Gå til innhold
Fiskersiden

Dyprigg/Planerboard/Paravan til Kano ?


AmundS
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi er en liten gjeng som fisker veldig mye med kano, og av og til robåt.

Fellesbetegnelsen er at vi som regel bruker menneskekraft som motor, altså padle eller ro.

Da lurer jeg på om det er noen alternativer til planerboard eller dyprigg som vil fungere greit med

f.eks en kano ? De små innsjøene vi fisker i, tror jeg vi kan glemme noe dyprigg, men kanskje noen ålraite løsninger annet enn søkke på sena ?

Dipsy Diver o.l - vil det gå ann å bruke uten å feste direkte på sena ? F.eks ei tjukk sene

(eller tau/wire av no slag) som bindes fast i båt/kano, og en utløser som sena sitter fast i ?

Planerboard/paravan - vil dette kunne brukes med hell selv med bare "padlefart" ?

Fungerer slikt greit uten å ha mast som holder det ?

mvh Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paravan.jpg

Kjøp dere et sett med sideparavaner. Disse vil kunne dra slukene et godt stykke ut fra båten, selv med padlefart. Fullpott selger disse til 599 for 2 stk.

blyparavan%2030%20gr.jpg

For å komme dere lenger ned kan dere bruke blyparavaner, finnes i 30, 50 og 90 gram. Skal dra agnet ned på 3-6-9 meter, det bør vel holde. Ellers er det små dyprigger med skruvefeste å få kjøpt.

Denne fra Trolling.no f.eks

1071.jpg Denne kan du få fra Fullpott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjertlig takk for svar! :-)

se her ja... her var det mye snaskens... :-)

de to første der, så skal vel paravanen sitte fast i selve sena ?

hvordan vil de fungere med et lite tau, en liten vaier eller ei sene som er bindt fast i båten/kanoen,

også heller kjøpe slike utløsere? vil det fungere i det hele tatt ?

den skru-downriggen så fantastisk ut! :-)

der må man kjøpe ekstra lodd, må man ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er at disse skal sitte direkte på sena ja. Jeg er usikker på om den vil fungere med tau med tanke på å få utløserne til å løse ut når fisken biter. De er sannsynligvis alt for "lette" til å kunne holde igjen slik at de løser ut. I allefall i menneskekraft fart.

De riggene er mer enn solide nok, og ja du må kjøpe et lodd ved siden av... 2kgs lodd holder nok om du ikke skal veldig dypt. Jeg ville prøvd blyparavaner først i forskjellige størrelser. Ved bruk av dyprigg er nesten et lite ekkolodd et must, såfremt du ikke kjenner vannet som din egen bukselomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er at disse skal sitte direkte på sena ja. Jeg er usikker på om den vil fungere med tau med tanke på å få utløserne til å løse ut når fisken biter. De er sannsynligvis alt for "lette" til å kunne holde igjen slik at de løser ut. I allefall i menneskekraft fart.

De riggene er mer enn solide nok, og ja du må kjøpe et lodd ved siden av... 2kgs lodd holder nok om du ikke skal veldig dypt. Jeg ville prøvd blyparavaner først i forskjellige størrelser. Ved bruk av dyprigg er nesten et lite ekkolodd et must, såfremt du ikke kjenner vannet som din egen bukselomme

Men disse paravanene er vel ganske tunge ?

Ødelegger ikke det litt av feelingen når man får fisk ?

Hvis man setter på en utløser av minste sort, vil det fortsatt ikke være nok motstand i paravanen til at det løser ut ?

Paravanen i seg selv trenger jo ikke løse ut da man jo bare kan taue den inn...

Eller vil ikke paravanen gå ordentlig uten gjennomgående sene ?

