hittil. Prøv å gå ned et knepp på stigningen. Hvis du spør pent hos en forhandler bør du få "låne" en propell for å teste - det vil si betale for den, men kunne levere den tilbake etter test hvis det ikke blir bedre.

Gjorde for øvrig det samme på min Honda 40-hester da jeg satte den på en tyngre båt enn tidligere. Vips, båten gikk i plan umiddelbart og topphastigheten økte med 2-3 knop. Så det kan hjelpe å gi motoren mindre å dra på.

EDIT: Fant denne teksten i en test av båten (Båtmagasinet):

"Vi brukte båten til test av 9,9 hk. påhengere, og den sprekeste av påhengerne klarte å få båten opp i over 20 knop med en mann ombord. Med to personer logget vi like i overkant av 17 knop. 9,9-hesteren passer godt til båten."

Dette tyder vel på at båten din enten er for tung slik den er utstyrt i dag, eller at du har feil propell. Testbåten til Båtmagasinet var standard 2210 uten skjerm eller annet.

Ja, det kunne kanskje være verdt å prøve med en 8" stigning. Håper de er villige til å låne meg en for test.

Jeg kjenner til den testen. De verdiene du refererer til er med en 2-takter. Men de har brukt 9,9 4-taktere også og de fleste av dem klarte ikke å få 2210 i plan med 2 pers ombord slik jeg tolker tallene. Ser ut som noen av motorene klarte plan, mens flere, spesielt 4-takterene ikke klarte plan med 2 personer ombord. Men de antyder at propellen på Hondaen(tidligere modell) er litt stor for 2210 sin del, som klarte 11,7 knop med 2 pers ombord.

Farten viser rundt 12 knop på ekkoloddet mitt på fullt nå, men har ikke kalibrert det så vet ikke hvor reell farten er.

Endret av boat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du turteller så du vet hva turtallet på motoren din er ved maks fart/gasspådrag?

Hvis du ligger i nedre del av anbefalt turtallsområde så kan du gå ned i stigning, så jobber motoren litt lettere og kan gå lettere i plan. Det turtallet på motoren som avgjør hvilke propell en bør velge. For lavt turtall så blir ikke alle hk utnyttet, og for høyt så er kan turtallet føre til stor slitasje på motoren.

Men jeg tror du ligger på grensen av et som fysisk er mulig for den båten i kombinasjon med motoren.

2 og 4 takt kan ikke samenlignes effektmessig, for 4 takt har en tidlig topp på momentkurva, men blir svakere med høyere turtall mens 2 takt har stigende moment til den daler mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du turteller så du vet hva turtallet på motoren din er ved maks fart/gasspådrag?

Hvis du ligger i nedre del av anbefalt turtallsområde så kan du gå ned i stigning, så jobber motoren litt lettere og kan gå lettere i plan. Det turtallet på motoren som avgjør hvilke propell en bør velge. For lavt turtall så blir ikke alle hk utnyttet, og for høyt så er kan turtallet føre til stor slitasje på motoren.

Men jeg tror du ligger på grensen av et som fysisk er mulig for den båten i kombinasjon med motoren.

2 og 4 takt kan ikke samenlignes effektmessig, for 4 takt har en tidlig topp på momentkurva, men blir svakere med høyere turtall mens 2 takt har stigende moment til den daler mot slutten.

Har ikke turteller. Hadde vert interessant å vite turtallet ja. Finnes det en enkel måte å få målt turtallet..billig turteller el som kan kobles til for test uten å stikke hull på ledninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke turteller. Hadde vert interessant å vite turtallet ja. Finnes det en enkel måte å få målt turtallet..billig turteller el som kan kobles til for test uten å stikke hull på ledninger ?

Jeg vet ikke hvordan det er på hondaen, men tviler vel på at du får til dette på en så liten modell. Jeg ville prøvd propell med mindre stigning. Fungerer ikke det får du leve med å gå med fortrenging, eller kjøpe større motor... Forresten ikke uventet at det er såpass stor forskjell på 2- og 4-takt. Vesentlig vektforskjell på akkurat denne størrelsen motorer, og dessuten ligger vel motorstørrelsen nær grensen av hva som skal til for å få skroget i plan, særlig med litt vekt om bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er på hondaen, men tviler vel på at du får til dette på en så liten modell. Jeg ville prøvd propell med mindre stigning. Fungerer ikke det får du leve med å gå med fortrenging, eller kjøpe større motor... Forresten ikke uventet at det er såpass stor forskjell på 2- og 4-takt. Vesentlig vektforskjell på akkurat denne størrelsen motorer, og dessuten ligger vel motorstørrelsen nær grensen av hva som skal til for å få skroget i plan, særlig med litt vekt om bord.

Når jeg tenker meg om, så er det uttak til turteller ved kontrollboksen. Kan gjerne koble til en der og se. Hvis er til 4-sylindrer kan jeg vel bare gange vist turtall med 2 :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Fant denne teksten i en test av båten (Båtmagasinet):

"Vi brukte båten til test av 9,9 hk. påhengere, og den sprekeste av påhengerne klarte å få båten opp i over 20 knop med en mann ombord. Med to personer logget vi like i overkant av 17 knop. 9,9-hesteren passer godt til båten."

Dette tyder vel på at båten din enten er for tung slik den er utstyrt i dag, eller at du har feil propell. Testbåten til Båtmagasinet var standard 2210 uten skjerm eller annet.

Den testen har jeg linket til i post #3 :lol:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så er det uttak til turteller ved kontrollboksen. Kan gjerne koble til en der og se. Hvis er til 4-sylindrer kan jeg vel bare gange vist turtall med 2 :lol:

Det finnes turtellere for din motor og da... men de er kanskje dyre???

Jeg brukte på totakteren jeg hadde en sånn greie som jeg holdt intil motoren.... ikke noe strøm eller noe.

Vibrasjonene som gjorde at nåla flyttet seg... Usikker på om en slik inretning funker på 4 takt..

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin: Kan ikke linke til alt mulig med linkteksten "My webpage". Jeg jobber for mye med internett til å kunne klikke alle linker i verden :D

For øvrig: Jeg tror fortsatt den enkleste og billigste løsningen er å bli kompis med Hondaforhandleren, og få "lånt" en propell med mindre stigning. Måling av turtallet vil gi deg omtrentlig samme svar, men du ender fort med to operasjoner i stedet for en. Propellskift gjør du på et minutt eller to. Ta på deg sjarmen og løp i butikken!

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: Jeg tror fortsatt den enkleste og billigste løsningen er å bli kompis med Hondaforhandleren, og få "lånt" en propell med mindre stigning. Måling av turtallet vil gi deg omtrentlig samme svar, men du ender fort med to operasjoner i stedet for en. Propellskift gjør du på et minutt eller to. Ta på deg sjarmen og løp i butikken!

Ja får prøve det :) Men det er også for å sjekke at ikke turtallet blir for høyt dvs over anbefalt turtallsområde, med propell med mindre stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.