Gå til innhold
Fiskersiden

Transportabelt ekkolodd-tråden


Trond
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et transportabelt ekkolodd (Garmin Fishfinder 160c), dette er tenkt brukt på leide/lånte båter. Svingeren er montert på en stor sugekopp, på begge turene jeg har hatt med det har jeg fått problemer med plassering av svingeren. På den første båten fikk jeg ikke satt svingeren langt nok ned på grunn av begroing, på den andre båten fikk jeg ikke satt den på i det hele tatt fordi båten har feil fasong bak.

Nå lurer jeg på om noen vet om det finnes et transportabelt feste som kan brukes på alle/de fleste båter, enten noe jeg kan kjøpe eller noe jeg kan lage selv. Har sett for meg en innretning som kan festes bak eller på siden av båten med en skrutvinge eller lignende.

Så, tips ivei, enten med linker eller bilder/tegninger.

På forhånd takk. :)

Legger til et par bilder av det jeg har hvis det kan hjelpe noen til å få ideer, klikk på bildet for å se det i større versjon.

Feste for skrog/elmotor.

th_IMG_9216.jpg

Svinger montert på sugekoppen.

th_IMG_9217.jpg

EDIT: la til bilder.

Edit2: endret trådtittel og kommer til å bruke denne tråden til å stille spørsmål ettersom de dukker opp.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg rett og slett at jeg bare skrur fast det øverste festet i en planke, planken setter jeg fast i båten med et par tvinger. Tenker også å sette på gummi eller noe annet seigt materiale på siden inn mot båten slik at det ikke glir på grunn av vibrasjoner.

Tror det skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjorde jeg det, løsningen er bare midlertidig for å se om det fungerer.

Hele greia skal settes fast i båten med et par tvinger.

Hvis det fungerer så vil det få et strøk lakk og en runde med silikon for å tette hull og åpninger.

Klikk på bildene for å se dem i større format.

TR Special Enviromental Friendly Transducer Mount XXG 2000

th_IMG_9218.jpg

Biter av sitteunderlag.

th_IMG_9221.jpg

Er det noen flere som har portable ekkolodd? Hvordan har dere løst det?

**************************************************************

Så har jeg et batterispørsmål:

Ekkoloddet drives av 8 store lommelyktbatteri, de skal gi en driftstid på ca 5 timer. Dette vil bli dyrt i lengden, samt at du kan ta deg f på at jeg kommer til å glemme å kjøpe nye batterier.

Ved 12 volt skal loddet bruke ca 7 watt, dette ifølge bruksanvisningen.

Hvis jeg ikke har misforstått så tilsvarer det ca 0.6 Ampere, Watt/Volt=Ampere.

Vil det da si at jeg vil få bortimot 50 timers driftstid hvis jeg kjøper et fritidsbatteri på 30 Ah?

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket Manualen din?

Fiffig feste hvis du har El motor. :)

Ei Raako verktøykasse kan brukes som både batteri kasse og oppbevaringsboks for loddet.

Loddet kan også festes på kassa når du skal bruke det. Da blir alt så mye lettere og sette opp.

:)

Dette er også gjort før med stor suksess :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over den og hadde nok montert det på elmotoren hvis loddet KUN skulle bli brukt i gjeddevannet, men loddet er også tenkt brukt på grunt vann i sjøen for å lete etter agnfisk så jeg er avhengig av en flyttbar løsning.

Edit: Takk for tipset om verktøykassa. :)

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et portabelt Humminbird-lodd og har mekka samme løsningen som deg. Funker fint det. Skrudde giveren på en planke fra en gammel sengebånn og fester den til akterspeilet med ei tvinge. Det sugekopp festegreiene gadd jeg ikke prøve engang. Bare passe på at giveren i bånn av planken kommer sånn omtrent i flukt med skroget. Hvis den er for lang får du sånn festlig speedbåtstripe bak når du øker farta.

Batteriløsningen på denne typen portable ekkolodd er etter mine erfaringer bare tull. En haug med lommelyktbatterier eller to lanternebatterier gir som du skriver kort driftstid og blir dyrt i lengden. Jeg har som deg kjøpt ny spenningskabel og et bilbatteri fra Biltema. Husker ikke hvor mange ah det var på. Rundt 20 kanskje. Og det holder til flere dagsturer. Hvertfall så lenge det er varmegrader. Lykke til.

Blir ikke så mye igjen av den opprinnelige tanken bak "portabelt ekkolodd" gitt.

Tror ikke jeg kjøper portabelt igjen. Kjøper heller et vanlig og mekker det til. Må jo litt jallaløsninger til uansett før vi får det som vi vil :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kjøper portabelt igjen. Kjøper heller et vanlig og mekker det til. Må jo litt jallaløsninger til uansett før vi får det som vi vil

Har tenkt samme tanken jeg også og jeg har bare hatt det med på to turer...

Med verktøykassetipset så er jo kofferten som fulgte med overflødig også. Blir nok en shoppingrunde på Biltema imorgen.

Har du forresten montert sikring mellom batteriet og loddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken fungerte greit bortsett fra at jeg ikke syntes jeg fikk festa den bra nok, ble hele tiden sittende å snu meg for å se etter om den holdt på å løsne. Har tenkt ut en justerbar løsning som jeg tror skal fungere, er dårlig til å tegne så jeg legger ut bilder når jeg har lagd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

They are a bit rubbish :) Whole point of the portrable bracket Idea is that you can use a good finder as a portable finder.

Reading through reviews it seems the aluminium bracket sold by cabelas and basspro doesn't fit suction cup type transponders, needs to be a transom mount type to fit the bracket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.