Gå til innhold
Fiskersiden

en tur til hervik i tysvær (min første rapport)


Proggie
 Share

Recommended Posts

Etter en uke med skikkelig varmt vær i asker satte jeg meg i bilen for og kjøre tilbake til det gode vestlandet. Turen gikk til hervik i tysvær hvor jeg bunkret opp hos onkelen min på hytta hans. med over 30 grader celsius og en bil uten aircondition ble det en varm og svett biltur. Varmen i sjøen var over 20 grader så jeg ventet med fiskingen til ca klokka ti. da dro jeg og fetteren min ut for og fiske på en plass vi visste det stod en god del forskjellige arter.

Resultatet etter første kveld(mandag) var en lyr på ca 2,4 kilo og en hvitting på ca 800 gram.

P7290064.jpg

P7290065.jpg

P7290066.jpg

P7290069.jpg

Hvitting ca 800 gram og 44 cm

P7290070.jpg

P7290071.jpg

P7290072.jpg

P7290073.jpg

Lyr ca 2,4 kg og 59 cm.

Som dere ser på bilde så er ikke vekta av den beste sorten og er derfor ikke så lett og se hva vekta er på bildene.

Tirsdag og onsdag ble det ikke noen fisking. da ble det heller fokusert på familiesamvær og avslapping. Men siden jeg var såpass nærme Haugesund så ble det selvfølgelig en tur inn der for og oppgradere litt fiskeutstyr. På handleliste stod det bland annet tripod og ny fiskevekt, pluss noe annet småtteri.

torsdagen ble satt til og prøve litt kystmeite på tuppen av et nes som er i nærheten av den faste båtfiskeplassen vår der inne. Satt i noen timer og så på de svære båtene som ventet på og komme inn til kårstø mens jeg ventet på napp.

P7310074.jpg

tripoden står godt på svaberget.

Jeg trodde at det kom til og bli blanking denne kvelden, men plutselig så jeg at den smånappet i et på den ene stanga. etter innsveivinga så jeg at det sannelig satt en fisk i andre enden. den var ikke så veldig stor men det var en ny art for meg (hvis dette blir regnet som en egen art da)

P7310075.jpg

(en sypike (som jeg kaller det, gjerne korriger meg) som ikke ble veid siden jeg ikke har så ømfintelige vekter enda.

Fredagen var på ny en tur ut i båt for å prøve og fange nye arter. fremdeles ganske varmt, men denne dagen var det ganske overskyet så vi ble vertfall ikke grillet i båten. men vi kom oss ikke ut før et stykke ut i kveldinga på grunn av varmen i vannet.

Resultatet denne kvelden ble 4 fisk, alle forskjellige arter. en ny art og to som jeg endelig kunne sette en vekt på. (den ene ble til agn men siden den bet på en krok agna med en artsfredne måtte den med)

P8010077.jpg

den totale fangsten med en lyr, en sei, en makrell og en torsk.

P8010078.jpg

P8010079.jpg

P8010080.jpg

P8010081.jpg

torsk på 500 gram og 35,5 cm

P8010082.jpg

P8010083.jpg

P8010084.jpg

P8010085.jpg

Makrell 540 gram og 39 cm

P8010090.jpg

P8010091.jpg

P8010086.jpg

P8010089.jpg

Sei 580 gram og 42 cm

P8010094.jpg

P8010095.jpg

P8010092.jpg

P8010093.jpg

Lyr 1600 gram og 51 cm

Var litt lettere og se på den nye vekten.

Var ute lørdagen for og prøve meg på lange og brosme, og da gikk jeg til steder hvor jeg selv og andre har fått lange før, men ingen fisk til meg.

Siden dette er min første rapport tar jeg gjerne imot kritikk og ros slik at jeg kan skrive bedre rapporter i framtiden.

BTW: Lange og brosme står fremdeles på ønskelista, noen som vet om noen plasser i rimelig avstand fra stavanger hvor man kan fiske dette? har primært ikke tilgang på båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin matfisk her :)

Og joda-det er nok sypike du har fått :)

Konstruktiv kritikk:

Flere bilder fra fisketuren/fiskeplassen, færre fra kjøkkenet og med vekta :)

skal huske på det, glemte bare kameraet inne på land hver gang nesten. og det er ikke kjøkkenet, er sløyeplassen som onkelen min har satt opp på naustveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de 2 første komentarene.

Nå har du ivertfall debutert med en raport, håper neste blir litt mere "ute i naturen" :)

Ble det fiskesuppe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de 2 første komentarene.

Nå har du ivertfall debutert med en raport, håper neste blir litt mere "ute i naturen" :)

Ble det fiskesuppe ?

faktisk så har det ikke blitt noe ennå. var så stressa når jeg pakka i går siden jeg skulle nå fergen at fisken ble igjen i frysern på hytta. får den nok snart forhåpentligvis. så får vi se hva slags middag det blir :D

hva mener du med "Ling place"? forsto ikke den helt... :P

Endret av Proggie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med "Ling place"? forsto ikke den helt... :)

This place you went on saturday...

Var ute lørdagen for og prøve meg på lange og brosme, og da gikk jeg til steder hvor jeg selv og andre har fått lange før, men ingen fisk til meg.

...Just wondered where it is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This place you went on saturday...

...Just wondered where it is.

vi prøvde litt utfor spissøynå mot espevik (tror det var det det heter) og på utsiden av stong hvor det har pleid og stå en god del lange og brosme. men tror det var for varmt i vannet til at de var på den dybden (ca 150 meter). og siden jeg ikke har en havfiskesnelle med så mye sen , tror det er ca 200 meter, så kunne jeg ikke gå ut på dypet der det står lange kveite og brosme hvor det er ca 480 meter dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøvde litt utfor spissøynå mot espevik (tror det var det det heter) og på utsiden av stong hvor det har pleid og stå en god del lange og brosme. men tror det var for varmt i vannet til at de var på den dybden (ca 150 meter). og siden jeg ikke har en havfiskesnelle med så mye sen , tror det er ca 200 meter, så kunne jeg ikke gå ut på dypet der det står lange kveite og brosme hvor det er ca 480 meter dypt.

Brosme I took on sunday was only in 100-120m just off Brattholmen... maybe its a bit more lively on the outer part of the fjord.

I had tried the deep part south of Stong and east of Brattholmen around 400m but lice kept eating my bait ;)

I shall try again in the next few weeks closer to Stong tho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg får vanligvis ganske mye stor fisk rett utfor sotng på vei mot den dype delen. har fått både torsk, sei, lyr og lange her før, men etter jeg begynte på ny artsliste har ikke fisken vært så bitervennlig. men jeg har aldri prøvd meg ute med brattholmen, får prøve det neste gang jeg er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jomfrurapport det, jeg har vært medlem i 2 år, men noen rapport har jeg ikke laget enda :)

Den konstruktive kritikken du har fått skulle åpne dørene for gode rapporter også i fremtiden. Lykke til med artssatsningen, og ikke minst gratulerer med ny art - sypiken! Egentlig litt god ide med ny liste ift FS...

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.