Trengs ikke ekkolodd her i gården ;-)

Endret av AmundS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt en del motstand i disse paravanenen selv om de "klapper sammen" når du tar inn fisk. Vil anbefale Kuusamo paravaner i stedet for de som dacron viste over, en like tung Kuusamo paravan går dypere. 33g versjonen til Kuusamo gir forholdsvis lite motstand, trolling.no har disse.

Hvis du ikke vil ha den ekstra motstanden er dyprigg eneste alternativ. Du kan jo selvsagt lage din egen med ei snor og et lodd for å komme ned noen få meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvsagt en del motstand i disse paravanenen selv om de "klapper sammen" når du tar inn fisk. Vil anbefale Kuusamo paravaner i stedet for de som dacron viste over, en like tung Kuusamo paravan går dypere. 33g versjonen til Kuusamo gir forholdsvis lite motstand, trolling.no har disse.

Hvis du ikke vil ha den ekstra motstanden er dyprigg eneste alternativ. Du kan jo selvsagt lage din egen med ei snor og et lodd for å komme ned noen få meter.

er den mini-utløseren som er nevnt flittig her på forumet den minste man kan få tak i ?

eller den "svakeste"...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padla en god del kano sjøl. Alternativene som funker er stangparavaner. Ville ikke brukt rigg i det hele tatt i kano dersom man samtidig må padle. Har heller ikke hatt det største behovet for blyparavaner. Kjører heller dyptgående vobblere om man vil noen meter ned. Greie overflateparavaner til kanobruk er Big Jon Otter, men også den lille Great White bør funke bra. Bruk gjerne rene riggstenger, da de har relativt kort bakhåndtak. Ellers drar man seg såpass diskret fram med kano at også vanlig flatlinedorging funker bra. Når det gjelder stangholdere; IKKE fall i fella og kjøpe sånne som man bare skrur fast med skrutvinge! Stort sett er det dritt alt sammen med unntak av Down East. Jeg har borra hull i min kano og satt på fire justerbare stangholdere med sikkerhetsbøyle som holder stanga fast selv om kanoen velter. Tar lett av stangholderne etter endt tur, og kun en liten plastbrakett sitter igjen. Men folk har stort sett aversjon mot å borre i båt eller kano, derfor kjøper de heller noen fullstendig ubrukelige "stangholdere" som ikke holder stanga, ikke sitter skikkelig, ikke kroker fisken og ikke sikrer stanga om man skulle kantre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padla en god del kano sjøl. Alternativene som funker er stangparavaner. Ville ikke brukt rigg i det hele tatt i kano dersom man samtidig må padle. Har heller ikke hatt det største behovet for blyparavaner. Kjører heller dyptgående vobblere om man vil noen meter ned. Greie overflateparavaner til kanobruk er Big Jon Otter, men også den lille Great White bør funke bra. Bruk gjerne rene riggstenger, da de har relativt kort bakhåndtak. Ellers drar man seg såpass diskret fram med kano at også vanlig flatlinedorging funker bra. Når det gjelder stangholdere; IKKE fall i fella og kjøpe sånne som man bare skrur fast med skrutvinge! Stort sett er det dritt alt sammen med unntak av Down East. Jeg har borra hull i min kano og satt på fire justerbare stangholdere med sikkerhetsbøyle som holder stanga fast selv om kanoen velter. Tar lett av stangholderne etter endt tur, og kun en liten plastbrakett sitter igjen. Men folk har stort sett aversjon mot å borre i båt eller kano, derfor kjøper de heller noen fullstendig ubrukelige "stangholdere" som ikke holder stanga, ikke sitter skikkelig, ikke kroker fisken og ikke sikrer stanga om man skulle kantre.

kan tenke meg at det er lurt med noe som holder igjen stanga.. men hvis vi kantrer med denne kanoen i de vannene vi driver i, så er det utrolig godt gjort - og da fortjener vi faktisk å kantre..

alle tre av oss har kjøpt en del DAM Stangholdere med skrustikke... synes de fungerer helt grei til all fiske vi driver med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.