Gå til innhold
Fiskersiden

Norges største sjøørret konkurranse ?


Recommended Posts

TRULS... angående reglene for denne konkurransen...

Ifjor ble det utrolig mye oppstyr rundt innveiingen da flere folk ikke fikk lov til å overvære selve veiingen.

Har snakket med rundt 30 personer som samtlige sår tvil om konkurransens ærlighet.

"Juks og fanteri" er vel det utsagnet som jeg har hørt flest ganger..

Vet du om de har noen annen form for innveeing i år ? Kanskje 100% åpen veiing ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Åpen vekt kontroll bør da være en selvfølge når det er premier for 100 000 kr?

Pussig, men det er vel en eller annen form for objektiv kontroll? Jeg har ikke vært på konkuransen, men det er mulig jeg tar turen i år. Jeg har ingen vinnersjanser, men jeg kan iallefall plage arangøren med kritiske spørsmål.

[:I][:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med de 2 siste årene. Når det først tas opp, vil jeg gjerne få komme med min kommentar her, da kommentarer direkte til arrangøren ikke ser ut til å hjelpe nevneverdig. Jeg har ingenting vondt å si om arrangementet sånn sett, men...

begge ganger har jeg reagert på 3 ting;

Den lave K-faktoren 0,9.

At fisken ikke tas vare på og gjør nytte for seg, men bare blir hengende til "tørrfisk" som ikke engang egner seg til kattemat.

Det store fiskeområdet (hele Vestfold) som umuliggjør kontroll.

Vi er mange som har ant "ugler i mosen" i denne konkurransen med tanke på det å opptre "fair", men...kanskje tar vi likevel feil?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lave k-faktoren synes jeg er grei, men at fisken må henge så lenge kunne de droppet.At det blir fisket i hele Vestfold synes jeg er veldig bra, for det trekker flere folk og at de har større områder og bevege seg på er bra for alle.

Og du jukser ikke når du fisker, hva er vitsen med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan,

Ja, det er vel vanskelig å avholde en så stor konkurranse der alle er fornøyde. Vi får håpe at arrangøren evaluerer og forbededrer konkuransen fra år til år. Med enkle grep kan de imøtekomme endel av kritikken, feks ved å legge fisken på is og kontollere vekten der de som ønsker det, er tilstede.

Jeg tror ikke arrangøren er så dum at de jukser. Det ville vært så selvdestruktivt hvis det ble avslørt, at selv ikke bøndene fra vestfold ville ta den sjansen. Da tror jeg det er langt større risko for at enkelte fiskere ikke klarer å kontollere fristelsen. Denne risikoen er det lite man kan gjøre for å eliminer. Folk flest er selvfølgelig reale og til å stole på, og alt i alt handler vel konkuransen om mer enn å vinne. Det å møte andre sportsfiskere, få nye impulser og snakke med gamle kara, er like viktig, som å vinne.

K-faktoren er det delte meninger om. Min mening er at den godt kunne vært høyere. Sjøørett med 0,90 kf er ikke spesielt god matfisk. Og videre er det jo kun sølvblanke fete fisker som kan være verdige vinnere i en slik konkuranse?

[ ;) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri stole 100% på bønder fra Vestfold.

Mange som har fått et inntrykk av at Arrangørene legger på og trekker fra litt på vekta i favør av de dem kjenner, slik at de får bedre plassering.

Er helt enig at å vinne ikke er det viktigste, men jeg tror ikke at så mange sportsfiskere gidder å bli med på konkurransen dersom man hadde fjernet premiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok være med på det.

Når det angår snusk så betviler jeg det. Når man tenker på hvordan grossistene stiller opp her, så tror jeg ikke de hadde turt det med de konsekvenser de kunne få ved evt. oppdagelse.

Men at fisken ikke brukes til noe er kanskje det mest negative, og ikke akkurat noe som får omdømmet til "sportsfiskere" til å bli noe bedre. Men det er dessverre relativt håpløst å bruke keepnet i sjøen, og tviler på at SØ'en ville likt det særlig godt å bli stuet sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En mulighet hadde kanskje vært å legge konkurransen til et senere tidspunkt, så fisken får mer tid til å spise seg opp?

Jeg har selv ikke vært med på kokurransen/innveiingen, men jeg skjønner overhodet ikke at det skal finnes noen plausibel grunn til å holde innveiingen hemmelig??

Har noen av arrangørene et godt argument for dette, vil jeg gjerne høre det!

Eter hva jeg hørte fra i fjor, var det visst ganske drøyt det som skjedde.vV at en potensiell vinnerfisk i en av klassene ble disket pga lav K-faktor, mens vinneren hadde en ørret som helt tydelig var slankere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.