Gå til innhold
Fiskersiden

27kg Altalaks


altalaksen
 Share

Recommended Posts

Pokker jeg misunner dere som har muligheten til å fiske i Alta.

Eneste som er litt synd for denne gutten er at han fikk den så tidlig i sit forhåpentligvis lange liv som laksefisker. Hva skal toppe dette?

Men finnes de en mulighet til å slå denne rekorden så er nok Alta rette elva.

Går garantert større fisk i den elva .

Grattulerer så mye til fiskeren.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article174057.ece

Tja. Siden det er så lenge siden så blir vel ikke denne godkjent

http://www.auraavis.no/lokale_nyheter/article3719789.ece

Øyvind

er tatt mange på over 27kg i Alta også fra gammel tid men er jo selvfølgelig ikke dokumentert godt nok.min bestefar var feks med og fikk en på 27,5 på flue,vet om flere andre men den største tatt på flue i Alta er vel den på 32kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå fisk, syyyyyyyk fisk på flue :) Men Harling da :)

Var det harling?

Trodde ikke harling var lov i Alta, men at man med båtfiske mener kasting fra båt.

Ser jo at dette kan gli litt over i harling, sånn innimellom, når båten driver og må holdes på plass :angry2:

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Er en laks tatt fra båt under harling mindre verdt enn en laks tatt fra land? Største tullpreiket jeg noen gang har hørt!

nå skal jeg ikke si skråsikkert at den var tatt på harling, fikk det bare med meg på radioen, men ja Per H. Mye tyder på at du ikke vet hva harling er tydeligvis. Les litt om det så kan du komme tilbake senere og fortelle om det fortsatt er det største tullpreiket du har hørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg ikke si skråsikkert at den var tatt på harling, fikk det bare med meg på radioen, men ja Per H. Mye tyder på at du ikke vet hva harling er tydeligvis. Les litt om det så kan du komme tilbake senere og fortelle om det fortsatt er det største tullpreiket du har hørt ;)

Hva tror du det er vi bedriver i Bjøra, Målselv og Stryn hvert eneste år da mann? Harling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du det er vi bedriver i Bjøra, Målselv og Stryn hvert eneste år da mann? Harling!

Javel, da vet du da. I mine øyne, og det er en personlig mening, er det like mye fluefiske som å pilke med flue. Roeren fisker, fiskeren bare sitter der. Ofte uten å ha gjort et kast en gang. men hver sin ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er kun oppstrøms, enhånds, tørfflue-fiske som egentlig gjelder etter laks, og det vet du... ;)

Skam deg, Erik!!

Din arrogante *****!!

Du glemte gullhodenymfa :(

Olav

Javel, da vet du da. I mine øyne, og det er en personlig mening, er det like mye fluefiske som å pilke med flue. Roeren fisker, fiskeren bare sitter der. Ofte uten å ha gjort et kast en gang. men hver sin ting

Vi liker harling vi, og denne problemstillingen har vært diskutert hos oss i snart 20 år. Roeren fisker strengt tatt, det er vi enig om.

Men det er jo så vanvittig gøy! Så vi har hver vår stang ute, og bytter på å ro(unntatt Gammel-Erik som truer seg til å ro hele tiden :(). Så da blir det den heldige eieren av stanga og kroken som kjører laksen, og fangsten blir oppført som team-work :(

Dermed er det "vi" som får fisken, og roeren som teknisk har hektet den på. Det jevner seg ut, og alle synes det er moro. At det ikke er fluefiske, det er forsåvidt greit for meg. Det har aldri vært poenget at den skal være tatt på flue likevel ;)

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik - vi som ror selv har et ganske annet syn på harling enn tullingene som betaler for å roes og nærmest sover seg gjennom økta. Du holder jo ikke stanga selv, den står i et stativ, slik at det faktisk er en utfordring å få flua eller wobbleren til å gå riktig i vannmassene siden du ikke styrer agnet med stanga - men derimot med årene mens du ror over hardstrømmen!

Roeren fisker, den andre hjelper til, men tro ikke annet enn at roingen krever minst like mye konsentrasjon og er langt mer fysisk krevende mange steder enn monoton fluepisking med litt innlagt mending. Landfiske er selvsagt noe de fleste av oss som ror også driver med, nettopp fordi det er forholdsvis få steder som virkelig egner seg til båtfiske. Vi pisker vann med både en- og tohånds selv, i tillegg til både makk og sluk og what not.

De fleste båtfiskerne jeg kjenner er altså meget dyktige all-roundere som har prøvd det aller meste av teknikker i en rekke elver - og som får mye fisk! Dette i motsetning til ekstremister som tviholder på flua som det eneste gangbare og i all sin kunnskapsløshet og arroganse bedømmer alt annet som mindreverdig! Vil heller påstå at det er få ting under det laksefisket jeg bedriver som er så lite utfordrende rent teknisk som å sveipe flua over godt egnede fluestrømmer...

Imitasjonfiske etter kresen ørret er derimot en helt annen skål...

PS: Hvis noen er i tvil, både OlavMoberg og Gammel-Erik er meget habile fluefiskere - fra land!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.