Gå til innhold
Fiskersiden

27kg Altalaks


altalaksen
 Share

Recommended Posts

Laksen ble ikke tatt på noe harling fiske,det er ikke noe fiske vi driver med her i Alta..men kan ikke se problemet med at noen får laks på det???? Guidet foresten i elva igår og hadde en fornøyd gjest som fikk 2laks på henholdsvis 14,5 og 16,5

Endret av altalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik - vi som ror selv har et ganske annet syn på harling enn tullingene som betaler for å roes og nærmest sover seg gjennom økta. Du holder jo ikke stanga selv, den står i et stativ, slik at det faktisk er en utfordring å få flua eller wobbleren til å gå riktig i vannmassene siden du ikke styrer agnet med stanga - men derimot med årene mens du ror over hardstrømmen!

Roeren fisker, den andre hjelper til, men tro ikke annet enn at roingen krever minst like mye konsentrasjon og er langt mer fysisk krevende mange steder enn monoton fluepisking med litt innlagt mending. Landfiske er selvsagt noe de fleste av oss som ror også driver med, nettopp fordi det er forholdsvis få steder som virkelig egner seg til båtfiske. Vi pisker vann med både en- og tohånds selv, i tillegg til både makk og sluk og what not.

De fleste båtfiskerne jeg kjenner er altså meget dyktige all-roundere som har prøvd det aller meste av teknikker i en rekke elver - og som får mye fisk! Dette i motsetning til ekstremister som tviholder på flua som det eneste gangbare og i all sin kunnskapsløshet og arroganse bedømmer alt annet som mindreverdig! Vil heller påstå at det er få ting under det laksefisket jeg bedriver som er så lite utfordrende rent teknisk som å sveipe flua over godt egnede fluestrømmer...

Imitasjonfiske etter kresen ørret er derimot en helt annen skål...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skam deg, Erik!!

Din arrogante *****!!

Du glemte gullhodenymfa :lol:

Olav

Vi liker harling vi, og denne problemstillingen har vært diskutert hos oss i snart 20 år. Roeren fisker strengt tatt, det er vi enig om.

Men det er jo så vanvittig gøy! Så vi har hver vår stang ute, og bytter på å ro(unntatt Gammel-Erik som truer seg til å ro hele tiden :)). Så da blir det den heldige eieren av stanga og kroken som kjører laksen, og fangsten blir oppført som team-work :D

Dermed er det "vi" som får fisken, og roeren som teknisk har hektet den på. Det jevner seg ut, og alle synes det er moro. At det ikke er fluefiske, det er forsåvidt greit for meg. Det har aldri vært poenget at den skal være tatt på flue likevel ;)

Olav

Og slik skal du få se på det og, som sagt, alle har sine personlige preferanser... Men fluefiske har regler om at man skal kaste så så langt for å kalle det fluefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik skal du få se på det og, som sagt, alle har sine personlige preferanser... Men fluefiske har regler om at man skal kaste så så langt for å kalle det fluefiske

I bergen Sportsfiskere har vi en fluelakspokal som deles ut til den som fluefanger den største laksen på foreningas fiskeretter.

Da vi fikk en rett i Stryn ble vi introdusert for noe helt nytt.

Harlingfisket.

Det ble umiddelbart en dabatt om man kunne få fluelakspokalen for harlinglaks. Det ble bestemt at det kunne man ikke. Man forsto fluefiske som kasting hvor snøret utgjorde kastevekt osv, klassisk fluefiske, med andre ord. Ikke dorging, ikke duppfiske, ikke tube med søkke og ikke harling.

Dette var det egentlig veldig stor forståelse for, blandt folk flest. Om gummimakk på fluestang, kastet på riktig vis var fluefiske var mer uklart :lol:

Så det jeg vil frem til er at jeg og mange med meg er fullstendig enig med deg i at harling med flue ikke er fluefiske, men fiske med flue. Det er en forskjell her. Flue som opphenger foran sluk er heller ikke fluefiske. Jeg regner ikke harlingfiskene mine som fluefisker, hverken laksene eller ørretene.

Problemet er mer at jeg føler det som at harling ikke oppfattes som skikkelig fiske, siden bare en kan ro om gangen, og den andre sees på som en passasjer som ikke bidrar, men nærmest får fisken i hendene av en trofast roer. Jeg har fått mange fisker både som roer og i "direktørstolen", og som sagt de huskes som "våre" fisker :)

Så, stort sett enig med deg, bortsett fra at jeg aldri har hørt at det er hvor langt du kaster som definerer det som fluefiske. Dette ville fjernet for eksempel noe så kult som dapping fra fluefisket :-)

olav

Ps når alt er sagt og gjort, jeg synes også det er morsoms å ta dem fra land. Den ene tingen jeg savner ved båtfisket er selve taket. Nå den store ørreten tar, rister det inn i ryggraden. Det er det jeg savner når jeg ror... :D

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps når alt er sagt og gjort, jeg synes også det er morsoms å ta dem fra land. Den ene tingen jeg savner ved båtfisket er selve taket. Nå den store ørreten tar, rister det inn i ryggraden. Det er det jeg savner når jeg ror... :)

Jeg ror vel kanskje så mye som 80-90% av fisketiden min alene, og jeg får frysninger på ryggen når laksen tar agnet. En liten uregelmessighet i stangtuppen som viser at laksen er i nærheten av agnet, ett ekstra lokkedrag med den ene åra. Pang! stanga ligger langflat. Dette er adrenalinkick på høyeste nivå.

For ikke å snakke om de nervepirrende minuttene før jeg kommer meg på land.....

Hvor stor er laksen i enden? Blir den med? Går den på brekket?

Når det er sagt, så fisker jeg mye (mest) fra land, og har like stor glede av det også.

Både flue, mark og wobbler.

Og selvfølgelig: Det er roeren som fisker under harlingfisket! Gliser litt hvert år, når jeg ser gutta som har vært i Namsen og poserer stolt med storlaksen sin. Roeren er som oftest nevnt i en bisetning, om han i det hele tatt er nevnt. Uansett, går ut i fra at disse proffroerene har kjempedager. De vet jo selv at det er de som har fått fisken. Tenk å få fiske så mye da, og attpåtil få betaling for det!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid lurt på hvem som egentlig skal ha laksen, når 2 mann er i båt der en er roer, og en tar over stanga når laksen tar. Er enig i at det er helt og holdent roeren som gjør sitt til at laksen tar, og vante roere (kjentmenn) har jo ofte mye å si. Men jeg ville nok satt pris på å fått en 20-kilos fra land fremfor å "dele æren" med roeren ;) Hvis jeg hadde valget, viktig å bemerke. At fiskere som fisker fra båt har en enorm stor fordel (hvis man vurderer mulighet for hugg) for å få laks er uten tvil. I Namsen f.eks. er det nesten betinget at man må fiske fra båt for å ha en bra mulighet for laks, spesielt i den store floden i "nedre deler" :)

Men hvor mange ganger har jeg ikke stått ved elvebredden og sagt:

"Enn om jeg hadde en båt her og nå, og rodd redskapen meter for meter ned mot brekkanten langt der ute".

Når digre bamser viste seg langt der ute og redskapen kastet fra land gikk altfor hurtig over laksene :P

Nesten farlig effektivt enkelte plasser. Og kanskje like bra at vi ikke får bruke båt.

(Men drømmene er der hele tiden, enn om jeg kunne få noen sweep over der).

Åh Herregud, det ville vært "elektrisk" ;)

Spennende: JA !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.