Gå til innhold
Fiskersiden

Rauåte og fluefiske.


Gjest Brage
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Brage

sitat:Såvidt jeg vet så er det ikke vannlopper som gir ørret i ferskvann rød farge, men ett krepsdyr som heter marflo/gammarus...

Det er ikke ett krepsdyr som gir ørreten rødfarge. Det er en rekke forskjellige krepsdyr. (Videre er det en utbredt misforståelse at vannloppe er de små innsektene som løper oppe på vannskorpa.) Vannloppene er krepsdyr, de også:

sitat:vannlopper, Cladocera, orden av bladfotinger, små krepsdyr, 1—4 mm lange. Sammentrykt kropp, to par antenner, det bakre par viktig svømmeredskap. De fleste slekter holder til i ferskvann og er viktig fiskenæring, blant dem Daphnia og Bosmina. I alt er ca. 600 arter kjent, derav ca. 90 i ferskvann i Norge.

Vannlopper inneholder også astaxanthin (et rødt fargestoff som ikke fordøyes av laksefisk).

[ :) ][ :) ]

Skjønner nå at det er jeg som blander vannlopper og vannløpere! Da er jeg med... [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Skjønner nå at det er jeg som blander vannlopper og vannløpere!

Vel, jeg visste heller ikke forskjellen før jeg begynte å innteresere meg for rauåte. Dermed er det atter en gang bevist at rauåte er roten til mye godt?

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:sjøørreten spiser ikke plankton, men små kreps dyr og andre skapninger, men igjen, ikke plankton.

Klart sjøørreten spiser plankton. Og krepsdyr kan være plankton. Definisjonen på plankton er organismer hvis bevegelse stort sett er prisgitt vannstrømninger. Derfor kan man ofte se at det hoper seg opp med rauåte o.l. i bukter og viker der strøm og vind fører dyra inn. Når det er sagt er det allikevel mange arter av zooplankton som har et vertikalt og syklisk vandringsmønster i løpet av døgnet.

Når det gjelder fiske under skikkelig rauåteoppblomstring, opplevde vi at makrellen i indre Oslofjord ble ganske så vanskelig å ta på wobblere når det var mye åte i sjøen i sommer. Vi fisket rett i makrellstimene men fikk kun få fisk på kroken. De vi fikk hadde alle masse rød krepsdyrpasta i magen, og det var liten tvil om at de hadde blikket vendt mot noe helt annet enn våre fiskeimitasjoner. Tror absolutt på teorien om røde triggerpunkter på fluer etc. til både sjørret og annen fisk under slike forhold.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for ett oppklarende innlegg, Dr Fish. Det fint at noen som har peiling uttaler seg, og ikke bare hobbyfiskere som meg.

sitat:Den rauåte flua di var jo nokså lik Frances-varianten eller hva det nå engang var. Kanskje derfor den var så effektiv?

Rauåte flua likner ikke så mye på Floin (det viste seg at det ikke var en Frances variant.) Det meste av inspirasjonen har jeg hentet fra Staffan Lindstøm sin "Flytene snegle", se side 154 i "Bare ett kast til". På side 160-161 skriver han også litt om sjøørett fluer i sjøen. Det er ikke mye som står på disse sidene, men det som står der er gnistrende bra. Om vinterfiske skriver han:

sitat:Gjennom vintermånedene vil krepsdyr være de viktigste næringsdyrene. Disse beveger seg sakte og er derfor lette å fange for ørreten, dessuten er populasjonen stor.

Dermed er det klart at han har fått med seg mer enn feks Michael Jensen i "Sjøørettens Byttedyr". Sistnevnte sin utredning om mudderkreps er morsom, men ikke noe mer enn det, se side 67.

[ :) ][ :) ]

Mvh

Sjøørett nerden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Brage! Leser mye literatur fra Danmark og Sverige og seff mye bra der, men jeg har alltid en følelse av at "sånn er det da ikke her?" BTW: mine SØ (fra kragerø) har stort sett fiskeyngel og sild/brisling i magen. Varier sikkert avhengig av biotopen hvor SØ er.

BTW2: imponerende torsk det der[ :) ] Også på krok 16! Vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsken var fin den. Den ble ikke veid. Når det gjelder det med biotopene så er det klart at de varierer mye feks fra Kirkenes til Roskilde. Sånn sett er Jensen unnskyldt. Jeg er nok litt triggerhappy innimellom.

Jeg var ute å testa nye fluer i helgen. Lørdag gikk med til mye rot. T & T stanga knakk og den avknekte toppdelen forsvant i havet. Og det var bare begynnelsen på den dagen. Men men, bikkja var iallefall fornøyd.

Idag gikk det bedre. Jeg fikk 5 sjøøretter og mistet en. Den første var den klart minste og den veide under 0,5 kg. Den hadde en tøff dag da den ble angrepet av en annen fisk når jeg skulle lande den. Forøvrig ble den renset for 7-8 lakselus, før den fikk svømme videre.

3001200521133cX1f6jQAfIVpvgNPS.jpg?96

Den andre ørretten var dagens største og den veide nærmere 1,5 kg. Den var slunken i buken, men meget kraftig over nakken. Den ble sluppet ut.

300120052114WjWu3LfGXlQigXKKFB.jpg?33

Den tredje veide ca kiloen, og ble også satt ut. Den var vilter og ville ikke ligge rolig når den skulle avbildes:

3001200521407fr2oDJDwDSxqGp3e5.jpg?94

Den fjerde veide 1073 gr på kjøkken vekta. Den fikk jeg desverre ikke liv i etter at flua var fjernet. Den hadde 2 store sildefisker i magen og diverse krepsdyr. Den var ikke spesielt feit, så det var synd jeg ikke fikk liv i den.

300120052126qXqsG8n34F7xkTK21Q.jpg?11

Den femte tok etter at det ble mørkt. Den veide nok litt mer enn 0,5 kg. Dette er den den peneste ørretten jeg har fått så langt i år. Den var bælfeit! Og den kjempet som en villmann med flere høye hopp. Hadde det ikke vært for at kilosfisken allerede lå i sekken, så ville denne ha havnet i panne ikveld.

300120052127TrLWfOsFqFIHyXRJQB.jpg?92

Forøvrig fant så jeg denne krabaten på leting etter nytt hus. Den hadde en tøff dag da den først ble plukket opp for fotografering og deretter kastet ut til vakenede sjøørett.

300120052129rwv9OXpJ1MYY4i4Ocj.jpg?6

Ingen av fiskene tok min rauåte imitasjon. Flere av dem fikk denne imitasjonen presentert først, og deretter en annen flue som da utløste hugg refleksen. En ble tatt på en floin variant, 2 stk på en liten str 10 streamer med orange vinge og rød hale, 1 ble tatt på en dårlig rekeimitasjon og den siste ble tatt på en mørkegrønn WB.

Dermed er det klart at imitajonen min ikke fungerte. Sånn kan det gå. Jeg får jobbe mer med dette når inspirasjonen kommer tilbake. Det ser iallefall ut som om den gammle herren, som denne tråden startet med, hadde ett godt tips mht at det kan være lurt å ha en rød flekk på sjøørett fluene sine.

Skitt fiske!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.